Text článku a přílohy obsahují kompletně zpracovaný projekt, jehož cílem je uvědomit si důležitost environmentálních problémů vody pro náš život. Je zde uvedeno, jakým způsobem se píše projektová dokumentace, jak se plánuje, ale i realizuje a evaluuje projekt. Projekt je kompletní kuchařkou, pokud uvažujete například v rámci průřezového tématu Environmentální výchova vytvořit celodenní hru s tematikou vody pro celou školu. Najdete zde motivační heslo, rozdělení žáků do skupin, přehled stanovišť, zkompletovanou práci učitelů či starších žáků na stanovištích, pracovní listy, evaluační dotazník, diplom.
Autor projektu musí nejprve sepsat projektový záměr, který je nejzákladnější složkou projektové dokumentace (dále k projektové dokumentaci patří všechny pracovní listy vytvořené k projektu, motivační a evaluační dotazníky, tiskové zprávy, fotodokumentace…).
Projektový záměr obsahuje:
Žáci jsou v projektu náhodně rozděleni do cca devítičlenných heterogenních skupin a postupně soutěží na 10 stanovištích. Dozor na stanovištích i doprovod nejmladších skupin žáků nemusí být jen učitelé, může být vybrán i z řad starších žáků školy (což se konkrétně nám osvědčilo jako velmi cenná zkušenost pro všechny zúčastněné). Starší žáky jsme zapojili i do přípravné fáze projektu i do evaluace. Na škole nám funguje skupina žáků, co takto již tradičně pomáhá či přímo organizuje projekty environmentálního charakteru – jde o Ekotým BGB (BGB je název našeho gymnázia, Biskupské gymnázium Bohosudov).
V projektu byla nejúspěšnější družstva odměněna. Při organizaci projektu vždy záleží i na tom, s jakými financemi můžete počítat. Organizovali jsme projekt, na který jsem předem sehnala peníze od sponzora, ale i projekty bez finančního zajištění. Takovéto projekty nebyly pro žáky o nic méně zábavnější než sponzorované projekty, pomůcky na stanoviště byly vytvořeny z běžného spotřebního materiálu nebo přineseny z domova či zapůjčeny. Odměny pro vítěze (dorty) napekly doma učitelky – a tím získaly obdiv žáků i kolegů.
Projekt je kompletní kuchařkou, pokud uvažujete například v rámci průřezového tématu Environmentální výchova vytvořit celodenní hru s tematikou vody. Najdete zde motivační heslo, rozdělení žáků do skupin, přehled stanovišť, zkompletovanou práci učitelů či starších žáků na stanovištích, pracovní listy, evaluační dotazník.
Projekt byl použit jako zpestření výuky, kdy si žáci hravou formou zopakovali, upevnili či naučili poznatky o vodě kolem nás. Příprava projektu byla velmi náročná, veškerou dokumentaci k tomuto projektu (i k projektům Ekouš a Energouš) jsem vytvářela já, s realizací mi pomáhal Ekotým, někdy kolegové, někdy maturanti. Náročná práce se zúročila pozitivními ohlasy žáků, nejvíce mě nadchlo, že žáci z kvarty začali sami vymýšlet podobné projekty pro své malé spolužáky z první a druhé třídy ZŠ, v roce 2011 vymysleli dva a oba dopadly velmi úspěšně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu ENVIRONMENTÁLNÍ PROJEKTY NA KLÍČ.
Ostatní články seriálu: