Čas od času se i v našich končinách objeví podvodný e-shop. Tyto e-shopy se navíc často snaží názvy či vzhledem napodobovat již existující známé e-shopy. Pokud tedy nakupujete na nějakém e-shopu poprvé, vždy si objednávejte zboží na dobírku. Obzvlášť výrazně levnější e-shopy s možností pouze platby předem bývají podezřelé. Vhodné je také vyhledat si e-shop na některém ze serverů, které se zabývají jejich recenzemi a hodnocením. Z těchto informací si lze často udělat představu o kvalitě a fungování e-shopu. Pokud již máte e-shop vyzkoušený, je jednodušší platit online platební kartou. Seriózní e-shop by měl splňovat tyto náležitosti:
Při placení kartou je potřeba maximální obezřetnosti. Především plaťte pouze tam, kde jsou Vaše údaje během platby šifrovány pomocí protokolu HTTPS. Zároveň je potřeba věnovat pozornost případným zprávám prohlížeče o neplatných certifikátech. Pokud vás váš prohlížeč varuje před neplatným certifikátem, raději se vždy obraťte na e-shop jinou cestou, případně se poraďte s nějakým zkušenějším uživatelem.
Zboží na Internetu si nelze při nákupu vyzkoušet. Máte však právo jej ve většině případů bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. V takovém případě máte právo na vrácení veškerých plateb zaplacených dodavateli v souvislosti s touto kupní smlouvou, včetně poštovného a balného. Následné vrácení výrobku obchodníkovi však provádíte na vlastní náklady.
Při přebírání zásilky od dopravce je vhodné zkontrolovat, zda je obal zásilky neporušený. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište s dopravcem protokol a informujte obchodníka.
Při nakupování na aukčních portálech a v bazarech vždy sledujte, zda je na něm k dispozici nějaký systém hodnocení nakupujících a prodávajících. Ten Vám může být vodítkem při posuzování důvěryhodnosti vašeho protějšku. Je také potřeba pamatovat na to, že pokud kupujete něco na aukčním portálu, či v bazaru, jedná se pravděpodobně o vztah dvou nepodnikatelů, nemáte tedy právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a na zboží se také automaticky nevztahuje zákonná záruka.
Při problémech s online prodejci v rámci zemí EU je možné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, které vám zdarma poskytne jak informace o vašich právech, tak přímou podporu v případném sporu se zahraničním prodejcem. Při nákupech v rámci EU můžete také využít služeb systému Howard, který Vám pomůže ověřit důvěryhodnost obchodníka, kterému se chystáte svěřit své peníze a to kdekoliv v rámci zemí EU. Pokud nakupujete v České republice přes Internet v e-shopu v jiné zemi EU, Norsku, či Islandu, máte vždy minimálně stejná práva jako v ČR, tedy dvouletou záruku a 14ti denní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodů. A to i v případě, že v dané zemi je záruční doba pouze jeden rok. Pokud by však v dané zemi byla například 3letá záruka, máte právo na 3letou záruční lhůtu. Mimo země EU se pravidla pro vrácení zboží a reklamace liší v závislosti na tamních zákonech. Proto je potřeba si vždy před nákupem zboží v takovémto e-shopu tyto údaje ověřit.
Text je dostupný také na www.jaknainternet.cz.
V případě nápadů či komentářů pište prosím na e-mail akademie@nic.cz.
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak na internet.
Ostatní články seriálu: