Facebook asi není třeba nikomu představovat. Dnešní nejpoužívanější sociální síť s více než miliardou uživatelů začala teprve v roce 2004 jako studentský projekt Marka Zuckerberga a jeho spolubydlícího na Harvardu a byla zpočátku také takovým start-upem. Ale českých start-upů, které uspěly, je rovněž celá řada a v mnoha případech šlo rovněž o projekty studentů.
… a nemusí být vždy ani kdovíjak originální; často se stačí jen podívat okolo sebe a inspirovat se v jiných zemích. Díky Internetu prakticky žádné hranice neexistují. Z českých služeb lze zmínit například Webnode.cz , který umožnuje jednoduše vytvářet vlastní webové prezentace, či Ysoft, který uspěl na mezinárodním trhu s řešením pro správu tisku v organizacích.
Potenciál na úspěch se u start-upu potvrdí v řádu měsíců maximálně jednotek let. Pro jeho zakladatele a případné investory je to výhoda, protože elkem brzy mohou poznat, zda se jim podnikatelský nápad vyplatí anebo na něm prodělají kalhoty. Pokud start-up neskončí, v určité fázi také nastane čas, kdy se start-up stane soběstačným nebo alespoň dostatečně atraktivním pro získání investora či strategického partnera, který jej posune na „vyšší úroveň“. Tím start-up „umírá“, jeho konec ale dává vznik regulérní zavedené firmě.
Než ale začnou být ziskové, potřebují start-upy zpravidla podporu. Děje se tak velmi často prostřednictvím inkubátorů, které zřizují univerzity, stát, ale i soukromé firmy. Inkubátory jsou podpůrné programy, které start-upům nabízejí třeba prostory, technologické zázemí, něco na způsob kapesného anebo příležitost k oslovení investorů. Dost často také start-upy propojují výzkum univerzit a jejich vynálezy s praktickým uplatněním v komerčním sektoru.
Dobrý nápad je jedna věc, tvrdá práce druhá a znalosti, jak firmu rozvíjet ta třetí. Ne každý má manažerské schopnosti či právní znalosti v oblasti podnikání. I proto vznikají další podpůrné programy pro start-upy, jak jsou například akcelerátory (urychlovače rozvoje). Ty učí mladé lidi s dobrým nápadem ve start-upech, jak firmu vést a rozvíjet z manažerského hlediska. Cílem je, aby se rozvíjely a dovedly si vydělat na další růst a daly vznik řádným prosperujícím firmám.
Start-upy jsou začínající, často studentské, technologické nebo internetové firmy. Začátky podnikání jim často usnadňují různé podpůrné a vzdělávací programy, jako jsou inkubátory anebo akcelerátory. Výhodou start-upů jsou proto nižší náklady na zázemí i na další rozvoj a podnikatelské riziko je nižší. Pro mladé lidi s nápadem je to ideální příležitost vyzkoušet si reálné podnikání a prověřit vlastní schopnosti.
Text je dostupný také na www.jaknainternet.cz.
V případě nápadů či komentářů pište prosím na e-mail akademie@nic.cz.
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak na internet.
Ostatní články seriálu: