Odborný článek

AZ kviz

8. 3. 2009 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Bohumila Hnízdilová

Anotace

Příspěvek nabízí možnost, jak žákům zpestřit hravou formou opakování a procvičování učiva.

Příspěvek nabízí několik možností, jak žákům 1. stupně zpestřit hravou formou opakování a procvičování učiva. Je obdobou známého televizního pořadu. Místo písmen jsem do zadání zvolila pouze čísla, která umožňují snadnější vymýšlení jednotlivých úkolů.

Postup:

  • na magnetickou tabuli připevníme hrací plán (známý z televizního pořadu), na kterém jsou místo písmen napsané číslice 1 - 28; žákům vysvětlíme pravidla (propojit všechny tři strany trojúhelníku), dále připravíme sadu lístečků ve dvou barvách
  • pokud žáci hru moc neznají, je dobré začít se dvěma soutěžícími, učitelem jako moderátorem a ostatními žáky jako diváky
  • osobně nejčastěji používám variantu, při které hrají dvě dvojice žáků proti sobě, starší žáci si celou hru sami organizují
  • další postup je podobný jako u televizní hry (dvojice si střídavě vybírají čísla a učitel nebo zvolený žák čte zadání, získané políčko se zakrývá lístkem barvy, kterou si dvojice zvolila), při této variantě je důležité, aby se dvojice žáků uměla dohodnout
  • další pravidla se mohou dohodnout podle složení třídy, času apod.
  • hra je dost známá a u žáků hodně oblíbená, lze ji zařadit na začátku hodiny nebo ke konci hodiny (nejvíce ji využívám při opakovacích hodinách)
  • připravila jsem několik ukázek, které lze využít v předmětech český jazyk (příloha č. 1, 2, 3, 4, 5) a člověk a jeho svět (příloha č. 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15), při zadání se čtou údaje v prvním sloupci, pro ulehčení práce učitele jsou v přílohách uvedena i řešení

Další možnosti využití:

  • žáci si vezmou papír, určený žák vylosuje 4 - 8 čísel, na otázky odpovídají všichni písemně, následuje společná kontrola (zadání čte učitel)
  • žáci se rozdělí do menších skupin, vylosují si 4 - 8 čísel, následně spolupracují, odpovědi zapisuje určený žák, následuje společná kontrola a vyhodnocení práce skupin (při této variantě je vhodné dát do skupinek zadání úkolů v písemné podobě)
  • žáci se rozdělí do menších skupin, dostanou přehled úkolů v písemné podobě a dohodnou se na časovém limitu, který mají na řešení, hodnotí se, kolik úkolů skupina správně vyřešila během časového limitu (tato varianta je vhodná také pro dvojice i jednotlivce)
  • přílohy se rozstřihají na proužky, oddělí se odpovědi a žáci hledají správné dvojice (při této variantě doporučuji rozdělit jednu přílohu pro více skupinek)
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 1 ČJ - Slova nadřazená
doc
45.9 kB
Dokument
Příloha 10 ČaS - Pověsti
doc
45.9 kB
Dokument
Příloha 11 ČaS - Procvičování dějin (učivo 4. ročníku)
doc
45.9 kB
Dokument
Příloha 12 ČaS - Česká republika
doc
45.9 kB
Dokument
Příloha 13 ČaS - Procvičování dějin 1 (učivo 5. ročníku)
doc
66.41 kB
Dokument
Příloha 14 ČaS - Procvičování dějin 2 (učivo 5. ročníku)
doc
67.38 kB
Dokument
Příloha 15 ČaS - Evropa
doc
43.95 kB
Dokument
Příloha 2 ČJ - Přísloví
doc
43.95 kB
Dokument
Příloha 3 ČJ - Spisovatelé a jejich knihy
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 4 ČJ - Jak ovládám český jazyk
doc
42.97 kB
Dokument
Příloha 5 ČJ - Vzory podstatných jmen
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 6 ČaS - Povolání
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 7 ČaS - Lidské tělo
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 8 ČaS - Čas
doc
45.9 kB
Dokument
Příloha 9 ČaS - Rostliny

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Bohumila Hnízdilová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň
  • Předškolní vzdělávání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Připravené zadání úkolů pro učitele Hrací plán na AZ kviz, sada lístků ve dvou barvách