Domů > Odborné články > Všechny články autora „Pavel Žalský“

Odborné články

Hledání dle struktury RVP
 
Smazat filtr
Články (24)
Zobrazení:
Zobrazeno 12 z 24 položek
Základní vzdělávání
22. 5. 2024 0x 120x
Jak fungoval transatlantický obchod s otroky?
Transatlantický obchod s otroky několik století dominoval obchodním zájmům evropských námořních velmocí a majitelů (nejen) plantáží v Americe. Žáci s pomocí online dostupných historických pramenů a…
Základní vzdělávání
21. 5. 2024 0x 143x
Co nám o Římanech prozradí starý sloup?
Přes 1900 let je v historickém centru Říma k vidění Trajánův sloup, který nám může posloužit jako jeden z historických pramenů o životě Římanů. Žáci s pomocí webové aplikace zkoumají části vlysů na…
Základní vzdělávání
16. 5. 2024 0x 462x
Jak renesance ovlivnila podobu Sixtinské kaple?
Žáci se s pomocí volně dostupné virtuální reality přenesou do slavné Sixtinské kaple ve Vatikánu, studují fresky a uvědomují si kontextu uměleckého směru renesance. Zjišťují, jaké motivy pro svou…
Základní vzdělávání
15. 5. 2024 0x 223x
Jak obnovili Athény?
V aktivitě žáci v pracovních skupinách prozkoumávají portál s 3D archeologickými rekonstrukcemi klasických Athén vybudovaných po řecko-perských válkách. Jejich cílem je zjistit, které slavné budovy…
Základní vzdělávání
14. 5. 2024 0x 349x
Měl by být zakázán Tintin? Kolonialismus na příkladu Belgie
Slavný belgický komiks Tintin se dočkal mnoha vydání a výtisků, jeho díl o dobrodružství v Kongu však způsoboval ve druhé polovině 20. st. poměrně velký rozruch a proběhlo dokonce několik soudů…
Základní vzdělávání
28. 3. 2024 0x 821x
Z čeho obvinit čarodějnici?
Aktivita žákům umožňuje nahlédnout do života středověkých a novověkých lidí skrze zajímavé téma pronásledování čarodějnic. Žáci hledají a analyzují rytiny z příručky pro lovce čarodějnic z roku 1608,…
Základní vzdělávání
27. 3. 2024 0x 897x
Proč napsali Jenský kodex?
Žáci analyzují digitalizované stránky a iluminace Jenského kodexu a společně ve sdíleném online prostředí popisují husitskou kritiku církve, tehdejších společenských poměrů a oslavu husitských ideálů…
Základní vzdělávání
26. 3. 2024 0x 689x
Jak se žilo dělníkům v 19. století?
Hravou a tvořivou formou odhalují žáci podmínky života dělníků během 19. st., tedy v době průmyslové revoluce. Nejprve se s pomocí hravého dotazníku vycházejícího z publikace Otřesné dějiny světa…
Základní vzdělávání
20. 3. 2024 0x 804x
Co viděl Jacques Callot? Třicetiletá válka očima umělce
Třicetiletá válka nabízí řadu obrazových pramenů, umožňujících nám nahlédnout do tehdejšího dění. Rytiny Jacquese Callota patří v tomto ohledu ke zdrojům, které mohou být žákům snadno srozumitelné a…
Základní vzdělávání
22. 2. 2024 0x 945x
Proč nechal stavět Abú Simbel?
Žáci se s pomocí volně dostupné virtuální reality přesouvají do egyptského chrámu Abú Simbel, památky UNESCO a jednoho z nejpozoruhodnějších odkazů faraona Ramesse II. Analýzou chrámových reliéfů a s…
Základní vzdělávání
21. 2. 2024 0x 986x
Jak změnili svět? Průmyslová revoluce v Českých zemích
Žáci v aktivitě pracují s webovou aplikací Akademie věd ČR, v níž poznávají vynálezy a vynálezce z Českých zemí, kteří jsou spojeni s několika fázemi průmyslové revoluce od 19. do 20. st. Výsledky…
Základní vzdělávání
20. 2. 2024 0x 672x
Jak nám popkulturní zpracování ukazují historii? 300: Bitva u Thermopyl
Historie se stává vděčným námětem různých popkulturních zpracování, zejména pak těch filmových a komiksových. Na příkladu slavného komiksu 300: Bitva u Thermopyl si žáci budou moci vyzkoušet…
Zobrazeno 12 z 24 položek