Žák správně najde a určí znaky gotického slohu při virtuální prohlídce katedrály a výsledky své práce sdílí s ostatními spolužáky na online platformě.
Přínos využití digitálních technologií: Žák využívá digitální online databáze virtuálních modelů památek jako zdroj poznání a svoji práci na digitálním zařízení sdílí s ostatními spolužáky prostřednictvím virtuální nástěnky, např. Padletu.
Metodická poznámka: Katedrála samozřejmě v průběhu staletí prošla mnoha úpravami a obsahuje řadu prvků jiných slohů, což je zároveň dobrý ilustrativní příklad, protože málokterá památka dnes vykazuje znaky pouze jednoho slohu. Virtuální prohlídka obsahuje popisky, které většinou umožňují zjistit, kdy byly konkrétní části katedrály vybudovány.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace (5 minut): S pomocí aplikace Mentimeter nebo Slido žáci společně provedou jednoduchý brainstorming na téma, jaké znají typické středověké stavby, případně podle čeho je poznají. Vyučující pak žákům představí cíl hodiny, kterým je naučit se rozpoznávat znaky gotického slohu na příkladu nejslavnější české gotické stavby, katedrály sv. Víta, Vojtěcha a Václava.
Uvědomění si významu nových informací (25 minut): Žáci se v pracovních skupinách prostřednictvím textu a doprovodných obrázků v pracovním listu seznámí se základními znaky gotiky. Přes link zaslaný školním elektronickým systémem nebo pomocí QR kódu se pak každá pracovní skupina dostane na portál virtuální prohlídky katedrály a na vyučujícím připravenou online nástěnku, např. Padlet. Do online nástěnky pak každá skupina vkládá snímky znaků gotického slohu nalezených v katedrále. Vyučující může nechat všechny skupiny zkoumat celou katedrálu, nebo jednotlivým skupinám přidělí vybrané části či exteriér/interiér.
Reflexe (20 minut): Během reflexe by skupiny měly prostřednictvím projektoru sdílet výsledky své práce a zkontrolovat, jestli nedošlo k chybám a snímky opravdu odpovídají znakům gotického slohu, případně jestli něco nechybí. Žáci si tak mohou celé téma upevnit. Pokud to virtuální nástěnka umožňuje, měl by vyučující její obsah transformovat např. do formátu PDF a poskytnout žákům jako učební pomůcku.
Rozpracovaný Padlet s prací skupin, autor díla: Pavel Žalský |
Pokud s žáky projdete znaky gotického slohu a připravíte je na to, že stavba většinou nevykazuje znaky jen jednoho slohu, je pro ně poté práce mnohem snazší. Pro lepší orientaci při virtuální prohlídce katedrály je vhodné vymezit, aby se žáci pohybovali jen v oblasti hlavní lodi, vchodu a III. nádvoří. Matoucí bývá pro žáky např. rozeta, která není gotická (což je z jejího popisku zřejmé), na druhou stranu doporučui ocenit žáky za to, že s tímto pojmem dokázali pracovat a našli v podstatě identický, byť později vytvořený architektonický prvek.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.