Metodická poznámka:
Aktivitu lze využít jako úvodní evokaci pro téma československých legií, více do hloubky se však žáci dostanou, pokud již o tématu samotném něco vědí.
Pokud chceme pracovat s kratší verzí badatelského listu, můžeme fotografie z úkolu č. 1 přesunout do prezentace.
U úkolu č. 1 z popisku vyplývá, že pomníky mají stejného autora; z obrázků je pak zřejmé, že se sochař zaobíral vojenskou tematikou, všímavější žáci mohou rozpoznat podobnou výstroj a uniformy.
Možnost vyplnění tabulky č. 2:
Jaké postavy na pomníku najdeme? |
Muže v uniformě, vojáky (legionáře), ženu s vlajkou. |
Co podle tebe postavy představují? |
Muži představují československé legionáře v Itálii, Rusku a Francii, žena symbolizuje Prahu nebo Československou republiku. |
Jaké nápisy na pomníku najdeme? |
„Opustíš-li mne nezahynu. Opustíš-li mne, zahyneš!“
Doss Alto, Piave, Dobrudža, Terron, Vouziers, Champagne, Zborov, Bachmač, Volha
Praha vítězným synům
1914–1918 |
Co nápisy vyjadřují? |
Odhodlání bojovat za druhé i za cenu vlastního ohrožení, názvy bitev, jichž se zúčastnili legionáři, název pomníku odkazuje na to, že hlavní město si váží padlých i přeživších legionářů, roky první světové války. |
Co dalšího může být důležité pro pochopení smyslu pomníku? |
Umístění pomníku, lipová ratolest (český symbol) na žerdi vlajky, zobrazení dobové výstroje, postavení mužů, postavení ženy, použitý materiál, výška pomníku atd. |
V úkolu č. 5 lze vybrat tyto odpovědi: hrdinský příběh vítězů, připomínka jedné skupiny vojáků, příběh vzniku nového státu.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace (5 minut): Vyučující žákům představí cíl hodiny, který je zároveň popsán v úvodu badatelského listu. Poté žáky vyzve ke zpracování prvního úkolu: popsat, co mají společného vybrané pomníky vytvořené týmž sochařem. Žáci mohou pracovat ve skupinách (doporučuji) nebo samostatně.
Uvědomění si významu nových informací (25 minut): Žáci analyzují 3D online model pomníku Praha vítězným synům, odkaz je nasměruje přímo do prostředí 3D modelu bez úvodních kontextuálních informací. Postupně pak vyplňují tabulku v badatelském listu. Poté co doplní vše, co dokážou sami odvodit, přejdou na vyhledávání a doplňování informací s pomocí internetu.
Reflexe (15 minut): V úkolu č. 4 žáci vyjadřují, co je podle nich smyslem památníku - tedy připomínka padlých legionářů. V úkolu č. 5 vybírají, jaký příběh má pomník kolemjdoucím vyprávět. Je však důležité reflektovat i fakt, že odpovědi „nesprávné“ v případě tohoto památníku mohou odpovídat jiným pomníkům spojeným s 1. světovou válkou. Na závěr je dobré položit otázky, jestli by žáci pochopili smysl památníku i bez vyhledávání dalších informací na internetu a jak dobový kontext ovlivňuje náš pohled na tyto monumenty.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivita je velmi jednoduchá, přestože její hlavní zacílení může vypadat složitě. Výběr z možností se mi nakonec osvědčil více než pobídka k volné odpovědi nebo psaní s pomocí klíčových slov. To však rozhodně nevylučuje, že to jiní žáci mohou zvládnout. Pro žáky je práce s 3D modelem intuitivní. Zajímavým zjištěním pro mne bylo, že většina žáků v pomníku spatřovala především připomínku všech československých padlých mužů. Ani studium popisu bitev je nepřimělo konkretizovat svoji odpověď, a to až do rozboru 4. a 5. otázky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.