Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Co nám má pomník sdělit?
Odborný článek

Co nám má pomník sdělit?

27. 8. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Anotace

Pomníky a sochy jsou součástí veřejného prostoru, kterou mnohdy vnímáme spíše mimochodem a jako samozřejmost – pokud nejde o nová nebo provokativní díla. Všechny pomníky s sebou nesou určité poselství a příběh spojený s minulostí a naše vnímání historie nějakým způsobem ovlivňují. Žáci v aktivitě zkoumají monument s názvem Praha vítězným synům, jenž odkazuje na československé legie.
  • Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
  • Věková skupina: 8. a 9. ročník
  • Vzdělávací obor: dějepis
  • Tematický okruh: člověk v dějinách
  • Časová dotace: 45 minut, před tím nakopírování badatelských listů 
  • Pomůcky: pro žáky zařízení připojené k internetu a badatelské listy (viz příloha)
  • Vzdělávací cíle: Žák na základě analýzy 3D online modelu určí faktory, jimiž pomníky ovlivňují takzvanou kulturu paměti.
  • Přínos využití digitálních technologií: Žáci rozvíjí digitální kompetence prostřednictvím práce s 3D online modelem, který používají jako zdroj poznání.

Metodická poznámka:

Aktivitu lze využít jako úvodní evokaci pro téma československých legií, více do hloubky se však žáci dostanou, pokud již o tématu samotném něco vědí.

Pokud chceme pracovat s kratší verzí badatelského listu, můžeme fotografie z úkolu č. 1 přesunout do prezentace.

U úkolu č. 1 z popisku vyplývá, že pomníky mají stejného autora; z obrázků je pak zřejmé, že se sochař zaobíral vojenskou tematikou, všímavější žáci mohou rozpoznat podobnou výstroj a uniformy.

Možnost vyplnění tabulky č. 2:

Jaké postavy na pomníku najdeme?

Muže v uniformě, vojáky (legionáře),

ženu s vlajkou.

Co podle tebe postavy představují?

Muži představují československé legionáře v Itálii, Rusku a Francii,

žena symbolizuje Prahu nebo Československou republiku.

Jaké nápisy na pomníku najdeme?

„Opustíš-li mne nezahynu. Opustíš-li mne, zahyneš!“

 

Doss Alto, Piave, Dobrudža, Terron, Vouziers, Champagne, Zborov, Bachmač, Volha

 

Praha vítězným synům

 

1914–1918

Co nápisy vyjadřují?

Odhodlání bojovat za druhé i za cenu vlastního ohrožení,

názvy bitev, jichž se zúčastnili legionáři,

název pomníku odkazuje na to, že hlavní město si váží padlých i přeživších legionářů,

roky první světové války.

Co dalšího může být důležité pro pochopení smyslu pomníku?

Umístění pomníku,

lipová ratolest (český symbol) na žerdi vlajky,

zobrazení dobové výstroje,

postavení mužů,

postavení ženy,

použitý materiál,

výška pomníku

atd.

V úkolu č. 5 lze vybrat tyto odpovědi: hrdinský příběh vítězů, připomínka jedné skupiny vojáků, příběh vzniku nového státu.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace (5 minut): Vyučující žákům představí cíl hodiny, který je zároveň popsán v úvodu badatelského listu. Poté žáky vyzve ke zpracování prvního úkolu: popsat, co mají společného vybrané pomníky vytvořené týmž sochařem. Žáci mohou pracovat ve skupinách (doporučuji) nebo samostatně.

Uvědomění si významu nových informací (25 minut): Žáci analyzují 3D online model pomníku Praha vítězným synům, odkaz je nasměruje přímo do prostředí 3D modelu bez úvodních kontextuálních informací. Postupně pak vyplňují tabulku v badatelském listu. Poté co doplní vše, co dokážou sami odvodit, přejdou na vyhledávání a doplňování informací s pomocí internetu.

Reflexe (15 minut): V úkolu č. 4 žáci vyjadřují, co je podle nich smyslem památníku - tedy připomínka padlých legionářů. V úkolu č. 5 vybírají, jaký příběh má pomník kolemjdoucím vyprávět. Je však důležité reflektovat i fakt, že odpovědi „nesprávné“ v případě tohoto památníku mohou odpovídat jiným pomníkům spojeným s 1. světovou válkou. Na závěr je dobré položit otázky, jestli by žáci pochopili smysl památníku i bez vyhledávání dalších informací na internetu a jak dobový kontext ovlivňuje náš pohled na tyto monumenty.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Aktivita je velmi jednoduchá, přestože její hlavní zacílení může vypadat složitě. Výběr z možností se mi nakonec osvědčil více než pobídka k volné odpovědi nebo psaní s pomocí klíčových slov. To však rozhodně nevylučuje, že to jiní žáci mohou zvládnout. Pro žáky je práce s 3D modelem intuitivní. Zajímavým zjištěním pro mne bylo, že většina žáků v pomníku spatřovala především připomínku všech československých padlých mužů. Ani studium popisu bitev je nepřimělo konkretizovat svoji odpověď, a to až do rozboru 4. a 5. otázky.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
6.29 MB
Dokument
Badatelský list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Nutné pomůcky:

pro žáky zařízení připojené k internetu a badatelské listy