V předchozím článku jsme si ukázali výhody aplikace Genially a možnosti jejího využití pro tvorbu interaktivních online gamebooků. Ne vždy se nám však daří zapracovat nějaké dějepisné téma do příběhu a hry. Zároveň ale nechceme tisknout stohy papírů pro různorodá stanoviště. Řešením jsou různá online stanoviště – další z funkcí zmíněné aplikace, kterou v hodinách rád využívám.
Stejně jako u gamebooků a dalších her, i u stanovišť si potřebuji nejprve odpovědět na to, jestli mi taková forma práce pomůže naplnit vzdělávací cíl hodiny, či nikoliv. Aktivita se stanovišti (nejen) na tabletech, mobilech a počítačích je vhodná spíše pro skupinovou a kooperativní práci, i když ji lze samozřejmě aplikovat i individuálně.
Velký přínos online stanovišť vidím v tom, že žákům mohou poskytnout mnohem více zajímavých zdrojů, než kdybych používal pouze papír (na tabletu lze zapnout např. videa, zvuk, online atlasy atd.). zároveň, pokud je to žádoucí, mohu ovlivnit i pořadí, v jakém žáci stanoviště navštěvují, a strukturovat podle toho jejich obsah či obtížnost.
Před samotnou aktivitou žákům vysvětlete, co je jejich cílem a jak bude vypadat reflexe jejich práce. Rád využívám myšlenkové mapy, které žáci tvoří na základě zkoumání stanovišť, mohou však také vypracovávat odpovědi na zadané otázky, sepsat krátkou úvahu apod.
Práci s online stanovišti v Genially přiblížím na tématu proměny krajiny Krkonoš v 19. století, které rozebíráme s žáky osmého ročníku. Na začátku hodiny se žáci rozdělí do tří- až čtyřčlenných skupin, v nichž budou vytvářet myšlenkovou mapu k tématu, kterou na konci hodiny představí spolužákům.
Stejně jako u gamebooku tvořím stanoviště s pomocí snímků prezentace, které propojím interaktivními prvky. Mezi stanovišti se žáci posouvají pomocí šipek, které naleznete v nabídce grafiky v levém sloupci.
Pokud si žáci určují pořadí stanovišť sami, je vhodné mít společné zadání na snímku-křižovatce, odkud se na jednotlivě stanoviště rozcházejí. V uvedeném příkladu byla pro odkaz použita grafika z online editoru komiksů Storyboard, každý obrázek je pak definován jako interaktivní prvek odkazující na vybrané stanoviště. Žákům to přináší i kus záhady, protože mohou jen podle vzhledu postaviček odhadovat, o jaká stanoviště půjde. Ze všech stanovišť pak vede odkaz ve formě šipky zpět na rozcestník s postavami.
Samotná stanoviště můžete po obsahové stránce naplnit, jak potřebujete, ideální jsou kratší texty (já jsem zde i vytučnil klíčová slova) v kombinaci s ilustračním obrázkem. Pokud to lze, využívám historické prameny.
Do obsahu stanovišť můžete také vložit vyskakovací okna, popisky atd. Stanoviště lze samozřejmě zpestřit kvízy nebo hledáním hesel. Samotný odkaz na online stanoviště získají žáci stejně jako v případě gamebooků prostřednictvím linku nebo QR kódu.
Tvorba stanovišť je v Genially výrazně jednodušší než tvorba gamebooků nebo únikových her. Pokud tedy máte vhodný obsah a potřebnou techniku, neváhejte a zkuste online stanoviště využít. Ušetříte tisk a můžete je kdykoliv upravovat a doplňovat.
Pro inspiraci nebo ve výuce můžete využít např. online stanoviště o již zmíněné proměně krajiny Krkonoš v 19. st. nebo o nuceném vysídlení Němců po druhé světové válce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.