Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak by vypadal panteon Krkonoš?
Odborný článek

Jak by vypadal panteon Krkonoš?

26. 8. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský
Spoluautor
Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Anotace

Většina z nás zná panteon Národního muzea nebo Slavín na Vyšehradském hřbitově a máme povědomí o tom, proč je důležité připomínat si významné osobnosti spojené s naší historií. Samotná otázka, kdo má být součástí panteonu v Národním muzeu vyvolala obrovskou diskusi. Žáci v této aktivitě s pomocí různých internetových zdrojů a umělé inteligence zkoumají, jak by mohl vypadat panteon osobností Krkonoš. Právě jedna z nich, hrabě Harrach, se nově dostala do panteonu Národního muzea.
  • Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
  • Věková skupina: 8. ročník
  • Vzdělávací obor: dějepis
  • Tematický okruh: člověk v dějinách
  • Časová dotace: Výuka: 45 minut, před tím je potřeba připravit sdílený Padlet pro třídu a odkazy na zdroje
  • Pomůcky: pro pracovní skupiny zařízení připojené k internetu, pro učitele projektor a prezentace se zadáním, sdílený Padlet nebo jiná virtuální nástěnka pro všechny
  • Vzdělávací cíle: Žák na vybraném příkladu demonstruje, jak osobnosti nabývají s postupem času na historickém významu
  • Přínos využití digitálních technologií/komentář z pohledu rozvoje DK: Žák vytvoří s pomocí AI grafický výstup, který po vložení do virtuální nástěnky doplní o patřičný popisek.
  • Metodická poznámka: Někteří žáci mají tendenci kopírovat texty z internetu a bezmyšlenkovitě je vkládat jako popisek, buďte důslední v tom, aby opravdu vymysleli a napsali tři vlastní věty o dané osobnosti.

Popis vzdělávací aktivity

Evokace (5 minut): Na začátku vyučující s žáky vymezí termíny „panteon“ a „slavín“ jako místo, kde jsou shromážděny sochy a busty připomínající významné osobnosti – například konkrétního národa – a jako fenomén, který se začíná více objevovat v 19. století v souvislosti s rozvojem nacionalismu a vlastenectví.

Uvědomění si významu nových informací (30 minut): Žáci ve skupině použijí digitální zařízení a nejprve prostudují informační zdroje k vybrané osobnosti Krkonoš (viz zadání pro žáky v prezentaci v příloze); osobnosti je možné skupinám přidělit, eventuálně si je žáci mohou vylosovat nebo sami vybírat (je pak ovšem pravděpodobné, že si více skupin zvolí stejnou osobnost). Informace mohou v případě potřeby hledat i v dalších zdrojích.

Poté s pomocí umělé inteligence Craiyon (lze jistě využít i jinou) vytvoří návrh busty či sochy osobnosti. Použijí při tom klíčová slova v anglickém jazyce. Je nutné, aby jedno ze slov v zadání bylo „statue“ nebo „bust“, aby osobnost byla rozpoznatelná, měla by mít také nějaký jasný symbol či atribut, např. u Bohumila Hanče se nabízí lyže, u Františka Kavána malířské plátno atd.

K hotovým obrazovým návrhům žáci vytvoří popisky v rozsahu maximálně tří vět, v nichž vysvětlí historický význam osobnosti. Vše potom vloží do sdíleného třídního Padletu.

Reflexe (10 minut): V závěru hodiny je možné společný, v Padletu vytvořený panteon Krkonoš promítnout na interaktivní tabuli a diskutovat o tom, proč vybíráme právě takové osobnosti a ne jiné a jakými formami si je připomínáme – například tím, že po nich pojmenováváme ulice a další důležitá místa.

Ukázkový Padlet s variantami vypracování doprovodného textu v různorodé kvalitě, autor díla: Pavel Žalský

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Osmáci byli rádi za tvořivou hodinu, zároveň to pro ně nebyla úplně snad aktivita, která by měli hotovou za několik minut. Některé skupiny se o „své“ osobnosti chtěly dozvědět více a hledaly informace v dalších zdrojích. Zjištěné údaje pak zapracovali do nové podoby sochy.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pptx
1.54 MB
Prezentace
prezentace se zadáním, Panteon Krkonoš

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pro pracovní skupiny zařízení připojené k internetu, pro učitele projektor a prezentace se zadáním, sdílený Padlet nebo jiná virtuální nástěnka pro všechny