Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Genially, díl 1.: online gamebooky pro dobrodružné hodiny dějepisu
Odborný článek

Genially, díl 1.: online gamebooky pro dobrodružné hodiny dějepisu

31. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Žalský

Anotace

Článek poskytuje podrobný návod k využívání aplikace Genially pro tvorbu interaktivních gamebooků ve výuce dějepisu. Genially umožňuje učitelům vytvářet poutavé vzdělávací materiály, které kombinují literární prvky s interaktivními funkcemi a tím zvyšují motivaci a zapojení žáků. Text se zaměřuje na praktické kroky při tvorbě gamebooků, od výběru historického tématu přes plánování příběhu až po implementaci interaktivních prvků a testování. Rovněž poskytuje doporučení pro efektivní využití gamebooků ve výuce, akcentuje význam jasných vzdělávacích cílů a reflexe. Osvětluje, kdy jsou gamebooky vhodné a kdy ne. Jejich využití vede k aktivnímu zapojení žáků a podporuje kritické myšlení, což činí výuku dějepisu zábavnější a dynamičtější.

Platforma Genially nabízí širokou škálu interaktivních funkcí, které učitelům pomáhají vytvářet poutavý vzdělávací obsah. Díky intuitivnímu rozhraní a širokému spektru vizuálních a interaktivních prvků je tvorba obsahu v Genially přístupná i pro ty, kdo nemají rozsáhlé technické znalosti. Platforma podporuje kreativitu, lze v ní vytvářet atraktivní prezentace, infografiky, kvízy a mnoho dalšího.

Učitelé mohou snadno integrovat obrázky, videa, texty a interaktivní prvky, které obohacují výukový materiál. Snad nejatraktivnější využití Genially ve výuce dějepisu je tvorba gamebooků a online stanovišť, jež žáky nejen vzdělávají, ale také motivují ke kritickému myšlení a spolupráci.

Gamebooky a stanoviště jsou ve vzdělávacím procesu efektivní, protože kombinují zábavu s učením. Interaktivní aktivity učitel snadno přizpůsobí různým historickým tématům a obdobím. Žáci tak mohou například prozkoumávat starověký Egypt, život Sparťanů, ale také revoluční změny v 19. století nebo dopady druhé světové války. V tomto článku nastíním, jak takové vzdělávací obsahy v Genially tvořit.

Aplikace neklade na uživatele nijak velké technické nároky. Pro využívání hotových obsahů není potřeba se registrovat a přihlašovat (tedy žáci svůj účet vůbec nepotřebují), otevřete ji přes link nebo QR kód na mobilním telefonu připojeném k internetu, využít lze také školní tablety nebo iPady či počítače. Žáci tak mohou pracovat individuálně i ve skupinách. Bez ohledu na to, co je cílem vaší hodiny a jak chcete aplikaci využít, vždy doporučuji mít na paměti dvě základní věci:

Zaprvé: Žáci by před samotnou prací s aplikací měli vědět, co je jejich cílem, tj. co mají zjistit – ať už jde o odpovědi na otázky, plnění úkolů, nebo třeba vytváření myšlenkové mapy na základě příběhu únikové hry. Zadruhé: Každá vzdělávací hra vyžaduje reflexi, je potřeba ponechat si na ni dostatek času na konci hodiny, jinak hra samotná ztrácí smysl.

Velkou výhodu vidím v tom, že žáci jsou motivováni zajímavým příběhem, který sami odhalují a ovlivňují, zároveň si mohou zvolit vlastní tempo práce s texty a obrázky.

Aplikace Genially je v základní verzi dostupná zdarma (a základní verze vám bohatě postačí), přihlašovat se jako učitel můžete jednoduše svým emailem nebo Google či Microsoft účtem a všechny vytvořené materiály budete mít vždy přehledně po ruce.

Gamebooky

Gamebooky v online prostředí jsou interaktivní příběhy, ve kterých čtenář rozhoduje o průběhu děje. Na konci každé kapitoly nebo určitého úseku příběhu má uživatel na výběr několik možností, jak může příběh pokračovat. Tento formát kombinuje prvky literatury a interaktivních her, zábavnou a poutavou formou motivuje ke čtení a učení. Do gamebooků v Genially lze zapracovat také prvky běžné pro oblíbený žánr únikových her. Hráč-čtenář musí například odhalit heslo nebo vyplnit kvízové otázky, aby mohl pokračovat do další části příběhu.

Než se pustíte do samotné tvorby gamebooku, je potřeba si ujasnit, jestli vám pomůže efektivně dosáhnout vzdělávacího cíle hodiny. Já ho využívám zejména tehdy, chci-li žáky vést k poznání různorodých perspektiv v určité době a společnosti nebo pro pochopení dopadů „velkých dějin“ na každodenní život obyvatel, což jsou v obou případech záležitosti, které lze dobře zapracovat do příběhu. Na druhou stranu vytvářet  gamebook pro práci s dějepisnou mapou nebo tvorbu časové osy mi až tak užitečné nepřijde, i když i to je samozřejmě možné.

Tvorbu jednoduchého gamebooku si ukážeme na příkladu starověké Sparty. Mým cílem bylo seznámit žáky s každodenním životem Sparťanů, který v následující hodině porovnávali s pomocí pramenů s životem Athéňanů.

Samotný začátek je jednoduchý. Kliknete na „Create genially“, a pokud chcete vytvořit úplně nový obsah, zvolíte „Blank creation“ a „Landscape“. Jedná se o předvolbu zobrazení, kterou můžete využít jak na počítačích, tak na mobilech i tabletech. Aplikace nabízí i již připravené šablony pro různé hry, kvízy atd. Můžete je sami editovat nebo si z nich kopírovat prvky, které potřebujete.

Než začnete přidávat obsah, klikněte na dolní liště na „Grid“ a v pravém sloupci „Navigation“ pak zvolte „Microsite“. Tím se vám všechny přidané stránky uzamknou a přecházet mezi nimi bude možné jen s pomocí políček interakce, která sami nastavíte. Jakmile začnete přidávat stránky, můžete do nich vkládat texty, obrázky, políčka či symboly a grafiku, jež aplikace nabízí, viz levý sloupec.

Na obrázku vidíte základní zobrazení rozpracovaného obsahu v Genially. Otázky v černých obdélníčcích si žáci zapsali do sešitu a doplňují k nim odpovědi na základě práce s aplikací. Černá políčka zároveň slouží v aplikaci jako tlačítka (nicméně tlačítkem může být jakákoliv grafika i textové pole), viz další obrázek.

Cokoliv, co na stránku přidáte, lze v aplikaci využít interaktivně. Při kliknutí na na snímku označené černé  políčko je nastaveno, že se máte přesunout na stránku č. 12, kde se dozvíte odpověď nebo zadání úkolu, který k odpovědi povede. Geniall, ale nabízí i další možnosti interakce: otevírání informačních oken, zobrazení popisků, přehrání zvuku, odkazování na webové stránky a další. 

Samotný gamebook tedy skládáte ze vzájemně provázaných snímků, které obsahují informace a úkoly, jež považujete za klíčové. Doporučuji nejdříve vytvořit stránky a doplnit políčka a teprve v závěru krok za krokem nastavovat interakci – pokud byste totiž najednou zjistili, že vám chybí nějaký důležitý snímek, vložili jej mezi ostatní a měli již nastavenou interakci, budete muset provázanost přepracovat zcela od začátku. Má to však řešení – vše, co chcete „doplnit“, vložte na konec prezentace.

Takto jsem např. do gamebooku zabudoval možnost „smrti“ hráčů, která z původní „klikačky“ učiní náhle záležitost s trochou napětí. Pokud v gamebooku žáci zvolí špatnou možnost, jsou přesměrováni na tento snímek a tlačítkem s šipkami se vrací na start. Takových snímků může být v gamebooku více, slouží například jako falešná stopa, přemístění do jiné části příběhu atd., nemusí jít vždy o fatální vyústění a návrat na začátek příběhu.

V gamebooku také nezapomínejte na křižovatky. Díky nim se mohou žáci vydat zkoumat ty části příběhu, které ještě neznají a v nichž mají hledat odpovědi. Na tomto snímku získali informace o tom, čím byla Sparta jedinečná, a mohou začít pátrat po dalších aspektech života Sparťanů nebo téma prozkoumat více do hloubky – je na vás, jaké možnosti hráčům nabídnete. V gamebooku lze také využít prvek mapy, ať už města, nebo nějakého území, do něhož vložíte interaktivní body, které budou žáci prozkoumávat.

Pokud nějaké téma potřebujete „roztáhnout“ na více snímků, využijte možnost „vložit grafické prvky“, nejpraktičtější je šipka. Stačí nastavit, že po kliknutí na ni se přesuneme na další snímek.

Některé snímky můžete zaheslovat, takže se do nich žáci dostanou jen tehdy, napíší-li správnou odpověď. U snímku v levém sloupci kliknete na „tři tečky“ a zvolíte přidání hesla. V pravém sloupci pak napíšete odpověď a otázku pro žáky. Dávejte pozor, aby odpověď byla jednoznačná, a to i gramaticky, například ve smyslu správných tvarů slov a jejich skloňování.

Hotový gamebook si celý projdete a zkontrolujete pomocí ikony se symbolem oka na horní liště. Zobrazí vám náhled stránky, na které se aktuálně nacházíte, a vy si ověříte, zda jste někde nezapomněli na provázanost interaktivních prvků. Poté opět v horní liště klidněte na „Draft“ a zvolte „Public“, tím je obsah připravený ke sdílení. Nakonec v horní liště na pravé straně klikněte na symbol sdílení a zkopírujte link. Ten rozešlete žákům nebo jej převeďte do QR kódu, který si načtou z projektoru. A můžete vyrazit za dobrodružstvím!

Na závěr si pojďme shrnout, jak nejlépe při tvorbě gamebooku postupovat:

  1. Promyslete, co mají žáci pomocí gamebooku vlastně zjistit a zda je to pro daný účel efektivní forma.
  2. Naplňte snímky obsahem, který povede k odpovědím. Je dobré (nikoli však nezbytné), pokud je obsah nahlížen pohledem nějakého průvodce – postavy, jejíž příběh žáci sledují.
  3. Všechny snímky provažte pomocí interaktivních prvků.
  4. Vytvořte křižovatky mezi tématy, aby si žáci mohli projít vše. Pro jistotu můžete do úplného závěru gamebooku vložit mapu nebo políčka odkazující na všechna místa příběhu tak, aby se do něj žáci mohli ještě vrátit.
  5. Gamebook „okořeňte“ možnostmi selhat či chybovat, jež povedou k návratu na začátek, přidat můžete také různá hledání hesel atd. Pro žáky pak celý gamebook nabere na atraktivitě a dynamice.
  6. Gamebook si sami vyzkoušejte s pomocí náhledu a vychytejte možné chyby.
  7. Sdílejte jej žákům prostřednictvím linku nebo QR kódu.

 

Pokud žáci během práce s aplikací odhalí nějakou chybu nebo problém, můžete obsah otevřít u sebe v editačním prostředí a nedostatek opravit, korekce se v tu chvíli projeví i u žáků.

Hledáte inspiraci? Vyzkoušejte si nebo rovnou ve výuce použijte například tyto gamebooky: procházku starověkým Babylonem, odhalování života ve Spartě, příčiny pronásledování Židů ve starověku, pronásledování křesťanů Římany, život ve středověkém městě na příkladu Vrchlabí nebo soužití Čechů a Němců za Rakouska-Uherska a https://view.genially.com/664bb1664e38b900141d8737/interactive-content-souziti-cechu-a-nemcu-ve-vrchlabi-za-prvni-republiky-1918-1938.

Jestliže vás aplikace zaujala a chtěli byste si vyzkoušet spíše tvorbu únikových her, doporučuji skvělé video od Olgy Kovaříkové Návod jak pracovat s Genially a pro širší uchopení aplikace Učíme nanečisto #114 - Geniální Genially - skvělý nástroj do vašich online lekcí.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Dějepis