Žáci na základě porovnání online dostupných popkulturních zdrojů o minulosti a historických pramenů a zdrojů popíší, v čem spočívá přínos i riziko využívání filmů, seriálů a počítačových her jako zdrojů poznání minulosti.
Vzdělávací cíle a přínos využití digitálních technologií: Žáci na základě porovnání online dostupných popkulturních zdrojů o minulosti a historických pramenů a zdrojů popíší, v čem spočívá přínos i riziko využívání filmů, seriálů a počítačových her jako zdrojů poznání minulosti.
Metodická poznámka:
Zvolte takové hry, filmy a seriály, které mohou být žákům blízké, Age of Empires II. je pro mnohé dějepisáře srdcová záležitost, ale mezi dětmi už tolik populární není. Můžete vyjít z prezentace se screeny (viz příloha), které jsem využil já, pokud hledáte filmové zdroje, pak ideální pro takovou lekci je Království nebeské nebo seriál Vikingové.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace (5 minut): Vyučující žáky vyzve k brainstormingu s pomocí aplikace Mentimeter nebo Slido. Žáci odpovědí na otázku, jaké znají počítačové hry, seriály nebo filmy, v nichž lze podle nich hledat informace o středověkém válečnictví. Následně je položena otázka, zda takové popkulturní zpracování lze považovat za spolehlivý zdroj informací, což tvoří „oslí můstek“ zadání práce v hodině.
Uvědomění si významu nové informace (25 minut): Žáci jsou rozděleni do pracovních skupin, jejichž úkolem je 1. seznámit se s vybranými popkulturními zpracováními středověkého válečnictví, 2. na základě práce s odbornými zdroji (viz příloha) navrhnout odůvodněné změny ve vybraných popkulturních zpracováních. Každá pracovní skupina má ve virtuální nástěnce (já jsem využil Padlet) přiděleno jedno dílo nebo kategorii děl (např. filmy, seriály, hry), které má analyzovat, všechny skupiny mají k dispozici sdílený soubor s odbornými texty (lze také nakopírovat). Já jsem pro rozdělení práce využil Padlet se screeny z her Age of Empires II., Age of Empires IV., Stronghold a jednu obecnou kategorii kinematografie se screeny z filmů Robin Hood: Král zbojníků, Pán prstenů: Návrat krále (byť není přímo historický, lze o inspiraci středověkem rozhodně mluvit), Království nebeské, Statečné srdce a ze seriálu Vikingové. Ke své přidělené kategorii pak žáci psali poznámky formou přidání příspěvku.
Reflexe (15 minut): Skupiny prezentují svým spolužákům, jaké navrhují změny ve zkoumaných popkulturních zpracováních středověkého válečnictví a proč, ideálně s odkazem na informace ve zdrojích. Společně pak znovu prostřednictvím brainstormingu (lze znovu využít výše zmíněné aplikace) uvedou, jaké přínosy, ale také rizika nám popkulturní zpracování středověkého válečnictví přinášejí a co s tím můžeme udělat.
Padlet se zdroji, autor díla: Pavel Žalský |
V Padletu otevřený screen ze seriálu Vikingové, v němž jdou bojovníci do boje nejen bez helmy, ale mnozí také bez oblečení…, autor díla: Pavel Žalský |
Nereálné masivní nasazení katapultů proti hradu a lití zápalných směsí a olejů z hradeb ve hře Stronghold, autor díla: Pavel Žalský |
Trebuchety a dobývací věže v Age of Empires IV. jsou v podstatě samozřejmou součástí dobývání hradů a měst, autor díla: Pavel Žalský |
Příklady možných odpovědí, autor díla: Pavel Žalský |
Pro žáky je téma počítačových her, seriálů a filmů atraktivní, hodně z nich je navíc opravdu vnímá jako dobré zdroje o historii. V původní verzi jsem se snažil pracovat s videoukázkami, ale nakonec se screeny ukázaly jako zdroj, který se dá lépe analyzovat. Vzhledem k délce poskytnutých textů doporučuji rozdělit si je ve skupinách a zjištěné informace sdílet.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.