Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak probíhala středověká bitva?
Odborný článek

Jak probíhala středověká bitva?

Anotace

Středověk si většina lidí stále představuje jako věk temnoty a šedi, v němž každá bitva představovala ohromný masakr za účasti polonahých svalnatých mužů otáčejících se s mečem s téměř taneční ladností. A co teprve horký olej, zápalné šípy nebo katapulty, neodmyslitelně doplňující každý pořádný velkofilm či počítačovou hru! Žáci během aktivity zjišťují, že filmy a počítačové hry inspirované středověkem přinášejí mnoho zábavy, avšak podstatně méně historické reality.

Cíl

Žáci na základě porovnání online dostupných popkulturních zdrojů o minulosti a historických pramenů a zdrojů popíší, v čem spočívá přínos i riziko využívání filmů, seriálů a počítačových her jako zdrojů poznání minulosti.

  • Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
  • Věková skupina: 7. ročník základní školy
  • Vzdělávací obor: dějepis
  • Tematický okruh: člověk v dějinách
  • Časová dotace: Výuka: 45 minut
  • Pomůcky: pro žáky připravené informační texty (vytištěné nebo sdílené), zařízení připojené k internetu, připravený Padlet či jiná virtuální nástěnka se zdroji

Vzdělávací cíle a přínos využití digitálních technologií: Žáci na základě porovnání online dostupných popkulturních zdrojů o minulosti a historických pramenů a zdrojů popíší, v čem spočívá přínos i riziko využívání filmů, seriálů a počítačových her jako zdrojů poznání minulosti.

Metodická poznámka:

Zvolte takové hry, filmy a seriály, které mohou být žákům blízké, Age of Empires II. je pro mnohé dějepisáře srdcová záležitost, ale mezi dětmi už tolik populární není. Můžete vyjít z prezentace se screeny (viz příloha), které jsem využil já, pokud hledáte filmové zdroje, pak ideální pro takovou lekci je Království nebeské nebo seriál Vikingové.

  • Lze samozřejmě zvážit využití trailerů a scének z různých her, filmů a seriálů, otázkou však je, jestli atraktivitu (oproti statickým screenům) nevyměníme za zdroj, u něhož se provádí hůře analýza a může být navíc pro cílovou skupinu mimo doporučený věkový rámec.
  • Nabízené zdrojové texty jsou delší, je možné je pro třídu zkrátit, pokud se lekají většího množství textu, ale vzhledem k tomu, že je text rozdělený do podkapitol, je možné si texty rozdělit ve skupině a informace sdílet.
  • Určitě je potřeba při práci mezi skupinami chodit a pomáhat jim, někdy mají tendenci popsat nalezené chyby, ale již nenavrhují řešení, což má být jejich cílem.
  • Je důležité si opravdu nechat dostatek času na reflexi a provést ji, jinak celá lekce vyzní trochu do ztracena jako „hledání chyb ve filmech a hrách“, pointa však je, že nejde o chyby, ale o to, jak nakládat s popkulturním zpracováním středověkého válečnictví jako se zdrojem poznání – proč se na takové filmy nedívat a nehrát skvělé hry, je to zábavné a v mnohém poučné, ale je potřeba být obezřetní.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace (5 minut): Vyučující žáky vyzve k brainstormingu s pomocí aplikace Mentimeter nebo Slido. Žáci odpovědí na otázku, jaké znají počítačové hry, seriály nebo filmy, v nichž lze podle nich hledat informace o středověkém válečnictví. Následně je položena otázka, zda takové popkulturní zpracování lze považovat za spolehlivý zdroj informací, což tvoří „oslí můstek“ zadání práce v hodině.

Uvědomění si významu nové informace (25 minut): Žáci jsou rozděleni do pracovních skupin, jejichž úkolem je 1. seznámit se s vybranými popkulturními zpracováními středověkého válečnictví, 2. na základě práce s odbornými zdroji (viz příloha) navrhnout odůvodněné změny ve vybraných popkulturních zpracováních. Každá pracovní skupina má ve virtuální nástěnce (já jsem využil Padlet) přiděleno jedno dílo nebo kategorii děl (např. filmy, seriály, hry), které má analyzovat, všechny skupiny mají k dispozici sdílený soubor s odbornými texty (lze také nakopírovat). Já jsem pro rozdělení práce využil Padlet se screeny z her Age of Empires II., Age of Empires IV., Stronghold a jednu obecnou kategorii kinematografie se screeny z filmů Robin Hood: Král zbojníků, Pán prstenů: Návrat krále (byť není přímo historický, lze o inspiraci středověkem rozhodně mluvit), Království nebeské, Statečné srdce a ze seriálu Vikingové. Ke své přidělené kategorii pak žáci psali poznámky formou přidání příspěvku.

Reflexe (15 minut): Skupiny prezentují svým spolužákům, jaké navrhují změny ve zkoumaných popkulturních zpracováních středověkého válečnictví a proč, ideálně s odkazem na informace ve zdrojích. Společně pak znovu prostřednictvím brainstormingu (lze znovu využít výše zmíněné aplikace) uvedou, jaké přínosy, ale také rizika nám popkulturní zpracování středověkého válečnictví přinášejí a co s tím můžeme udělat.

Padlet se zdroji, autor díla: Pavel Žalský

 

V Padletu otevřený screen ze seriálu Vikingové, v němž jdou bojovníci do boje nejen bez helmy, ale mnozí také bez oblečení…, autor díla: Pavel Žalský

 

Nereálné masivní nasazení katapultů proti hradu a lití zápalných směsí a olejů z hradeb ve hře Stronghold, autor díla: Pavel Žalský

 

Trebuchety a dobývací věže v Age of Empires IV. jsou v podstatě samozřejmou součástí dobývání hradů a měst, autor díla: Pavel Žalský

 

Příklady možných odpovědí, autor díla: Pavel Žalský

 

Reflexe

Pro žáky je téma počítačových her, seriálů a filmů atraktivní, hodně z nich je navíc opravdu vnímá jako dobré zdroje o historii. V původní verzi jsem se snažil pracovat s videoukázkami, ale nakonec se screeny ukázaly jako zdroj, který se dá lépe analyzovat. Vzhledem k délce poskytnutých textů doporučuji rozdělit si je ve skupinách a zjištěné informace sdílet.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pptx
38.38 MB
Prezentace
Středověká bitva_screeny z her a seriálů
docx
17.58 kB
Dokument
Středověká bitva_zdroje

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání