V českém prostředí je v posledních letech známá online aplikace HistoryLab, která velkou měrou napomáhá rozvoji historického myšlení na českých školách. Trochu v jejím stínu pak zůstává aplikace Historiana, na niž bych se chtěl v tomto článku zaměřit, protože umožňuje něco, co HistoryLab ne – tvorbu vlastních online cvičení na míru. Osobně toto oceňuji zejména s ohledem na začlenění regionálních dějin do výuky; můžete také narazit na skvělý pramen, který byste rádi v hodinách využili, ale v HistoryLabu není.
Historiana představuje inovativní nástroj, který může obohatit výuku dějepisu. Její interaktivní a uživatelsky přívětivé rozhraní spolu s bohatou databází historických zdrojů a nástrojů pro analýzu podporují kritické myšlení, kreativitu a spolupráci. V databázi najdeme celou řadu historických pramenů s pečlivě připravenými popisky a metodickými doporučeními.
Zaměřme se však nyní na vytváření vlastních cvičení.
Na webu aplikace si nejprve zdarma založte učitelský účet. Díky němu budete moci nejen vyhledávat již hotová cvičení, ale zejména si vytvářet vlastní. To, co budete v každém případě potřebovat, jsou prameny a zdroje, s nimiž chcete v hodině pracovat. Pokud nevyužíváte např. digitalizované sbírky vašeho regionálního muzea, zkuste portál Europeana nebo eSbírky, kde naleznete obrovské množství historických pramenů. V Historianě ale můžete pracovat třeba se skeny komiksů, skeny stránek vaší školní kroniky apod. Aplikace samotná vás při práci se stavebními bloky (viz níže) vyzve k vložení pramenů. Prameny, které nahrajete, lze využívat opakovaně a editovat v sekci „My Historiana – Sources“. Tímto si vytvořít kvalitní databázi. Vřele doporučuji pojmenovávat soubory jinak než čísly nebo kódy, abyste se v nich snadno orientovali.
Jakmile máte svůj účet v aplikaci a přihlásíte se, v horní liště uvidíte ikonu „E-ACTIVITY BUILDER“. Po jejím rozkliknutí se dostanete do editačního prostředí, viz obrázek níže.\
V levém sloupci doplňujete název aktivity a její popis, nahrát můžete také úvodní obrázek. Stěžejní jsou jednotlivá barevná políčka představující stavební bloky aktivit; každý má jinou funkci, využívejte je libovolně podle svého záměru. Bloky přidáte do aktivity prostým přesunutím z nabídkové lišty do šedého sloupce.
Práci s bloky si ukážeme na aktivitě s tématem transformace základní školy v 50. letech minulého století. Využil jsem fotografie z naší školní kroniky. Cílem bylo zaujmout a motivovat žáky devátého ročníku. To, co věděli o padesátých letech, mohli konkrétně popisovat na kronice instituce, do níž sami chodí.
Ve cvičení jsem zvolil tuto skladbu stavebních bloků. Pokud otevřete editorský mód, s pomocí ikonky tužky můžete všechny bloky editovat, mazat, prohazovat a samozřejmě přidávat další. |
„Text block“ umožňuje učitelům vložit textový obsah, který slouží jako úvod, vysvětlení, instrukce nebo kontext k dané aktivitě. |
„Analysing block“ využijete asi nejčastěji, žáci v něm mohou různými barvami vyznačovat části vložených pramenů, které považují za důležité, a doplňovat k nim popisky. |
Ve výše uvedené aktivitě jsem několik stavebních prvků nepoužil, ale popíši je zde na příkladech z jiných cvičení. „Embed block“ umožňuje vložit externí obsah přímo do vámi vytvořených vzdělávacích aktivit. Můžete vkládat mimo jiné videa z YouTube, interaktivní mapy, online kvízy, prezentace a další webové aplikace.
Takto se vkládá video z YouTube do editačního prostředí. |
Takto si jej pak přímo v Historianě mohou pustit žáci. |
„Highlighting block“ umožňuje uživatelům zvýraznit části textu různými barvami. To může být užitečné pro zdůraznění klíčových slov, důležitých informací nebo různých aspektů textu, žáci mohou vkládat také komentáře. Text lze též doplnit obrázky, mapami nebo obrazovým historickým pramenem. Zadání pak zní třeba takto: Vyznačte v textu vybranou barvou to, co z pramene jasně vyplývá, a jinou barvou to, co je jen domněnka. Žáci mohou samozřejmě identifikovat a označovat různé prvky textu, například hlavní myšlenky, argumenty, důkazy nebo stylistické prvky.
„Comparing block“ umožňuje žákům porovnávat různé textové dokumenty, obrázky, grafy nebo jiné materiály řazené vedle sebe. To usnadňuje nalézání podobností a rozdílů mezi jednotlivými zdroji. Lze jej využít např. pro analýzu různých perspektiv a interpretací historických událostí. Žáci porovnávají, jak různé zdroje popisují stejnou událost nebo postavu, což jim pomáhá lépe pochopit komplexitu historie. Nebo mohou porovnat primární pramen (např. historický dokument, dopis, deník) se sekundárním (např. historická studie, článek, učebnice). Na obrázcích níže vidíme příklad zadání. Žáci mají ve středověké mapě Krkonoš najít důkazy pro tvrzení uvedená v brožuře Krkonoše a lidé vydané současným vedením Krkonošského národního parku. Své poznámky zaznamenají vyznačením segmentů (podobně jako u analyzování) do obou zdrojů.
„Discovering block“ umožňuje žákům aktivně prozkoumávat různé historické prameny, dokumenty, obrázky, mapy a další zdroje, které učitel připraví a vloží formou online galerie.
Vámi vytvořené cvičení nakonec samozřejmě uložíte a vyzkoušíte. Už během tvorby lze v editoru přepnout na „View as student“ a zhodnotit, co uvidí žáci a zda mají vše potřebné pro zadanou práci. Po rozkliknutí „My Historiana“ na horní liště klikněte na „E-learning activities“, vaše uložené cvičení zde již čeká. Kliknutím na šipku „Share“ získáte odkaz, který můžete jako link nebo QR kód poslat žákům.
Historiana podobně jako HistoryLab umožňuje správu tříd, avšak bez nutnosti zanášet celou databázi e-mailů žáků. Pokud vložíte název třídy a ročník při volbě „Sdílet pro třídu“, získáte jeden link, který rozešlete (nebo poskytnete QR kódem) žákům příslušné třídy. Oni sami pak vyplní svůj e-mail, váš již zadávat nemusí. Poté co žáci projdou všechny části cvičení – dříve je aplikace nepustí – mohou odeslat odpovědi učiteli. Ten si je pak v „My Historiana – Shares“ prohlédne a vyhodnotí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.