Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
Věková skupina: 7. ročník
Vzdělávací obor: Dějepis
Tematický okruh: Křesťanství a středověká Evropa
Časová dotace:
Výuka: 45 minut, příprava: Je potřeba připravit společný Padlet nebo jinou virtuální nástěnku a odkaz (link, QR kód apod.) na online sbírky.
Pomůcky: Zařízení připojené k internetu pro pracovní skupiny žáků, projektor a počítač pro učitele.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle: Žák vyhledá vhodné ukázky gotického umění v online galerii a výsledky své analýzy sdílí s pomocí virtuálního nástroje s ostatními spolužáky.
Přínos využití digitálních technologií: Žáci hledají informace v online databázi, následně je vkládají na virtuální nástěnku, analyzují a sdílejí s ostatními spolužáky a vyučujícím.
Metodická poznámka:
Vzhledem k povaze sbírek mohou žáci narazit na umělecká díla například z Asie, třeba sošky Buddhy, je nutné je upozornit na to, že hledají umělecká díla vzniklá v evropském prostoru.
V popiscích k obrazům budou žáci narážet na cizí pojmy, např. votivní obraz, kompozice, donátor atd.; můžete je buď odkázat na online slovník cizích slov, nebo jim s vysvětlením termínů pomoci, přičemž druhá možnost je rychlejší a žákům zbývá více času na samotnou práci.
Při práci s online galerií by si žáci měli povšimnout zejména opakujících se náboženských motivů (Kristus, Marie, výjevy z Bible) a také toho, že jde často o obrazy malované na zakázku do kostelů nebo soukromých rezidencí šlechticů. Z velké části tedy nešlo o veřejně dostupné umění, ale o reprezentativní záležitost. Smyslem gotického umění tak může být právě vyprávění náboženských – křesťanských – příběhů (svým způsobem vzdělávání), sebeprezentace majitele (ukázka moci a bohatství), obraz sám se mohl stát také součástí modliteb, když skrze něj byly uctívány znázorněné postavy. Opomíjet samozřejmě nelze ani estetiku, obraz rozhodně ve své době měl být hodnocen jako pěkný.
Popis vzdělávací aktivity:
![]() |
Úvodní strana sbírek Národní galerie v Praze, je potřeba překliknout na záložku díla |
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Samotné vyhledávání a práce s Padletem jsou pro žáky jednoduché, ovšem dohledávání informací v popiscích, kde je užito velké množství cizích slov, je již náročnější a může být pak problém dodržet časový rámec hodiny. Možností je snížit požadovaný počet obrazů nebo vynechat některou z otázek, nabízí se také možnost nabídnout žákům v závěru hodiny k odhlasování varianty odpovědí na otázku, k čemu sloužilo gotické umění.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025