Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Slavné osobnosti z našeho města? Tvorba komiksu v PowerPointu
Odborný článek

Slavné osobnosti z našeho města? Tvorba komiksu v PowerPointu

Anotace

Znalost slavných osobností spojených s historií města, v němž se žáci vzdělávají, patří nejen k základnímu očekávanému přehledu, ale jde také o jeden z prvků místně zakotveného učení, který může žákům pomoci budovat si kladný vztah k místu, v němž žijí. Výstup ve formě jednoduchého komiksu tvořeného v PowerPointu je pro žáky často atraktivní formou.

Cíl

Žáci s pomocí aplikace PowerPoint vytvoří komiks o slavné historické osobnosti z jejich města.

  • Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
  • Věková skupina: 6.–7. ročník
  • Vzdělávací obor: dějepis
  • Tematický okruh: člověk v dějinách
  • Časová dotace: výuka: 45–90 minut, aktivita vyžaduje přípravu zdroje, v němž žáci budou hledat informace o osobnostech z jejich města (mnohdy stačí vyjít z dostupného online průvodce nebo brožury)
  • Pomůcky: počítač nebo tablet s aplikací PowerPoint (nebo jinou obdobně jednoduchou), připojení k internetu, zdroj se základními informacemi o osobnostech z města

Vzdělávací cíle: Žáci s pomocí aplikace PowerPoint vytvoří komiks o slavné historické osobnosti z jejich města. 

Přínos využití digitálních technologií: Žáci vytvářejí vlastní digitální obsah s pomocí jim dostupné a přitom na obsluhu jednoduché aplikace, zároveň se učí shánět si potřebné informace na internetu.

Metodická poznámka:

Doporučuji, aby šlo o individuální, nikoliv skupinovou práci, aby si opravdu každý žák mohl vyzkoušet práci s aplikací, obrázky, vyhledáváním atd., což se mu bude hodit v dalších aktivitách a předmětech.

Vzhledem k tomu, že jsem aktivitu vytvořil a ověřoval ve Vrchlabí, zaznívala jména olympioniků a sportovců. Na věhlasné a dávno mrtvé velikány zdejšího průmyslu, turistiky a botaniky (nepřekvapivě) nikdo nepomyslel. Současné slavné osobnosti z vašeho města můžete klidně zpracovat podobnou formou v rámci občanské výchovy.

Popis vzdělávací aktivity: 

Evokace (5 minut): Vyučující může začít otázkou, jestli žáci znají nějaké slavné osobnosti spojené s městem, v němž se vzdělávají. Poté je seznámí se zadáním jejich práce, ideálně i s ukázkovým řešením, aby žákům bylo jasnější, co se po nich chce – zároveň je však upozorněte na to, že zadání nemají prostě zkopírovat. Jestliže žáci nikdy nepracovali s PowerPointem, je také dobré jim ukázat potřebné funkce vkládání obrazců, případně různého editování obrázků – sami si pak již vyzkouší, co budou chtít.

Ukázka z prezentace se zadáním pro žáky, zadání zůstalo většinu hodiny promítnuté na projektoru, autor díla: Pavel Žalský

 

Ukázkové řešení komiksu pro žáky, autor díla: Pavel Žalský

Uvědomění si významu nových informací (30 minut): Žákům poté vyučující poskytne (např. přes školní elektronický komunikační systém) základní informace o slavných osobnostech spojených s městem, z nichž si žáci mají vybrat, kdo je zaujal. Tento postup je částečně omezující, ale zároveň žákům umožní neztratit se v moři internetu při samotném vyhledávání osobností. Při tvorbě medailonků jsem při ověřování aktivity vyšel z online dostupného průvodce po hrobkách slavných osobností z vrchlabského hřbitova, většina města již má dnes podobné brožury. Žáci si vyberou osobnost a začnou pracovat na svém komiksu.

Zpracování, které má hlavu a patu, obsahuje souvislosti, jen nemá dobře nastavené množství textu a textové bubliny, autor díla: Pavel Žalský

 

Graficky vydařený komiks, přesah do současnosti není explicitně zmíněný, ale současný zimní stadion je ve sportovní třídě, kde tento komiks vznikal, středobodem života, takže vyučujícímu tato souvislost neunikla, autor díla: Pavel Žalský

Reflexe (10 minut): Pokud budete mezi žáky po celou dobu jejich práce procházet a pomáhat jim, udržíte si snadno přehled o tom, jak jejich výstup vypadá, a můžete jim podávat potřebnou pomoc i zpětnou vazbu. Jestliže jste v počítačové učebně, můžete také použít aplikace sledující dění na připojených počítačích. V závěru hodiny by vám žáci svoji práci měli odevzdat přes školní e-mail nebo na vybrané úložiště. Jestliže se rozhodnete aktivitě věnovat dvě hodiny, mohou si žáci dát zpětnou vazbu navzájem a zároveň si mohou komiksy i hravěji dotvořit nebo se věnovat tvorbě komiksu o další osobnosti.

Reflexe

Původně jsem pro tvorbu komiksů zamýšlel využít nějaký online komiksový editor, ale pro snadnější práci jsem nakonec zvolil PowerPoint, který se ukázal překvapivě efektivní – byť třeba ne tak graficky vyladěný. Žákům se pracovalo dobře, někdy měli problém najít potřebné obrázky nebo vkládali do komiksových bublin příliš mnoho textu. Jako kámen úrazu se ukázalo ukládání souboru, kdy žáci mnohdy do názvu nenapsali žádnou indicii, podle níž bych mohl poznat autora komiksu. Na rozvoj i těchto základních dovedností je dobré pamatovat, pokud chcete předejít hodinám dohledávání jmen žáků. :)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků