Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník), G, SŠ
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: mediální výchova, český jazyk, cizí jazyk
Tematický okruh: tvorba mediálních výstupů / mediální výchova
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 10 minut
Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit – viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci a žákyně by měli být schopni gramaticky správně a bez pravopisných chyb používat český jazyk a rozlišovat mezi otevřenými a uzavřenými otázkami. Měli by umět vybrat i vhodný jazykový styl podle cílového publika. Otázky by měly být formulovány přiměřeně věku respondentů a záměru dotazníku.
Digitální:
Nutností bude znalost základních pojmů spojených s nahráváním a publikováním obsahu (např. export, upload, soukromí, veřejné sdílení). Žáci a žákyně by měli mít také základní zkušenost s vytvářením a správou online účtů (např. registrace, přihlášení, nastavení hesla).
Metodická poznámka: Pokud realizujete aktivitu školní podcast podle osmidílného seriálu, tak už by žáci měli tuto dovednost díky čtvrtému dílu Jak na publicistický rozhovor? zvládnout. Pokud ne, žák by měl vědět, kdy použít otevřenou otázku (vyžadující delší odpověď) a kdy uzavřenou otázku (nabízející výběr z předem daných možností). Krátký návod naleznete ZDE.
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci/žákyně:
Metodická poznámka:
V našem případě se výuková aktivita věnuje vyhodnocení prvního dílu školního podcastu. Dotazník lze se žáky dělat i v případě, že se rozhodujete, kam pojedete na školní výlet, nebo pro získání autoevaluace či zpětné vazby.
Učitel zahájí hodinu pohledem na počet zhlédnutí nového školního podcastu. (Možná i s malým občerstvením – na oslavu, že se podcast posluchačům líbil). Vyzve žáky ke krátké diskuzi o tom, co se jim líbilo a co by chtěli vylepšit a také co se asi líbilo posluchačům a co naopak ne.
Zjišťovací otázka: Jaké máme možnosti v dnešní době zjistit zpětnou vazbu, tedy názor na první díl školního podcastu, bez toho, abychom museli všechny spolužáky a rodiče osobně obcházet a dělat anketu?
Někteří deváťáci už budou pravděpodobně znát Slido, Mentimeter, Google Forms nebo MS Forms. Prozradíme jim, že dnes se podrobněji podíváme na to, jak se sbírá zpětná vazba v prostředí Google Forms.
Představení Google Forms
Krátce žákům představte Google Forms a jejich využití. Vysvětlete jim, že dnes budou ve dvojicích společně tvořit dotazník, aby zjistili, co si ostatní myslí o jejich novém podcastu. Návod, který můžete žákům promítnout na sdílené ploše, naleznete ZDE.
Autor: Pavlína Jurzykowská
Tvorba dotazníku krok za krokem
Žáci se rozdělí do dvojic nebo malých skupin a každý tým dostane úkol vytvořit svůj vlastní dotazník s pěti otázkami. Učitel vyzve žáky, aby klikli na „Formuláře Google“ a pak na „+“ pro vytvoření nového formuláře. Žáci vymyslí název formuláře (např. „Zpětná vazba ke školnímu podcastu“) a napíší krátký úvod, aby dotazovaní spolužáci věděli, na co se jich v dotazníku budou ptát a kolik jim vyplňování odpovědí zabere času. Společně pak se třídou uvažujeme nahlas – na tabuli zapisujeme osnovu toho, co vše by měl úvod obsahovat (pozdrav, představení dotazníku, časovou náročnost a poděkování za vyplnění). Poté společně tvoříme náměty na otázky (každá dvojice je může formulovat trošku jinak, ale po obsahové stránce žáky naveďte na okruhy, které potřebuje třída zjistit). Každý tým / každá dvojice tedy přidává do svého formuláře různé typy otázek (uzavřené otázky, otevřené otázky, hodnocení).
PŘÍKLADY OTÁZEK:
„Líbil se vám náš podcast?“ – s možnostmi odpovědí (ano, ne)
„Co byste navrhli pro zlepšení našeho podcastu?“ – s možností vepsat krátkou odpověď
„Jak byste ohodnotili kvalitu zvuku?“ (1–5)
„Jak jste se dozvěděli o našem podcastu?“ (internet, kamarád, škola, jiné)
Žáky upozorněte na to, že lze nastavit povinné a nepovinné otázky. Pro potřebu sběru zpětné vazby k novému podcastu bude pravděpodobně vhodné nastavit všechny jako povinné.
KVALITA OTÁZEK A ODPOVĚDÍ:
Čas věnujte i kvalitě otázek a možnostem, jak na ně odpovědět. Vysvětlete žákům různé anomálie, které se někdy v dotaznících objevují.
Autor: Pavlína Jurzykowská
Reflektovat, jestli žáci danou problematiku pochopili, můžete následně pomocí hry v aplikaci Wordwall – k použití ZDE (hra vychází z výukové infografiky výše).
Správné řešení:Autor: Pavlína Jurzykowská
Přizpůsobení vzhledu dotazníku
Vyberte se žáky barevné schéma a přidejte logo podcastu na úvodní stránku. Žáci v tomto věku si už umí vyhrát s designem, aby byl dotazník atraktivní. Vyzvěte žáky, aby hotový dotazník otestovali – každá skupina si zobrazí náhled svého dotazníku a projde si ho, aby se ujistila, že všechny otázky a odpovědi jsou srozumitelné, bez gramatických chyb a se správně nastavenou škálou a typem odpovědí.
Obrázek: Ukázka možností výběru typů odpovědí
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Sdílení dotazníku (10 minut)
Každá skupina získá jednoduchým kliknutím na tlačítko sdílet odkaz na svůj dotazník a pošle ho e-mailem svým kamarádům. Učitel může ten nejvíce povedený formulář sdílet na stránkách školy nebo školním Facebooku. Jednak tím zpropaguje nový školní podcast a také posbírá zpětnou vazbu, aby byl další díl ještě více šitý na míru přímo publiku – tedy žákům, učitelům a rodičům. Odpovědi třída vyhodnotí společně hned příští hodinu, v našem případě za týden. Protože moji žáci použili v dotazníku spíše otevřené otázky, rozhodla jsem se, že odpovědi společně nahlas přečteme a pobavíme se o tom, jak lze návrhy respondentů zapracovat už v příštím díle.
Obrázek: Ukázka finální podoby dotazníku
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Shrňte žákům, co vše jste se dnes naučili, a diskutuje s nimi, co bylo pro ně nejtěžší. Zeptejte se na to, jak asi probíhalo dotazování lidí kdysi, bez internetu a kde všude mohou použít dotazník ve své budoucnosti (ročníková práce, podnikání, zpětná vazba, …). Příští hodinu mohou žáci zpětnou vazbu vyhodnotit a rozhodnout se, jakým směrem se bude jejich podcast dále ubírat.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Tato výuková aktivita se učila velice dobře. I časově lze vše během 45 minut stihnout, tedy pokud nebudete tvořit se žáky delší dotazník. Úvodní diskuze, kdy jsme se bavili o tom, co se nám na podcastu líbilo a co bychom zlepšili, všechny zapojila a naladila na tvořivou notu. Pak přišla praktická část s Google Forms, kde si dvojice žáků mohly vyzkoušet vytváření dotazníků. Bavilo mě, jak žáci přišli s různými nápady na otázky a jak si pohráli s designem dotazníku, aby byl co nejhezčí. Sdílení dotazníků s kamarády a jejich propagace na školních stránkách dodaly celé aktivitě reálný rozměr – propojilo to svět školy se světem venku.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025