Odborné články Základní vzdělávání Svět podcastů – račte vstoupit! Díl druhý: Název, logo a motto
Odborný článek

Svět podcastů – račte vstoupit! Díl druhý: Název, logo a motto

Anotace

Tato výuková aktivita volně navazuje na první díl z cyklu Svět podcastů – račte vstoupit! Lze ji učit samostatně – v hodinách cizích jazyků nebo češtiny, kde se naskýtá prostor pro hru s jazykem. Potřebujete logo, slogan nebo motto vaší třídy? Nebo třídního časopisu či školního podcastu? Díky této výukové aktivitě se dozvíte, jak na to. 

Úvod

Seznam všech dílů aktivity s podtitulem Svět podcastů:

  • Díl první: Průzkum trhu (aplikace Survio)
  • Díl druhý: Název, logo a motto (aplikace Looka)
  • Díl třetí: Konkurz na moderátora (aplikace Voki)
  • Díl čtvrtý: Vedení rozhovoru a kladení otázek (aplikace MS Word)
  • Díl pátý: Nahráváme! (aplikace Podomatic)
  • Díl šestý: Stříháme! (aplikace Kapwing)
  • Díl sedmý: Publikujeme! (aplikace YouTube)
  • Díl osmý: Sběr zpětné vazby (aplikace Forms)

Každou z hodin lze odučit i samostatně – podle požadovaného cíle.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník) / SŠ / Gymnázium

Vzdělávací obor: český jazyk a literatura, výchova k občanství, mediální výchova, třídnická hodina

Tematický okruh: komunikační a slohová výchova, člověk ve společnosti, tvorba mediálních výstupů

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Od žáků se vyžadují zejména tvůrčí předpoklady, hlavně schopnost tvorby dynamických krátkých vět.
  • Digitální: Žáci by měli zvládnout porozumět jednoduchým anglickým pokynům v digitální aplikaci Looka. Ta nevyžaduje ani registraci, ani opakované přihlášení. Jedná se (v rámci našich potřeb) o bezplatný AI nástroj, který provede žáky vším, co je potřeba k vytvoření loga. Postačí schopnost sledovat pokyny v návodu a postupovat podle nich.

Vzdělávací cíle:

  • Žáci vytvoří poutavé logo s názvem a sloganem nebo atraktivním mottem.
  • Žáci samostatně pracují s elektronickým nástrojem pro tvorbu log a sloganů.

Metodická poznámka:

Pokud byste pokračovali touto aktivitou v rámci tvorby školního podcastu, tak lze předpokládat, že žáci pomocí dotazníku Survio nasbírali minulý týden informace od potenciálního publika a mohou tedy hned v úvodu hodiny začít vybírat nejsmysluplnější název pro svůj školní podcast, poté i logo a motto. S logem jim pomůže aplikace. S mottem vlastní tvořivost nebo ChatGPT.

Ukázka návrhu podle ChatGPT:

Přínos využití digitálních technologií:

Žák/žákyně:

  • se díky této aktivitě seznámí s inovativními možnostmi efektivního využívání digitálních technologií v zajímavém kontextu – tvorba loga (Efektivita a inovace: DK-9-4-01 navrhuje různé postupy k řešení vybraných problémů pomocí digitálních technologií);
  • tvoří a vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů (Tvorba a vyjádření: DK-9-3-01 vytváří a upravuje digitální obsah v různých formátech, dané formáty kombinuje (vytváří webové prezentace, infografiku a multimédia), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů).

Popis vzdělávací aktivity:

Pokud bude tvorba loga předcházet vzniku školního podcastu, tak žákům promítněte na sdílenou plochu výsledky jejich ankety z minulého týdne. Poté se zamyslete nad jednotlivými odpověďmi. Jaký název, zaměření, periodicitu a cílovou skupinu nejčastěji zmiňují vámi dotazovaní žáci?

Například na ZŠ Zeleneč vyhrál název: „Máš na to!?“ Logem se stal mikrofon se zvukovou stopou. Motto znělo: „Podcast o dětech, které něco umí.“

Pokud se i vašim žákům povedlo dohodnout se na názvu a mottu, můžete přistoupit k hlavní části hodiny – tvorbě loga. Nastává brainstorming: Jak má znít správný slogan? A co logo? A název? Malý návod jak na diskuzi naleznete zde.

Tvorba: Poté, co žákům představíte marketingové vychytávky pro tvorbu názvů a sloganů nových produktů, tak je vyzvěte, aby si na svých počítačích otevřeli aplikaci Looka. Doporučujeme nasdílet na velkou obrazovku tento návod. Alternativou je návod vytisknout a žákům rozdat.

Návod pro žáky:

Máme název, motto i logo. Jenže – máme jich hned několik. Vyzveme proto žáky, aby svá loga umístili na sdílenou virtuální nástěnku Padlet. Žáci pomocí sdíleného přístupu poté loga hodnotí lajky. Pravidlo zní „máš k dispozici jeden jediný lajk a nesmíš hlasovat pro svoje vlastní logo“. Logo, které získá nejvíce lajků, vyhrává a stává se oficiálním logem školního projektu, v našem případě školního podcastu.

Ukázka hlasování v Padletu:

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Velice jednoduchá a rychlá digitální vychytávka pro obohacení jakékoliv hodiny, kde je prostor pro hraní si s jazykem. Aktivitu jsem odučila jak u osmáků, tak u deváťáků – pro vytvoření loga žákům stačilo pět minut a velice je to bavilo.   

Příští díl: 

Svět podcastů – račte vstoupit! Díl třetí: Konkurz na moderátora

Zdroje:

  • HATTIE, John. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: Edukační laboratoř, 2022. ISBN 9788090824010.
  • Sieglová, Dagmar: Konec školní nudy, Didaktické metody pro 21. století, Grada Publishing, a. s., Praha 2019.
  • POKORNÝ, Martin. Nápadník do informatiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2008. ISBN 9788074020100.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC, internet