Seznam všech dílů aktivity s podtitulem Svět podcastů:
Každou z hodin lze odučit i samostatně – podle požadovaného cíle.
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník) / SŠ / Gymnázium
Vzdělávací obor: český jazyk a literatura, výchova k občanství, mediální výchova, třídnická hodina
Tematický okruh: komunikační a slohová výchova, člověk ve společnosti, tvorba mediálních výstupů
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Metodická poznámka:
Pokud byste pokračovali touto aktivitou v rámci tvorby školního podcastu, tak lze předpokládat, že žáci pomocí dotazníku Survio nasbírali minulý týden informace od potenciálního publika a mohou tedy hned v úvodu hodiny začít vybírat nejsmysluplnější název pro svůj školní podcast, poté i logo a motto. S logem jim pomůže aplikace. S mottem vlastní tvořivost nebo ChatGPT.
Ukázka návrhu podle ChatGPT:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně:
Popis vzdělávací aktivity:
Pokud bude tvorba loga předcházet vzniku školního podcastu, tak žákům promítněte na sdílenou plochu výsledky jejich ankety z minulého týdne. Poté se zamyslete nad jednotlivými odpověďmi. Jaký název, zaměření, periodicitu a cílovou skupinu nejčastěji zmiňují vámi dotazovaní žáci?
Například na ZŠ Zeleneč vyhrál název: „Máš na to!?“ Logem se stal mikrofon se zvukovou stopou. Motto znělo: „Podcast o dětech, které něco umí.“
Pokud se i vašim žákům povedlo dohodnout se na názvu a mottu, můžete přistoupit k hlavní části hodiny – tvorbě loga. Nastává brainstorming: Jak má znít správný slogan? A co logo? A název? Malý návod jak na diskuzi naleznete zde.
Tvorba: Poté, co žákům představíte marketingové vychytávky pro tvorbu názvů a sloganů nových produktů, tak je vyzvěte, aby si na svých počítačích otevřeli aplikaci Looka. Doporučujeme nasdílet na velkou obrazovku tento návod. Alternativou je návod vytisknout a žákům rozdat.
Máme název, motto i logo. Jenže – máme jich hned několik. Vyzveme proto žáky, aby svá loga umístili na sdílenou virtuální nástěnku Padlet. Žáci pomocí sdíleného přístupu poté loga hodnotí lajky. Pravidlo zní „máš k dispozici jeden jediný lajk a nesmíš hlasovat pro svoje vlastní logo“. Logo, které získá nejvíce lajků, vyhrává a stává se oficiálním logem školního projektu, v našem případě školního podcastu.
Ukázka hlasování v Padletu:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Velice jednoduchá a rychlá digitální vychytávka pro obohacení jakékoliv hodiny, kde je prostor pro hraní si s jazykem. Aktivitu jsem odučila jak u osmáků, tak u deváťáků – pro vytvoření loga žákům stačilo pět minut a velice je to bavilo.
Příští díl:
Svět podcastů – račte vstoupit! Díl třetí: Konkurz na moderátora
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025