Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ/SŠ/G
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: mediální výchova / VKO / český jazyk
Tematický okruh: mediální komunikace, publicistický rozhovor
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 10 minut
Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit – viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Žák/žákyně, který/á tvoří rozhovor (například pro potřeby školního podcastu), musí mít schopnost efektivní komunikace. To znamená umět jasně a stručně vyjádřit své myšlenky. Musí si také umět rozmyslet, co bude hlavním tématem rozhovoru, a podle toho zvolit relevantní otázky. Kromě toho musí být tvůrce otázek empatický – měl by se umět vcítit do pocitů hosta a podle jeho reakcí otázky upravit nebo v některých případech i vynechat. V neposlední řadě musí umět hosta oslovit, domluvit si s ním termín a rozhovor mu umět případně i poskytnout/nasdílet předem, aby se host mohl na rozhovor připravit.
Žák/žákyně pro zvládnutí psaní rozhovoru na PC musí ovládat základy práce s textovými editory (podle možností vaší školy – nejčastěji MS Word nebo Google Dokumenty). Musí tedy text umět nejen napsat, ale i naformátovat (tučné, kurzíva, podtržení, zarovnání) a umět pracovat s odstavci (styly). Pro další sdílení rozhovoru musí umět vytvořený dokument pojmenovat, uložit ho do vhodného umístění a sdílet s respondentem. Bude muset soubor zálohovat, ať už prostřednictvím cloudových služeb, nebo lokálních záloh. Je také důležité, aby uměl/a pracovat s verzemi dokumentů, zvláště pokud umožní svému hostovi předpřipravený rozhovor upravovat. Musí tedy znát možnost komentování nebo obnovení předchozích verzí dokumentu.
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci.
Ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje; vytváří vlastní portfolio zdrojů informací a podílí se na tvorbě sdílených portfolií
Metodická poznámka:
V hodině o publicistickém rozhovoru by měly zaznít hlavně tyto informace:
Žáci a žákyně:
Učitel začne hodinu ukázkou nevhodně položené otázky – video zde.
Zdroj: 14. dubna – 168 hodin | Česká televize (ceskatelevize.cz)
Vyučující naváže jednoduchou otázkou: Co udělal novinář špatně?
Žáci postupně přijdou na to, že otázka byla příliš široká, a pan Jurečka tedy mohl odpovědět v podstatě nicneříkajícím a krátkým „to děláme“. Je to nejčastěji se opakující chyba během pořizování publicistických rozhovorů.
Učitel se ptá dále:
Média přinášejí denně mnoho podobných publicistických rozhovorů nebo jejich úryvků – už jste někdy slyšeli o publicistickém rozhovoru? Jaké jsou asi jeho charakteristické rysy a v čem se liší od jiných typů rozhovorů?
Žáci by mohli vědět, že publicistický rozhovor je typ rozhovoru používaný v médiích, jako jsou noviny, časopisy, rozhlas nebo televize. Na rozdíl od běžného soukromého rozhovoru má publicistický rozhovor některé charakteristické rysy:
V případě rozhovoru pro školní podcast, kde hostem bude spolužák nebo kamarád, lze spontánní mluvu akceptovat, dokonce je žádaná – s ohledem na cílové publikum.
Cílem není jen získat informace, ale také zaujmout posluchače (čtenáře/diváky). Proto je kladen důraz na atraktivitu a poslechovost/čtivost/sledovatelnost rozhovoru, například vhodným střídáním typů otázek.
Žáci by měli začít odlišovat publicistický rozhovor zejména podle jeho účelu, oficiálního stylu a asymetrické role účastníků oproti běžnému rozhovoru.
Jaké typy otázek považujete za nejúčinnější při vedení rozhovorů a proč?
Žáci by mohli zmínit několik typů otázek, které jsou vhodné pro vedení publicistického rozhovoru:
Žáci by mohli zdůvodnit účinnost těchto typů tím, že umožňují získat bohaté, autentické a neočekávané odpovědi, které udržují pozornost čtenářů/posluchačů a prohlubují porozumění dané osobě či tématu. Zároveň poskytují dotazovanému dostatek prostoru pro vyjádření jeho pohledu.
Učitel žákům zopakuje základní charakteristiky publicistického rozhovoru a jeho odlišnosti od jiných typů rozhovorů. Poté se zeptá, co už o publicistickém rozhovoru vědí na základě předchozí části hodiny. Pravděpodobně si vzpomenou, že se jedná o rozhovor vedený novináři se zajímavými osobnostmi nebo odborníky za účelem získání aktuálních informací a názorů.
Poté učitel vše shrne:
Pro zajímavost a lepší zapamatování může učitel uvést několik příkladů odlišností od jiných typů rozhovorů:
Na rozdíl od vědeckého rozhovoru nejde primárně o získání objektivních dat, ale o zprostředkování zajímavých informací a názorů. Oproti pracovnímu pohovoru není cílem prověřit kvalifikaci uchazeče, ale představit osobnost a její názory veřejnosti. Na rozdíl od terapeutického rozhovoru není záměrem řešit osobní problémy, ale prezentovat respondentovo myšlení a postoje.
Před samotnou tvorbou rozhovoru učitel zdůrazní, že publicistický rozhovor má informovat, zaujmout a případně i pobavit, zatímco jiné typy rozhovorů mají odlišné primární cíle. Poté si společně shrnou postup tvorby rozhovoru podle přiloženého metodického listu zde.
Zadání:
Dále je provedeme vkládáním osnovy rozhovoru s použitím číslovaného nebo odrážkového seznamu. Ukážeme jim, jak měnit typy odrážek a způsob číslování. Pro hlavní část rozhovoru je navedeme k použití odstavců se zarážkou z obou stran s příslušnými mezerami nad a pod. Vysvětlíme, jak oddělit otázku a odpověď na nový řádek se zachováním konzistentního formátování.
Poté provedeme žáky samotnou tvorbou publicistického rozhovoru, kde si vyzkoušíme, jak vytvořit úvod, hlavní část a závěr.
Při úvodu bychom mohli začít stručným představením osoby, se kterou rozhovor povedeme, a vysvětlit, proč je tato osoba zajímavá.
Například: „Dnes si budeme povídat s Janou Novákovou, která vyhrála soutěž Mladý zemědělec. Je žačkou osmé třídy a víme o ní, že se zajímá o to, jak zlepšovat životní prostředí.“
Další možností by bylo naťuknout aktuální téma nebo problém, kterým se budeme v rozhovoru zabývat. Tím bychom čtenáře či posluchače vtáhli do děje. Řekneme například: „Naše škola získala díky tobě titul Zelená škola? Jak se ti to povedlo?“
Poté žákům necháme pět minut na napsání úvodu.
(Příklad úvodní otázky na představení tématu: „Jak bys popsal/a soutěž Mladý zemědělec? Otázka na příčiny/souvislosti: „Díky čemu jsi podle svého názoru soutěž vyhrál/a?“ Otázka na řešení: „Jak může českému zemědělství podobná soutěž pomoci?“ Doplňující otázka: „Zajímalo by mě, jakou roli ve tvém super výkonu hrály znalosti ze školy?“ Otázka na osobní pohled: „Jak ty sám/sama hodnotíš podobné soutěže? Dalo ti to něco?“)
Poté žákům necháme pět minut na napsání jejich vlastních 5–10 otevřených otázek.
Úplný závěr podcastu: Je časem pro poděkování, rozloučení se a případné nalákaní posluchačů na další rozhovor/díl podcastu, který připravujete. Například: „Děkuji za tvůj názor i milé povídání nejen o soutěži, kterou jsi vyhrál/a! Na slyšenou v příštím díle podcastu, který bude o…“ ".
Poté žákům necháme pět minut na napsání jejich vlastního závěru.
Metodická poznámka:
Pokud se rozhodnete nevyužít všechny výukové aktivity z osmidílné série Školní podcast, ale naopak tento díl použijete jenom v rámci jedné vyučovací hodiny jako samostatnou výukovou aktivitu, tak získání odpovědí od respondenta a dokončení rozhovoru zadejte za písemný domácí úkol. Pro finalizaci rozhovoru ponechejte žákům (a jejich respondentům) alespoň týden.
Autor fotokopie: Pavlína Jurzykowská
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
V rámci reflexe této hodiny mi žáci prozradili, že nejtěžší bylo pro ně tvořit hlavní část rozhovoru. A to hlavně vymyslet zajímavé a poutavé otázky, které přimějí hosta k obsáhlejším odpovědím. Jejich reakce souvisela často se slovem „představivost“ – žáci uváděli, že se snažili představit si, jak asi bude host odpovídat. Video z úvodu hodiny je namotivovalo (možná až vystrašilo), aby si opravdu dávali pozor na to, jaký typ otázky položí. Několik žáků také popsalo obavu z toho, jestli se budou ptát fakticky správně, jestli jsou informace, které o hostovi sehnali, pravdivé. Já tyto obavy považuji za ten největší přínos celé této výukové aktivity – žáci byli nuceni uvažovat nad svým rozhovorem a nad tím, jak ho napsat tak, aby ve výsledku dopadl dobře. Jako nejsnazší část hodiny pak vyhodnotili formátování textu – jako deváťáci mají už s textovým editorem (díky psaní ročníkové práce) bohaté zkušenosti.
Další související materiály:
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025