Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ/SŠ/G
Věková skupina: 14–15 let
Vzdělávací obor: mediální výchova / VKO / český jazyk
Tematický okruh: tvorba mediálního sdělení, práce s hlasem, nácvik správného čtení, logopedické a artikulační cvičení
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 5 minut
Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit – viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Od žáků se vyžaduje zejména používání záměrných a promyšlených postupů umožňujících vnímat, chápat a interpretovat text. Žáci by měli mít povědomí o základních principech moderátorského stylu řeči, kde se klade důraz na intonaci a tempo řeči. Jedná se o tzv. živou řeč.
Digitální:
Voki je nástroj pro tvorbu animovaných postaviček, které mohou mluvit hlasem uživatele. Pokud žák chce pracovat s touto aplikací, postačí mu základní znalost práce s počítačem a pár technických dovedností: rozpoznat ikonu pro zahájení nahrávání zvuku a poté využít knihovnu s grafickými prvky pro výběr a individualizovanou úpravu vzhledu avatara. Vhodná je registrace (stačí školní e-mail), která žákům zaručí více možností pro úpravu zvuku či sdílení finálního obsahu.
Ilustrační obrázek: Výběr vzhledu a pozadí avatara, autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Ilustrační obrázek: Ikona pro zahájení nahrávání zvuku, autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně si díky aplikaci Voki zábavným a neobvyklým způsobem natrénují načítání textu v přesném časovém horizontu. To jim pomůže zlepšovat své dovednosti v rychlém a efektivním čtení. Žáci se naučí využívat verzi pro mobilní zařízení podle předem určených kritérií, která si představíme později. Žáci se také naučí pracovat s ovladači potřebnými pro spuštění nahrávání zvuku (kontrola správného výběru mikrofonu podle typu zařízení) nebo jeho uložení do PC a následné odeslání na platformu pro sdílení výstupů (Teams, Padlet, …).
Metodická poznámka: Pro tuto výukovou aktivitu postačí žákům jejich vlastní mobilní telefon s internetem. Aplikace je totiž přehledná i na menším monitoru.
Práce podcastera vyžaduje řadu dovedností, které jsou klíčové pro efektivní a kvalitní vedení rozhovorů ve studiu. Žáci a žákyně budou muset zvládnout hned několik vzdělávacích cílů.
Popis vzdělávací aktivity:
„Redaktor musí umět mluvit i ve větru, ale ne do větru…“ (10 min)
V úvodu první části hodiny žákům ukážeme několik „těžkých“ novinářských chvilek. Video naleznete zde. Společně se pak bavíme o tom, co je asi na práci redaktora nebo reportéra nejtěžší. Učitel postupně vede žáky k úvahám o tom, jakou roli ve všech dovednostech reportéra hraje soustředění se a umění udržet klid.
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
„Jazykolamy v akci aneb Hra s jazykem na plné obrátky!“ (30 min)
Zadání:
2. Žáci si ho přečtou a odpovědí na následující otázky:
3. Učitel prozradí žákům, že tento text vybral z knihy České jazykolamy proto, že představuje výzvu, která by je motivovala k procvičování rychlosti a správnosti čtení. Zároveň by se jim (díky nácviku čtení tohoto textu v přesném časovém horizontu) měla zlepšit schopnost vyslovovat slova se správnou dikcí. Učitel žákům prozradí, že cílem bude načíst text v aplikaci Voki, jak nejlépe umí – do minuty.
4. Žáci si text čtou zatím nanečisto. Seznamují se s ním. Postupně začínají dbát na správnou výslovnost, artikulaci, tón hlasu i rytmus řeči. K tomu se jim bude hodit promítnout metodický list Návod pro moderátory.
Autor návodu: Pavlína Jurzykowská
5. Žáci po chvilce zjistí, že mají nutkání do textu vpisovat značky, pomocné zkratky – je to správná reakce! Učitel ujistí žáky, že každý správný moderátor nebo rozhlasový speaker má sadu svých značek, které si zapisuje do textu, aby poznal, kde musí zpomalit, změnit tón hlasu, intonaci. Někdy stačí barvy (např. označení přímé řeči nebo změny nálady) nebo symboly (svislá čára u tečky značí nádech, šipky intonaci). Jindy lze vepsat i krátká upozornění (tempo!, šepot, …).
Ilustrační obrázek: Text s moderátorskými značkami, autor fotografie: Pavlína Jurzykowská
6. Když se jim text povede přečíst podle jejich představ a očekávání, spustí na svých PC nebo mobilních zařízeních aplikaci Voki a pokusí se text nahrát načisto.
Nahrávky postupně odesílají učiteli (nebo porotě ze žáků, kteří se konkurzu na moderátora nechtějí zúčastnit). Lze je umístit například jako soubor v Teamsech nebo na virtuální nástěnce (např. Padlet). Hodnotitel výstupů posuzuje úroveň načtení textu podle výše zmíněného Návodu pro moderátory – lze podle něj udělovat i body. Celkem můžete udělit až osm bodů – za každou hlídanou oblast jeden: artikulace, tempo, důraz, intonace, pauzy, variabilita, korektnost a přirozenost.
Ukázka finální nahrávky: zde
Ilustrační obrázek: Vizuální podoba finálního výstupu, autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Jdi za svým snem (10 min)
Učitel vysvětlí žákům, že práce s hlasem a se čtením se nedá zvládnout za pouhých 45 minut, a podle poslechu vyhodnotí, který ze žáků je ve čtení nejdál. A protože jsme ve škole, šanci by měl dostat každý. Žáci se proto sami, podle svých pocitů a zkušeností se čtením jazykolamu z prostřední části hodiny, rozdělí do moderátorských dvojic – jeden v ní je „zdatnějším“ moderátorem, druhý „učněm“. Společně si na závěr hodiny připraví úvodní moderátorský vstup:
Ukázka výstupu: Příprava žáků – úvodní moderátorský vstup
Učitel návrhy sesbírá a příští hodinu vyhodnotí a upozorní na to, co se povedlo skvěle, ale i na to, co do úvodního vstupu moderátorů nepatří. Pokud tuto aktivitu učitel používá jako jednu z osmi hodin vedoucích k tvorbě školního podcastu, tak nadešel čas určit první moderátorskou dvojici, která za pár dní bude moderovat první díl připravovaného školního podcastu.
Další související materiály:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aplikaci Voki používám jak ve výuce mediální výchovy (čtení do minuty, stand up, krátká zpráva z místa události), tak i v hodinách francouzštiny. Během této výukové aktivity jsem narazila pouze na jeden jediný problém – tím jsou velice rozdílné čtenářské dovednosti žáků. Těm, kteří text do minuty nezvládnou přečíst ani po delším nácviku, text krátím – vyhazuji popis okolností nebo ho začínáme číst až od věty „K soudci přišli vlk Štěpán a liška Šárka…“.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025