Seznam dílů aktivity s podtitulem Školní podcast?:
Každou z hodin lze odučit i samostatně – podle požadovaného cíle.
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník) / SŠ / Gymnázium
Vzdělávací obor: český jazyk a literatura, výchova k občanství, mediální výchova, třídnická hodina
Tematický okruh: komunikační a slohová výchova, člověk ve společnosti, tvorba mediálních výstupů
Přínos využití digitálních technologií:
Tato výuková aktivita rozvíjí několik digitálních kompetencí najednou. Žák nebo žákyně pomocí digitálních technologií:
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 5 minut
Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit – viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.
Metodická poznámka:
Počet žáků pro tvorbu podcastu je rozhodující – lépe se domluví skupina kolem 15 lidí. Doporučení tedy zní – školní podcast tvořit v rámci půlených hodin ČJ nebo jako dlouhodobou tvůrčí aktivitu v povinně volitelných hodinách mediální výchovy, kterou navštěvuje ideálně zhruba 15 žáků. Materiál je také možné využít pro potřeby školního žurnalistického kroužku.
Cíl první výukové aktivity: Díky tvorbě dotazníku budou žáci schopni identifikovat úkol, který potřebují vyřešit (zmapovat nápady a návrhy ostatních spolužáků). Na příkladu elektronického dotazníku před zahájením tvorby podcastu se žáci naučí princip dotazování – budou schopni sestavit otázky, rozeslat je cílové skupině a informace, které se jim vrátí, budou umět vyhodnotit a nasměřovat podle nich svá další rozhodnutí. Budou mít povědomí o různých typech otázek, které se dají do ankety zahrnout, jako jsou uzavřené otázky (jednoduchý výběr, výběr z více možností), otevřené otázky (krátké odpovědi, dlouhé odpovědi), škálovací otázky a další. Otázky v anketě budou umět logicky uspořádat tak, aby tvořily smysluplný průběh a byly snadno pochopitelné pro respondenty.
Díl první: Průzkum trhu (aplikace Survio)
Anotace:
Poté, co dostanete od školy „zelenou“ pro založení školního podcastu s vaší skupinou na mediální výchovu nebo češtinu, musí nastat ve třídě brainstorming na téma cílové skupiny a názvu. Kdo bude naším publikem? Kdo budou naši hosté? O čem si budeme s nimi povídat? Jak často budeme schopni publikovat nové díly? Odpovědi na tyto otázky získají vaši žáci jednoduše – pomocí elektronického dotazníku, který se naučí vytvářet právě na této úvodní hodině. Nejhezčí anonymizovaný dotazník rozešlou svým spolužákům.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové: Od žáků se během úvodní hodiny, která je nutná pro přijetí správných rozhodnutí ohledně dalšího směřování školního podcastu, vyžadují zejména komunikační předpoklady – hlavně schopnost zkoumat příležitosti a výzvy. Očekává se také, že umí generovat nápady a podílet se na tvorbě otázek pro elektronický dotazník.
Digitální: Žáci by měli zvládnout práci s digitálními aplikacemi pro sběr dat (návod). Měli by vědět, jak probíhá registrace, a znát dílčí funkcionality pro tvorbu ankety (výběr vhodné šablony podle typu otázek, umístění textu, vytvoření další strany). Také by si měli umět zapamatovat heslo a zvládnout se do aplikace přihlásit i s odstupem času.
Popis vzdělávací aktivity:
Žákům představte svůj plán – založit školní podcast – a prozraďte jim, že je čeká osm hodin tvůrčí atmosféry a žurnalistické práce. Poté začněte pomocí metody „od otázky k otázce“ zjišťovat, jak jsou na tom vaši žáci se schopností uvažovat strategicky – cílem je, aby měl podcast co nejvíce odběratelů. Tato metoda vám jako učiteli pomůže sbírat rychle a efektivně důležitý materiál od žáků – v tomto případě půjde o návrhy otázek do dotazníku. Připravte si pět pracovních stanic, tedy stolů, na které umístěte čisté papíry A4 a několik per. Na každý papír A4 napište jednotlivé okruhy, které je potřeba v dotazníku zmapovat:
Vyzvěte žáky, aby pod každé téma, které musíte jako nově zakládající tvůrci podcastu vyřešit, napsali správně formulovanou otázku. To je taková, na kterou lze stručně a jednoduše odpovědět.
Poté papíry sesbírejte a formou diskuze vyberte nejlépe formulované otázky – ty napište na tabuli. Podle otázek pak mohou žáci tvořit dotazník – například v aplikaci Survio.
Žákům nakopírujte alespoň do dvojice návod, jak pracovat v aplikaci Survio. Otázky sdílejte na tabuli. Tvorba elektronických dotazníků může začít. Učitel aktivně obchází žáky. V závěru hodiny vybere dotazník nejaktivnější skupiny a rozešle ho zbytku třídy nebo ostatním žákům ve škole, podle domluvy s vedením školy. Informace pomocí dotazníku sbírejte alespoň týden. Navazující výukovou aktivitu najdete pod názvem „Svět podcastů – račte vstoupit! Díl druhý: Logo a motto“.
Zdroje:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Ještě před samotným natáčením podcastu jsme s mými žáky v rámci hodin mediální výchovy mapovali „trh“ právě pomocí intuitivního dotazníku Survio. Hned druhý týden po jeho sdílení se nám do hodiny mediální výchovy vrátilo přes 70 odpovědí. Obsahově si nejvíce žáků naší školy přálo podcast, který by byl o nich – o dětech a žácích naší školy. Hlavně o těch, kteří dělají něco zajímavého. Název, který byl také vybrán díky dotazníku (pouze upraven pomocí interpunkce), zní „Máš na to!?“ Hosty se tedy stali zajímaví žáci naší školy. Periodicita se vykrystalizovala sama – nakonec jsme byli schopni publikovat ve školních podmínkách podcast alespoň jednou za dva měsíce.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025