Odborné články Základní vzdělávání Svět podcastů – račte vstoupit! Díl první: Průzkum trhu
Odborný článek

Svět podcastů – račte vstoupit! Díl první: Průzkum trhu

Anotace

Tato osmidílná výuková aktivita s podtitulem Školní podcast, určená do hodin češtiny a mediální výchovy, promění vaše žáky v rozhlasové spíkry. Aktivita, zahrnující tvorbu pravidelného školního podcastu v digitální podobě, umožní žákům experimentovat se svými žurnalistickými a komunikačními dovednostmi. Žáci budou pracovat v týmu podobném redakci. Obeznámí se s prací datového analytika, grafika, produkčního, editora, redaktora a nakonec i moderátora. Cílem této aktivity na osm vyučovacích hodin bude zahájení tvorby školního podcastu podle požadavků potenciálního publika.

Úvod

Seznam dílů aktivity s podtitulem Školní podcast?:

  • Díl první: Průzkum trhu (aplikace Survio)
  • Díl druhý: Název, logo a motto (aplikace Looka)
  • Díl třetí: Konkurz na moderátora (aplikace Voki)
  • Díl čtvrtý: Vedení rozhovoru a kladení otázek (aplikace MS Word)
  • Díl pátý: Nahráváme! (aplikace Podomatic)
  • Díl šestý: Stříháme! (aplikace Kapwing)
  • Díl sedmý: Publikujeme! (aplikace YouTube)
  • Díl osmý: Sběr zpětné vazby (aplikace Forms)

Každou z hodin lze odučit i samostatně – podle požadovaného cíle.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník) / SŠ / Gymnázium

Vzdělávací obor: český jazyk a literatura, výchova k občanství, mediální výchova, třídnická hodina

Tematický okruh: komunikační a slohová výchova, člověk ve společnosti, tvorba mediálních výstupů

Přínos využití digitálních technologií:

Tato výuková aktivita rozvíjí několik digitálních kompetencí najednou. Žák nebo žákyně pomocí digitálních technologií:

  • Informuje a komunikuje pomocí s více uživateli najednou; pro konkrétní komunikační situaci vybírá nejvhodnější technologii.
  • Tvoří a vyjadřuje se v různých formátech, dané formáty kombinuje (vytváří podcast), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů.
  • Myslí na bezpečnost a etiku při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí. Před rozhovorem s hosty a během něj jedná eticky, s ohleduplností a respektem. Dodrží pravidla, na kterých se s hostem předem domluvil/a (autorizace rozhovoru, škrtnutí nevhodných částí atd.). S porozuměním udržuje svá digitální zařízení zabezpečená; data chrání před zneužitím; rozpozná rizikové situace a vhodně na ně reaguje.

Časová dotace:

Výuka: 45 minut

Příprava: 5 minut

Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit – viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.

Metodická poznámka:

Počet žáků pro tvorbu podcastu je rozhodující – lépe se domluví skupina kolem 15 lidí. Doporučení tedy zní – školní podcast tvořit v rámci půlených hodin ČJ nebo jako dlouhodobou tvůrčí aktivitu v povinně volitelných hodinách mediální výchovy, kterou navštěvuje ideálně zhruba 15 žáků. Materiál je také možné využít pro potřeby školního žurnalistického kroužku.

Cíl

Cíl první výukové aktivity: Díky tvorbě dotazníku budou žáci schopni identifikovat úkol, který potřebují vyřešit (zmapovat nápady a návrhy ostatních spolužáků). Na příkladu elektronického dotazníku před zahájením tvorby podcastu se žáci naučí princip dotazování – budou schopni sestavit otázky, rozeslat je cílové skupině a informace, které se jim vrátí, budou umět vyhodnotit a nasměřovat podle nich svá další rozhodnutí. Budou mít povědomí o různých typech otázek, které se dají do ankety zahrnout, jako jsou uzavřené otázky (jednoduchý výběr, výběr z více možností), otevřené otázky (krátké odpovědi, dlouhé odpovědi), škálovací otázky a další. Otázky v anketě budou umět logicky uspořádat tak, aby tvořily smysluplný průběh a byly snadno pochopitelné pro respondenty.

Díl první: Průzkum trhu (aplikace Survio)

Anotace: 

Poté, co dostanete od školy „zelenou“ pro založení školního podcastu s vaší skupinou na mediální výchovu nebo češtinu, musí nastat ve třídě brainstorming na téma cílové skupiny a názvu. Kdo bude naším publikem? Kdo budou naši hosté? O čem si budeme s nimi povídat? Jak často budeme schopni publikovat nové díly? Odpovědi na tyto otázky získají vaši žáci jednoduše – pomocí elektronického dotazníku, který se naučí vytvářet právě na této úvodní hodině. Nejhezčí anonymizovaný dotazník rozešlou svým spolužákům.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové: Od žáků se během úvodní hodiny, která je nutná pro přijetí správných rozhodnutí ohledně dalšího směřování školního podcastu, vyžadují zejména komunikační předpoklady – hlavně schopnost zkoumat příležitosti a výzvy. Očekává se také, že umí generovat nápady a podílet se na tvorbě otázek pro elektronický dotazník.

Digitální: Žáci by měli zvládnout práci s digitálními aplikacemi pro sběr dat (návod). Měli by vědět, jak probíhá registrace, a znát dílčí funkcionality pro tvorbu ankety (výběr vhodné šablony podle typu otázek, umístění textu, vytvoření další strany). Také by si měli umět zapamatovat heslo a zvládnout se do aplikace přihlásit i s odstupem času.

Popis vzdělávací aktivity:

Žákům představte svůj plán – založit školní podcast – a prozraďte jim, že je čeká osm hodin tvůrčí atmosféry a žurnalistické práce. Poté začněte pomocí metody  „od otázky k otázce“ zjišťovat, jak jsou na tom vaši žáci se schopností uvažovat strategicky – cílem je, aby měl podcast co nejvíce odběratelů. Tato metoda vám jako učiteli pomůže sbírat rychle a efektivně důležitý materiál od žáků – v tomto případě půjde o návrhy otázek do dotazníku. Připravte si pět pracovních stanic, tedy stolů, na které umístěte čisté papíry A4 a několik per. Na každý papír A4 napište jednotlivé okruhy, které je potřeba v dotazníku zmapovat:

  1. Název
  2. Hlavní zaměření
  3. Periodicita
  4. Publikum
  5. Hosté

Vyzvěte žáky, aby pod každé téma, které musíte jako nově zakládající tvůrci podcastu vyřešit, napsali správně formulovanou otázku. To je taková, na kterou lze stručně a jednoduše odpovědět.

Poté papíry sesbírejte a formou diskuze vyberte nejlépe formulované otázky – ty napište na tabuli. Podle otázek pak mohou žáci tvořit dotazník – například v aplikaci Survio. 

Návod pro žáky:

Žákům nakopírujte alespoň do dvojice návod, jak pracovat v aplikaci Survio. Otázky sdílejte na tabuli. Tvorba elektronických dotazníků může začít. Učitel aktivně obchází žáky. V závěru hodiny vybere dotazník nejaktivnější skupiny a rozešle ho zbytku třídy nebo ostatním žákům ve škole, podle domluvy s vedením školy. Informace pomocí dotazníku sbírejte alespoň týden. Navazující výukovou aktivitu najdete pod názvem „Svět podcastů – račte vstoupit! Díl druhý: Logo a motto“.

Zdroje:

  • SIEGLOVÁ, Dagmar, 2019. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2254-7.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila a SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • HATTIE, John. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: Edukační laboratoř, 2022. ISBN 9788090824010.
  • Sieglová, Dagmar: Konec školní nudy, Didaktické metody pro 21. století, Grada Publishing, a. s., Praha 2019.
  • POKORNÝ, Martin. Nápadník do informatiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2008. ISBN 9788074020100.
  • https://mladypodnikatel.cz/jak-vytvorit-vlastni-podcast-t26896

Reflexe

 Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Ještě před samotným natáčením podcastu jsme s mými žáky v rámci hodin mediální výchovy  mapovali „trh“ právě pomocí intuitivního dotazníku Survio. Hned druhý týden po jeho sdílení se nám do hodiny mediální výchovy vrátilo přes 70 odpovědí. Obsahově si nejvíce žáků naší školy přálo podcast, který by byl o nich – o dětech a žácích naší školy. Hlavně o těch, kteří dělají něco zajímavého. Název, který byl také vybrán díky dotazníku (pouze upraven pomocí interpunkce), zní „Máš na to!?“ Hosty se tedy stali zajímaví žáci naší školy. Periodicita se vykrystalizovala sama – nakonec jsme byli schopni publikovat ve školních podmínkách podcast alespoň jednou za dva měsíce. 

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Mediální výchova
  • Média a mediální produkce

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC, internet