Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník), SŠ, G
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: mediální výchova, český jazyk, cizí jazyk
Tematický okruh: tvorba mediálních výstupů / mediální výchova
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit. Viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně:
Žáci a žákyně:
Učitel zahájí hodinu otázkou, ve které zároveň žákům představí i dva hlavní cíle hodiny – jak publikovat podcast, aby byl dostupný veřejnosti a zároveň bezpečný pro všechny zúčastněné? Následuje diskuze a jednoduchá hra (pexetrio) o důležitosti bezpečnosti a ochrany soukromí během publikování. Pexetrio obsahuje trojice popisující šest možných rizik, která se mohou objevit během publikování digitálních obsahů. Ke stažení je pro vás připraveno ZDE.
Autorka: Pavlína Jurzykowská
Krátce nad výsledky pexetria se žáky prodiskutujeme, proč je důležité dbát na ochranu soukromí a jaká rizika mohou vzniknout při publikování osobních informací.
Žákům můžeme pro dokreslení situace zmínit případ kyberšikany zpěvačky Taylor Swift.
V roce 2016 se Taylor Swift stala terčem intenzivní kyberšikany po zveřejnění kontroverzní záležitosti s rapperem Kanye Westem a jeho manželkou Kim Kardashian.
Kontroverze začala, když Kanye West vydal píseň Famous, ve které Taylor Swift nazývá hanlivým jménem. Podle něj Taylor s textem souhlasila předem. Taylor to popřela a uvedla, že o textu nevěděla. Kim Kardashian ale následně zveřejnila videozáznam z telefonátu mezi Taylorem a Kanyem, který měl dokázat opak. To vedlo k tomu, že mnoho lidí na internetu začalo Taylor obviňovat ze lhaní a zaútočili na ni na sociálních médiích. Hashtagy jako #TaylorSwiftIsOverParty se staly virálními a Taylor byla vystavena obrovskému množství nenávistných komentářů a útoků online. Tento případ je často citován jako příklad toho, jak mohou být slavné osobnosti obětí kyberšikany a jak rychle se může negativní nálada šířit přes sociální média.
To se může stát aktérům podcastu v případě, že bude obsahovat nepřesný údaj nebo cokoliv jiného, čeho se můžou hackeři „chytnout“. Žáky uklidníme, že školní podcast je samozřejmě strukturovaný, dobře promyšlený, zveřejněný na oficiální platformě, kterou zvolila škola, komentáře budou sledovány a pravidelně kontrolovány, a tedy autorům nic nehrozí.
Pokud by se ale žáci rozhodli publikovat v budoucnu něco soukromě, měli by o těchto hrozbách vědět.
V rámci finální kontroly obsahu si společně se žáky poslechneme nahraný podcast a zkontrolujeme, zda neobsahuje žádné osobní údaje (jména, adresy, telefonní čísla) nebo nevhodné či provokativní komentáře. Poté žákům představíme platformy, které v současné době nabízejí publikování podcastů zdrama.
Zadání:
Autorka: Pavlína Jurzykowská
Většina škol vlastní svůj YouTube kanál, proto i tato výuková aktivita pracuje s verzí publikování na platformě YouTube. Návod pro žáky naleznete ZDE.
Autorka: Pavlína Jurzykowská
Ukázka výstupu podcastu ZŠ Zeleneč ZDE.
Autorka printscreenu: Pavlína Jurzykowská
V závěru hodiny diskutujeme se žáky o možnostech, jak podcast propagovat (např. sdílení na sociálních sítích školy nebo na školním webu). Přiblížíme žákům, proč je důležité se zamýšlet nad možnostmi propagace nového školního podcastu. Uvažujeme se žáky nahlas o tom, že propagace podcastu je klíčová pro zvýšení povědomí a dosažení širšího publika. Vedeme žáky k tomu, aby si uvědomili, že díky propagaci a reklamě nového školního podcastu můžeme budovat kolem této školní platformy komunitu lidí se zájmem o to, co produkujeme. To může pomoci zlepšit celkovou úroveň a směřování podcastu.
Ujistíme se také, že žáci chápou zásady bezpečné online komunikace. Do posledních minut vyučovací hodiny by měla patřit i zpětná vazba, proto se žáků jednoduše zeptejte, co nového se naučili, co je bavilo nebo co by příště udělali jinak.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Hodinu jsem měla možnost odučit v rámci mediální výchovy v půlené deváté třídě. Začali jsme diskuzí o bezpečnosti na internetu, kdy jsme si zahráli pexetrio s riziky při publikování digitálního obsahu. Bylo fascinující vidět, jak rychle si studenti uvědomili, proč je důležité chránit své osobní údaje. Pak jsme si povídali o případu Taylor Swift a kyberšikaně, což je hodně zaujalo, protože písně Taylor Swift znají a poslouchají. Nejlepší část hodiny ale přišla, když jsme se pustili do finální kontroly a nahrávání podcastu na YouTube. Většina z nich rychle pochopila celý proces od nahrávání až po vyplňování popisků a nastavování úrovně soukromí. Nakonec někteří žáci dokonce zůstali po hodině, aby hned začali podcast propagovat na svých sociálních sítích. Bylo vidět, že mají radost z toho, co vytvořili.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025