Odborné články Základní vzdělávání Svět podcastů – račte vstoupit! Díl sedmý: Publikujeme bezpečně
Odborný článek

Svět podcastů – račte vstoupit! Díl sedmý: Publikujeme bezpečně

Anotace

V této výukové aktivitě si žáci osvojí, jak bezpečně a efektivně publikovat školní podcast na kanálu YouTube. Aktivita zahrnuje diskuzi o důležitosti ochrany soukromí a bezpečnosti při publikování digitálních obsahů, ilustrovanou příkladem kyberšikany. Studenti se naučí, jak správně zkontrolovat podcast před publikováním, aby neobsahoval osobní údaje nebo nevhodné komentáře. Praktická část hodiny přináší návod pro nahrání podcastu na YouTube.

Úvod

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník), SŠ, G

Věková skupina: 14–18 let

Vzdělávací obor: mediální výchova, český jazyk, cizí jazyk

Tematický okruh: tvorba mediálních výstupů / mediální výchova

Očekávané výstupy:

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 10 minut

Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit. Viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Žáci by měli mít povědomí o základních zásadách bezpečnosti na internetu.

Digitální:

  • Nutností bude znalost základních pojmů spojených s nahráváním a publikováním obsahu (např. export, upload, soukromí, veřejné sdílení).
  • Žáci by měli mít také základní zkušenost s vytvářením a správou online účtů (např. registrace, přihlášení, nastavení hesla).

Přínos využití digitálních technologií:

Žák/žákyně:

  • založí nový kanál na YouTube, nahraje podcast, přidá popisky a názvy, což jsou dovednosti využitelné i mimo školní prostředí;
  • bezpečně nastaví soukromí a poté spravuje kanál pro zveřejňování školního podcastu na YouTube.

Cíl

Žáci a žákyně:

  • nahrají audiovizuální soubor na platformu určenou pro sdílení digitálního obsahu;
  • zvládnou postupy spojené se založením nového kanálu na YouTube (podle návodu);
  • přidají popis a název sdíleného podcastu;
  • nakonec nastaví soukromí (určí cílovou skupinu) a poté podcast zveřejní.

Popis výukové aktivity

EVOKACE

Bezpečnost na prvním místě (10 minut)

Učitel zahájí hodinu otázkou, ve které zároveň žákům představí i dva hlavní cíle hodiny – jak publikovat podcast, aby byl dostupný veřejnosti a zároveň bezpečný pro všechny zúčastněné? Následuje diskuze a jednoduchá hra (pexetrio) o důležitosti bezpečnosti a ochrany soukromí během publikování. Pexetrio obsahuje trojice popisující šest možných rizik, která se mohou objevit během publikování digitálních obsahů. Ke stažení je pro vás připraveno ZDE.

Autorka: Pavlína Jurzykowská

Krátce nad výsledky pexetria se žáky prodiskutujeme, proč je důležité dbát na ochranu soukromí a jaká rizika mohou vzniknout při publikování osobních informací.

Kim versus Taylor (10 minut)

Žákům můžeme pro dokreslení situace zmínit případ kyberšikany zpěvačky Taylor Swift.

V roce 2016 se Taylor Swift stala terčem intenzivní kyberšikany po zveřejnění kontroverzní záležitosti s rapperem Kanye Westem a jeho manželkou Kim Kardashian.

Kontroverze začala, když Kanye West vydal píseň Famous, ve které Taylor Swift nazývá hanlivým jménem. Podle něj Taylor s textem souhlasila předem. Taylor to popřela a uvedla, že o textu nevěděla. Kim Kardashian ale následně zveřejnila videozáznam z telefonátu mezi Taylorem a Kanyem, který měl dokázat opak. To vedlo k tomu, že mnoho lidí na internetu začalo Taylor obviňovat ze lhaní a zaútočili na ni na sociálních médiích. Hashtagy jako #TaylorSwiftIsOverParty se staly virálními a Taylor byla vystavena obrovskému množství nenávistných komentářů a útoků online. Tento případ je často citován jako příklad toho, jak mohou být slavné osobnosti obětí kyberšikany a jak rychle se může negativní nálada šířit přes sociální média.

To se může stát aktérům podcastu v případě, že bude obsahovat nepřesný údaj nebo cokoliv jiného, čeho se můžou hackeři „chytnout“. Žáky uklidníme, že školní podcast je samozřejmě strukturovaný, dobře promyšlený, zveřejněný na oficiální platformě, kterou zvolila škola, komentáře budou sledovány a pravidelně kontrolovány, a tedy autorům nic nehrozí.

Pokud by se ale žáci rozhodli publikovat v budoucnu něco soukromě, měli by o těchto hrozbách vědět.

UVĚDOMĚNÍ

Finální kontrola podcastu a publikování (20 minut)

V rámci finální kontroly obsahu si společně se žáky poslechneme nahraný podcast a zkontrolujeme, zda neobsahuje žádné osobní údaje (jména, adresy, telefonní čísla) nebo nevhodné či provokativní komentáře. Poté žákům představíme platformy, které v současné době nabízejí publikování podcastů zdrama.

Zadání:

  1. Učitel vysvětlí výhody jednotlivých platforem. Zdrojový materiál ke stažení ZDE.

Autorka: Pavlína Jurzykowská

Většina škol vlastní svůj YouTube kanál, proto i tato výuková aktivita pracuje s verzí publikování na platformě YouTube. Návod pro žáky naleznete ZDE.

Autorka: Pavlína Jurzykowská

  1. Pokud škola svůj YouTube kanál zatím nevlastní, založíme si nový účet. Ujistíme se, že je účet zabezpečen silným heslem a případně dvoustupňovou autentizací.
  2. Podcast nahrajeme na vybranou platformu. Ujistíme se, že jsou vyplněny všechny potřebné informace (název, popis) a že nezveřejňujeme žádné osobní údaje zúčastněných.
  3. Nastavíme vhodnou úroveň soukromí. V případě školního podcastu, kdy chceme, aby byl podcast volně dostupný i rodičům, zvolíme možnost „veřejný“ nebo „na pozvání“. V případě, že si celý úkon pouze trénujeme, vybereme možnost „soukromý“.
  4. Podcast zveřejníme.

Ukázka výstupu podcastu ZŠ Zeleneč ZDE

 

Autorka printscreenu: Pavlína Jurzykowská

REFLEXE

Propagace podcastu (5 minut)

V závěru hodiny diskutujeme se žáky o možnostech, jak podcast propagovat (např. sdílení na sociálních sítích školy nebo na školním webu). Přiblížíme žákům, proč je důležité se zamýšlet nad možnostmi propagace nového školního podcastu. Uvažujeme se žáky nahlas o tom, že propagace podcastu je klíčová pro zvýšení povědomí a dosažení širšího publika. Vedeme žáky k tomu, aby si uvědomili, že díky propagaci a reklamě nového školního podcastu můžeme budovat kolem této školní platformy komunitu lidí se zájmem o to, co produkujeme. To může pomoci zlepšit  celkovou úroveň a směřování podcastu.

Ujistíme se také, že žáci chápou zásady bezpečné online komunikace. Do posledních minut vyučovací hodiny by měla patřit i zpětná vazba, proto se žáků jednoduše zeptejte, co nového se naučili, co je bavilo nebo co by příště udělali jinak. 

Další související materiály

Svět podcastů – račte vstoupit! 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Hodinu jsem měla možnost odučit v rámci mediální výchovy v půlené deváté třídě. Začali jsme diskuzí o bezpečnosti na internetu, kdy jsme si zahráli pexetrio s riziky při publikování digitálního obsahu. Bylo fascinující vidět, jak rychle si studenti uvědomili, proč je důležité chránit své osobní údaje. Pak jsme si povídali o případu Taylor Swift a kyberšikaně, což je hodně zaujalo, protože písně Taylor Swift znají a poslouchají. Nejlepší část hodiny ale přišla, když jsme se pustili do finální kontroly a nahrávání podcastu na YouTube. Většina z nich  rychle pochopila celý proces od nahrávání až po vyplňování popisků a nastavování úrovně soukromí. Nakonec někteří žáci dokonce zůstali po hodině, aby hned začali podcast propagovat na svých sociálních sítích. Bylo vidět, že mají radost z toho, co vytvořili.

 

Zdroje:

  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila a SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 9788074895951.
  • HATTIE, John. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: Edukační laboratoř, 2022. ISBN 9788090824010.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení