Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (8.–9. ročník), SŠ, G
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: mediální výchova, český jazyk, cizí jazyk
Tematický okruh: tvorba mediálních výstupů / mediální výchova
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 10 minut
Pokud se danou výukovou aktivitu rozhodnete odučit s cílem vytvořit školní podcast, tak kromě této vyučovací hodiny můžete využít sérii dalších sedmi 45minutových výukových aktivit – viz odkaz na všechny díly této výukové aktivity.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně:
Žáci a žákyně:
Přivítání hosta v improvizovaném školním studiu (10 minut)
Zadání:
Autorka návodu: Pavlína Jurzykowská
3. Těsně před natáčením vyberte se žáky vhodný předěl pro jednotlivé tematické okruhy vašeho školního podcastu. V aplikaci Podomatic lze v rámci pauzy (tlačítko Resume) zvolit tyto:
Metodická poznámka pro učitele:
Pokud tuto výukovou aktivitu učíte bez návaznosti na mé předchozí díly o tvorbě školního podcastu, budete potřebovat větší časovou dotaci – pravděpodobně dvě vyučovací hodiny. Na té první zvolte obsahovou náplň a periodicitu podcastu, vymyslete se žáky název a vyzvěte je, aby vybrali a prostřednictvím e-mailu pozvali hosta (pokud se nejedná o „hraný“ podcast a hostem je jeden z nich). Pokud ale tato vyučovací hodina navazuje na předchozí díly o tvorbě školního podcastu, máte vyhráno – žáci/moderátoři už teď drží v ruce otázky rozhovoru i vstupní uvítací text. Znají své posluchače (cílovou skupinu), periodicitu i název epizody. Natáčení zvukového záznamu může začít.
Editace prvního podcastu je těžká zkouška, na které spousta začínajících podcasterů ztroskotá. Žáci nejdříve pocítí silné odhodlání si podcasting vyzkoušet. Jejich nadšení ale bohužel často upadá hned při první softwarové výzvě, jak vlastně podcast fyzicky realizovat. Zvládnout všechny technické detaily ve třídě plné žáků na různých úrovních technických dovedností tak nemusí být během 45 minut snadné, proto je důležité spolehnout se na aplikaci, která některé věci nastaví a provede automaticky.
Zadání:
Ukázku historicky prvního výstupu z dílny mých žáků naleznete ZDE.
Autorka prinstscreenu: Pavlína Jurzykowská
Na závěr hodiny hledejte v novém podcastu se žáky pasáže, ve kterých působili sebejistě a pohotově. Ty vychvalte. Na chyby upozorněte pouze všeobecně, aby studenti neztratili sebevědomí do další mediální tvorby. Zdůrazněte jim, že každý podcaster si musí vytvořit podmínky a způsob vedení rozhovoru, ve kterém se cítí komfortně a sebejistě, což obvykle nastává až po natočení několika epizod. Zlepšení přichází se zkušenostmi, tedy s nahráváním a zpracováním dalších dílů. A na ty se už od příštího týdne začne připravovat další moderátorská dvojice – před koncem hodiny ji zvolte. Spolu se žáky pak vyberte jméno dalšího hosta, zopakujte pravidla pro tvorbu vhodných otevřených otázek a zkontrolujte, jestli moderátorská dvojice odeslala budoucímu hostovi e-mail s pozváním do studia na předem domluvený čas natáčení.
Metodická poznámka: Na tvorbě otázek a pozvánce pro další hosty mohou děti pracovat během samotné realizace podcastu, kdy jsou „v akci“ pouze dva žáci – moderátoři.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
V rámci reflexe po mediálních výchovách, ve kterých jsme se žáky natáčeli podcasty, moderátoři nejčastěji popisovali problém se schopností improvizovat a rychle vymyslet otázku na zrovna hostem prozrazenou zajímavou informaci. Bohužel z důvodu „výměny“ moderátorů si každý z mých šestnácti žáků vyzkoušel sedět během jednoho školního roku za mikrofonem pouze dvakrát (podcast měl měsíční periodicitu) – takže zlepšení v této improvizační oblasti mohlo díky tomu potvrdit jenom několik z nich. I přesto si myslím, že točení školního podcastu (nejlépe v rámci hodin mediální výchovy nebo mediálního kroužku) žáky nesmírně obohacuje. Byly to hodiny, které mně i jim dávaly smysl a žáky na poli komunikačních dovedností velmi obohatily.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Svět podcastů - račte vstoupit!.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025