Důležité parametry pro výběr hostingu
Velikost prezentace
Stránky s prezentací produktu (například strejdova medu) zaberou méně místa, než blog vášnivého fotografa, který přidá týdně několik desítek až stovek fotografií ve vysokém rozlišení. Stejně tak i diskuzní fóra a internetové obchody potřebují dostatek místa.
Redakční systém
Nemusíte být programátor, abyste měli vlastní webové stránky, v dnešní době je k dispozici mnoho redakčních systému zdarma. Vám pouze stačí Přihlásit se ke stránkám, a psát články. Mezi nejznámější patří například Wordpress, Drupal nebo Joomla!.
Diskuzní fórum
Chcete dát možnost návštěvníkům stránek debatovat a vyměňovat si zkušenosti a názory na různá témata? K tomu se hodí fórum více, než debaty pod článkem, každý návštěvník tam může zakládat svá vlákna a je možno udržet diskuzi přehlednou. Stejně jako redakční systémy, i fóra jsou k dipozici zdarma, například phpBB a Simple Machines Forum.
Internetový obchod
Pokud do začátku nechcete investovat do internetového obchodu na míru, stačí si vybrat
z volně dostupných systémů, jako jsou například PrestaShop a osCommerce. Po nasazení na stránky stačí jen přidat zboží do katalogu, doplnit nezbytné informace o provozovateli, obchodní podmínky a další náležitosti a můžete začít obchodovat
Podpora redakčních systémů
Vybrali jste si nějaký redakční systém, diskuzní fórum, nebo internetový obchod? Je dobré si ověřit, zda bude na vybraném webhostingu fungovat. Stránky jednotlivých společností většinou obsahují sekce s podporovanými případně otestovanými systémy. Pokud tam zrovna vámi vybraný systém není, neznamená to, že nebude fungovat, je ovšem vždy lepši, dotázat se na zákaznické podpoře, abyste se vyhnuli případným problémům.
Automatické instalace
Některé webhostingy nabízí klientům možnost automatické instalace vybraných systémů. Jejich seznam opět najdete na jejich stránkách. Není třeba pročítat návody a řešit případné problémy s instalací, ale stačí si vybrat v administraci hostingu jaký systém chcete nainstalovat, a do několika minut ho máte na svých stránkách.
Statistiky přístupů
Určitě vás bude zajímat, kolik návštěvníků zavítá na vaši prezentaci. Neméně důležité je
i odkud tito lidé přicházejí. Z tohoto důvodu webhostingy nabízejí statistiky návštěvnosti. Pokud je ale váš webhosting nemá, nic není ztraceno. Můžete použít například Google Analytics.
Zálohování
Jedna z nejdůležitějších vlastností webhostingu. Není nic horšího, než když vám při havárii serveru, nebo jen chybou při úpravě stránek zmizí celá vaše práce. Z tohoto důvodu je nutné zálohovat. Nestačí se však spokojit pouze s informací, že webhosting zálohuje, ale je třeba zjistit jak často, jaká data a hlavně, za jakých podmínek k nim máte přístup. Není nic horšího, než obnovení měsíc starých dat, bez všech nových článků. Dalším parametrem je zpoplatnění záloh. Webhosting může nabízet přístup k zálohám zdarma, nebo obnovení zálohy na vyžádání a za poplatek. Vždy je také dobré, nespoléhat pouze na webhosting, ale mít zálohu dat ideálně na dalším místě, například na své pracovní stanici.
Podpora
Při výběru webhostingu musíte také zvážit, nakolik důležité jsou vaše stránky. Zatím co
u osobních stránek stačí podpora v pracovních dnech, u internetového obchodu je nonstop podpora téměř nutností, jinak se může stát, že v pátek večer vypadnou stránky s vaším obchodem a zpět do provozu je vrátí až technik, který přijde do práce v pondělí ráno. Mezi tím si již vaši zákazníci mohli najít jiný obchod vy je budete muset přivádět zpět. Stejně důležité jsou i komunikační kanály s technickou podporou. Každému vyhovuje něco jiného a tak je hlavně na vás, zda vyžadujete telefonickou podporu, u které máte jistotu, že se webhosting doví o problému včas, nebo se spokojíte s e-mailem.
Cena
Jeden s klíčových parametrů webhostingu. Zde platí, že čím více služeb chcete, tím více zaplatíte. Při hodnocení ceny nestačí pouze porovnávat sazby za měsíc/rok, ale i nabízené služby. To co je u jedné společnosti standard, může být u jiné pouze za příplatek, který může značně ovlivnit výslednou cenu. Je možno najít i hosting zdarma, ten je ale ve většině případů vhodný spíše na otestování, než na produkční nasazení, už jen proto, že mívá přísná omezení a nezřídka i nulovou podporu.
Pokud jste si vybrali webhosting pro vaše účely, a spustili vaše stránky, zbývá poslední krok, udržovat stránky aktuální. Pokud se rozhodnete zařadit na stránku sekci aktualit, opravdu aktuality pište. Přece jen několik let stará zpráva už není aktualitou a stránky mohou působit opuštěným
a neudržovaným dojmem.
![]() |
Text je dostupný také na www.jaknainternet.cz.
V případě nápadů či komentářů pište prosím na e-mail akademie@nic.cz.
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak na internet.
Ostatní články seriálu: