Odborné články Základní vzdělávání Rukověť tónové prvouky
Odborný článek

Rukověť tónové prvouky

Anotace

Jakkoliv je teoretické zdůvodnění didaktických postupů důležité, k jejich uplatnění v praxi je rozhodující přehledná nabídka pro učitelskou veřejnost. S cílem rozšířit nové metody v hudební výchově byl vypracován tento návod.

Úvod

Po sérii článků, které představovaly a zdůvodňovaly různé způsoby práce s dětmi při hudební výchově, přichází jejich shrnutí do konečné podoby. Nové pojmy a pomůcky – tónová slabika, gesto tónové slabiky, tónová znaková řeč, aplikace Sluchový trenér, Hlasová ladička a skládací hudební nástroj Julkabox – umožnily vytvořit souvislou metodiku. Jejím cílem je dosažení základní pěvecké dovednosti dětí, čisté hlasové nápodoby tónů.

Cíl

Čistá hlasová nápodoba tónů

Rukověť tónové prvouky

Text navazuje na připravovaná skripta Tónová prvouka, která obsahují podrobný výklad problematiky dětského školního zpěvu.

Obsah:

  1. Tónové slabiky
  2. Tónová znaková řeč
  3. Sluchový trenér
  4. Skládací harmonika
  5. Rehabilitace hlasu
  6. Dechová cvičení
  7. Hlasová nápodoba 

       1. Tónové slabiky

V tónové prvouce používáme pět tónových slabik. Jejich stavba umožňuje rozpoznávat základní pohyby tónů. Slabiky můžeme různými způsoby modelovat. Zpěvem a ukazováním učíme děti slabiky rozeznávat. K diagnostice používáme tvarová gesta.

                                                                     

                                                                     

     

        2. Tónová znaková řeč

K vyjádření výšky tónů použijeme svislý pohyb ruky od připažení do vzpažení. Jednotlivé body stupnice jsou vázány k odpovídající poloze na těle. Čísla tónů a poloh mají pro snadné zapamatování shodná počáteční písmena. Zpěvem čísel tónů a jejich hrou učíme děti rychle zaujímat polohy rukou na těle.

Orientaci dětí v tónových výškách usnadňuje aplikace Hlasová ladička, používající vzhled znakové řeči. K dispozici jsou tři oktávy.

        3. Sluchový trenér

Mobilní aplikace na GP. Aplikaci stáhneme do telefonu Android a zvolíme funkci Smart Wiew (Smart Thinks) – ano. V notebooku provedeme Nastavení – Systém – Promítání na tento počítač – ano. Další možnost je instalace programu BlueStacks, který umožňuje přímo v notebooku provozovat program z Androidu. App promítáme přes projektor. K dispozici je přehrávání šesti etud a možnost nahrávání vlastních průběhů na třech kanálech.

Při tréninku používáme princip předjímání: Seznámíme děti předem s průběhem pořadí tónů, takže při promítání mohou pohybovat rukama současně s postavou (sluchově-pohybové reakce). Můžeme volit rychlost přehrávání želva/zajíc. K posílení prvku hry využíváme rozhodování o pořadí etud házením kostky.

V průběhu procvičování si děti přivírají oči (zraková samoobsluha) a zkoušejí se pohybovat jen podle sluchu.

         4. Skládací harmonika

Ukážeme dětem sestavenou harmoniku a zahrajeme nějakou písničku. Potom před jejich očima harmoniku rozložíme (otočit hlavou dolů a tlakem na obou stranách sesmeknout zámek) s cílem ukázat si postup jejího skládání. K dispozici máme říkanku, kterou děti učíme současně se skládáním harmoniky. Do každé ruky vezmeme jednu julku, po zahrání tónů rozpažíme a děti nám ukážou, který tón byl nižší. Takto postupně s jejich pomocí najdeme nejnižší tón. Tóny ukládáme do držáku zleva od čísla jedna.

Říkanka:

V každé ruce jednu julku,

výšku poznám podle zvuku,

nižší tón si podržím,

druhý stranou odložím.

Prázdnou rukou vezmu nový,

celý postup opakuji.

Všechny tóny takhle projdu,

nejnižší tím snadno najdu.

Číslo jedna (2, 3, 4, ...) bude to,

uložím ho na místo.

Organizace činnosti s modulární harmonikou

Harmoniky dětem vydáváme postupně, abychom měli možnost usměrňovat jejich aktivitu. Při prvním použití zadáme do lavic střídavě kreslení a Hv. Do lavic s Hv dáme jen po jedné harmonice, takže omezíme počet zdrojů tónů. Jeden žák v lavici harmoniku skládá, soused činnost sleduje a radí. Také zde mohou děti používat říkanku. Po sestavení jedné harmoniky v lavici postupně rozdáváme další.

V průběhu týdne můžeme mít harmoniky uložené v sestaveném tvaru (podepsané držáky) a sáhneme po nich, když potřebujeme změnit atmosféru ve třídě.

Hra na harmoniky: naučíme děti reagovat na dirigentská gesta. Hrajeme podle čísel na tabuli nebo promítáme číslované noty.

Na stránkách Julkabox.com jsou ke stažení nejznámější písničky.

        5. Hlasová rehabilitace

Pěvecké používání hlasu trénujeme denním zpěvem tónů tiché sirény (např. na začátku a na konci každé hodiny) na slabiku „hů“. Hlasový rozsah dětí můžeme po společném tréninku sledovat jednotlivě zpěvem do app Hlasová ladička. Děti se baví střídáním ikon při oboustranném překračování hranic jednočárkované oktávy. K ovládání mikrofonu používáme tlačítko na obrazovce mobilu.

        6. Dechová cvičení

Učíme děti při zpěvu sirény používat slabiku „hů“, která aktivuje bříško. Při zpěvu přidržujeme hruď v nadzvednuté poloze.

      7. Hlasová nápodoba tónových slabik

Konečná fáze nácviku čistého zpěvu tónů. Střídavě zapojujeme do zpěvu neladící děti tak, aby ve třídě stále dominoval čistý poslechový vzor.

   8. Pomůcky

  • mobil Android, notebook, projektor
  • tónový trojzubec (podle návodu)
  • notový materiál stažený z Julkabox.com
  • app Sluchový trenér a Hlasová ladička
  • skládací harmoniky Julkabox

   Závěr

Rukověť tónové prvouky je ke stažení v příloze tohoto článku jako soubor obsahující šest stránek A4 k oboustrannému tisku s otáčením po dlouhé straně. Připomínky k obsahu i uspořádání jsou vítány (kontakt na Julkabox.com).

Reflexe

Pohybová nápodoba tónů a jejich hra jednoznačně zaměřují pozornost dětí k tónům jako základnímu vyjadřovacímu postředku hudby.

Literatura a použité zdroje

[1] – TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. 2005. [cit. 2025-8-8].
[2] – EHRENBERGER, Jaromír. 2025. [cit. 2025-8-1]. Dostupný z WWW: [julkabox.com].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
odt
4.91 MB
Dokument
Rukověť tónové prvouky
pdf
285.16 kB
PDF
Noty pro harmoniku
png
11.87 MB
Ostatní
Přehledné schéma tónové prvouky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing Jaromír Ehrenberger

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.