V roce 2020 chtěl panel podpořit snahu učitelů a aktivních MAP ovlivňovat pozitivně čtenářskou gramotnost žáků a dětí v MŠ a navázat tak na dosavadní činnost. Tématem mělo být a také jím je oborové čtení. Více reflektovaných příležitostí ke čtení, je přesvědčen panel, zlepšuje čtenářské návyky, rutiny, pomáhá upevňovat účinné čtenářské strategie a také prohlubuje žákovo porozumění textu ve všech jeho kontextech.
Zároveň je ale čtení textů, zejména nejednoznačných, náročných, plných odkazů na jiné texty a podobně prostředkem učitelů nejazykových předmětů, jak aktivizovat žáky. Angažovat jejich mentální kapacity k učení. Čtením tedy žák nerozvíjí jen čtenářskou gramotnost, ale zlepšuje také své oborové dovednosti a znalosti, a chuť se učit a poznávat.
Plán jarní minikonference byl, že téma promyslíme a stanovíme si co nejvíce výzev, které bude následně řešit minikonference podzimní. Do příprav vstoupily známé a nepříjemné události, které nám zabránily uspořádat setkání prezenční. A protože distanční podporu není vhodné organizovat jako souvislý tok informací a práce, protože bez interakce nebude za nějaký okamžik možné udržet pozornost a angažmá návštěvníků, zvažovaly se dvě alternativy, udělat setkání s online podporovanou diskusí a skupinovými workshopy dvakrát. Další možností bylo kombinovat určitý rozsah domácí přípravy se setkáním sice na online platformě, ale skupinovým, a jeho následnou individuální a skupinovou reflexí. Touto cestou se přípravný tým vydal. Nyní je po setkání skupinek v reálném čase a tento text je součástí reflexe setkání.
Text shrne přípravu setkání ze strany účastníků a přinese informace o průběhu setkání celkem 4 skupinek přímých účastníků. Jádro panelu zároveň provádí sestřih záznamů setkání skupin. V tuto chvíli probíhá také reflexe užitečnosti a plánovaných dopadů setkání na práci organizací, které na setkání vyslali reprezentanty. V rámci reflexe je též otevřeno diskusní fórum, o němž blíže v závěru textu.
Dotazník vyplnilo 24 ze 49 přihlášených (mimo účastníků za projektu PPUČ). Deset respondentů uvedlo, že pracuje aktivně v pracovní skupině MAP. Osm dalších bylo učitelů a zbytek byli zástupci projektů a organizací, které se v podpoře výuky zaměřené na rozvoj gramotností zabývají. Položky dotazníku se soustředily jako před každou minikonferencí na zdroje, s nimiž MAP při podpoře čtenářství a ČG dětí a žáků pracuje, a nyní specificky také na to, jakou mají účastníci zkušenost s využíváním textů ve výuce různých vyučovacích předmětů (souhrn odpovědí je přiložen):
MAP se věnovaly hojně analýze potřeb a silných a slabých stránek regionu. Vedle toho nabízejí vzdělávání, besedy, organizují spolupráci institucí a škol navzájem a poskytují zdroje na knihy nebo na putovní kufry s knihami. Projekty vytvářejí konceptovou a také konkrétní podporu a učitelé reflektují potřebu vzdělávat se a vzdělávat celé týmy učitelů, objevily se relativně často metody a kurzy kritického myšlení, spíše výjimečně se zavádí systematičtější přístup: formativní hodnocení ve škole, učící se komunita, práce s očekávanými výsledky OVU PPUČ pro čtenářskou gramotnost.
Aktuálně se v několika MAP podpora plánuje, analyzuje se situace a potřeby, zatímco jinde nabízejí soustavně značně komplexní podporu, která zahrnuje vzdělávání, sdílení a konkrétní materiální a metodickou podporu. V několika MAP nám vyslaní zástupci jmenovali jednotlivé dílčí aktivity, které řeší velmi aktuálně, popř. je narušila pandemie.
Ve školách, MAP a projektech se daří množství velmi rozličných způsobů podpory. Tradičně jsou to sdílení zkušeností mezi učiteli a organizacemi a nabídky vzdělávání. Objevily se ale i analyticko-syntetické postupy: plánování, analýza silných a slabých stránek organizace či malého regionu a plánování komplexních akčních postupů řešení více jevů. Popsané projekty zahrnují více různých skupiny učitelů a dětí a počítají s rozličnými postupy. Někde nezapomínají na podporu učitelů formou např. mentoringu.
Co se týká potřeb a pojmenovaných rizik a slabých stránek, účastníci v poměrně velkém množství dokázali takové příležitosti identifikovat (často to byl komplex problémů k řešení). Objevují se i náznaky řešení nebo návrhy, jak odstranit některé systémové překážky. K tématu vnějších rizik se budeme vracet po celý letošní rok. Vedle komplexnějších pojetí odpovědi se zde nacházely také odpovědi málo konkrétní (stereotypy učitelů). Nechyběly připomínky vůči nízkému angažmá ve čtení na straně žáků a rodičů. Ve dvou případech připomínali účastníci kurikulární přetíženost a nedostatek času pro čtení a literární výchovu.
Silné stránky a pojmenované potíže a výzvy se jen v menším počtu odpovědí týkaly čtení v oborech. S tím možná souviselo to, jak obtížně učitelé a odborníci pojmenovávali příležitosti a potenciál jimi vybraných textů pro obor a vůbec, jaké texty by v oborech bylo dobré využívat a proč (se třemi výjimkami kolegyň a kolegů zapojených do systematičtějších projektů pojímajících rozvoj čtenářské gramotnosti jako významný cíl a smysl těchto projektů).
Online setkání se uskutečnilo pro čtyři skupinky kolem deseti účastníků, každá v odděleném prostředí. Dvě ze skupin provázela setkáním Hanka Košťálová a dvě Miloš Šlapal. Posláním a cíli setkání bylo:
Přičemž za účelem naplnění třetího cíle byl vytvořen reflektivní formulář, který bude přílohou tohoto článku. Přímo z textu článku jej budete mít možnost také vyplnit.
Po představení účastníků a projektu PPUČ následovala půlhodina sdílení zkušeností. Účastníci diskutovali o následujících tématech:
Zkušenosti organizací jsou velice rozmanité. V první řadě se ve všech skupinách diskutovala motivace se učit a proměňovat své praktiky mezi učiteli. Poukazovalo se na strach mezi učiteli oborů z novinek i na přemíru učiva, které mají povinnost anebo chtějí s dětmi elaborovat. Ukázalo se, že si učitelé nevědí rady s texty – jak je hledat, jak s nimi pracovat, je to obtížné, lze jim to usnadnit poskytováním přímé podpory a vzájemné podpory mezi učiteli, sdílením toho, co se daří, a co ne, přímo ve škole. Je třeba, aby si práci vyzkoušeli s vlastními texty. Pouhé převzetí materiálů na semináři, který nemá žádnou návaznost na systém podpory ve škole, není cestou, je třeba, aby si je učitelé vybírali a připravovali sami.
Mezi osvědčenými postupy ale přesto byly jmenovány semináře, webináře. V některých MAP ale poskytují díky šablonám promyšlené platformy spolupráce mezi učiteli, a to ve škole i mezi školami. Školy zapojené do systematičtěji vedených aktivit, jako jsou projekty typu Pomáháme školám anebo projekty Nové školy, zavádějí oborové čtení pravidelně do všech nebo skoro všech předmětů, a to postupně a s průvodcem, mentorem, nebo alespoň s dobře vybranými a v týmu diskutovanými texty.
Doporučeními se proto jeví právě to, tedy přivádět školy k systematičtějšímu, koordinovanějšímu vedení kvality práce učitele, podpoře jejich aktuálních potřeb a poskytování odborného vedení týmu, je-li to možné. Samozřejmostí také je, že při zavádění postupů, kde se daleko výrazněji proměňuje, zvyšuje aktivita žáků a ti dostávají rozhodný prostor k vlastní elaboraci učiva, je potřeba provést výraznou revizi školních vzdělávacích programů a tematických plánů, kde se musí redukovat množství témat a učiva. Diskutované problémy a výzvy budou důležité při koncipování podzimní, již osmé minikonference odborného panelu ČG projektu PPUČ.
Detailní záznamy skupinových výměn názorů tvoří přílohu článku.
V následující části setkání pokračovalo sdílení zkušeností, které bylo rámováno těmito otázkami:
Následné představení textů a důvodů pak bylo uzavřeno otázkami, na něž většina účastníků také odpověděla:
Diskuse tedy byly směrovány k uvádění druhů textů a důvodů, proč dané texty podle našich účastníků pomáhají učení se konkrétního oboru. V takovém uvažování byla většina účastníků „na začátku“. Ale uváděny byly i konkrétní předměty a typy textů. Zavádění oborového čtení se více daří v předmětech, jako je výchova k občanství, zeměpis a dějepis, samozřejmě čeština a komunikace. Uváděna byla také spolehlivá nakladatelství (Šafrán, některá zahraniční) a poměrně zajímavá byla diskuse týkající se publicistiky a reklamy. Kdo má zájem, může si záznamy diskusí pročíst detailně v přílohách. Shrnujeme je tak, že učitelé, kteří již začali, sáhnou po textech s následujícími charakteristikami:
- Texty „kritické“ takové, které žáky vedou ke kritickému pohledu.
- Texty aktuální, to co se žáků týká, to o čem něco vědí.
- Texty, které v nich vyvolají nějaké otázky, nějakou kontroverzi.
Hana Košťálová shrnovala v jedné skupině diskusi tím, že pro adekvátní výběr textu a využití jeho potenciálu pro efektivní učení žáků je důležité mít zformulovaný, vědomý cíl čtení. „Pokud chci např. učit žáky číst dlouhý text, vyberu si text, se kterým s žáky můžeme k tomuto cíli dospět. V některých situacích může být užitečné, aby téma bylo pro všechny děti nové.“
Během setkání nabídli také členové jádra odborného panelu své, rozpracované a vyzkoušené odpovědi na výše uvedené otázky. Jednalo se o příklad využití dvou textů různých žánrů ve výuce přírodních věd. Podrobný popis lekce Paraziti tvoří jednu z příloh tohoto článku spolu s oběma využitými texty. Členové jádra nabídli lekci v podobě souvislé výukové situace postavené na konstruktivistickém třífázovém modelu učení. Prostřednictvím obou textů mohli žáci přemýšlet nejen o konkrétním přírodovědném učivu, ale také o formě a obsahu textových sdělení a o tom, jak účel psaní ovlivňuje formu textového sdělní, jeho obsah i způsob oslovení zamýšleného adresáta.
V úvodní fázi lekce pracovali účastníci s oběma texty samostatně. Zadání znělo: „Přečtěte si oba texty a uvažujte o jejich užitečnosti a možném využití. Pracujte samostatně cca 15 minut. Postřehy, nápady a myšlenky si písemně zaznamenávejte.“ Účastníci se mohli zamýšlet také nad otázkami:
Následovala sdělení účastníků a diskuse. Na diskusi navázala otázka již specifičtější, směřující k uvědomění:
V další fázi lekce si účastníci mohli projít, jak tuto lekci zpracovali učitelé v projektu Pomáháme školám. Následovala reflexe. Její první část proběhla v závěru každého ze setkání a navázal sběr zkušeností a reflexí distanční formou. Reflexe na místě byla moderována a každý z účastníků a účastnic byl dotázán na možný dopad / výsledek učení tohoto setkání a jeho další ovlivnění daného učitele či pracovníka „své domovské“ organizace. Položeny byly následující otázky:
Byla uvozena již tím, co bylo součást poslání a cíle tohoto setkání: připravit velkou podzimní minikonferenci ČG na téma čtení v oborech. A postavit ji adekvátně potřebám a možnostem jedné z důležitých cílových skupin, kterou jsou právě pracovní skupiny pro gramotnosti MAP II. A samozřejmě všech dalších projektů, organizací, školy jednotlivců, kteří se čtením napříč kurikulem zabývají a chtějí rozvinout kvalitu své práce. Distanční sběr informací a podkladů k přípravě podzimního setkání probíhá až do konce prvního týdne v červnu 2020. Konference na podzim je plánována na přelom října a listopadu.
Základní otázky distanční fáze tedy jsou:
Článek v závěru představí již některé konkrétní podněty k podzimní minikonferenci, které byly získány od účastníků do data publikování textu 25. 5. 2020. Přílohami článku budou dále:
Protože se jedná o minikonferenci, tedy o setkání celé skupiny účastníků, bylo k setkání skupin připojeno také společné diskusní fórum. To se nalézá na tomto odkazu.
1. Co jste si ze setkání odnesli, co vám utkvělo? Co považujete za důležité a také za užitečné pro váš osobní a profesní rozvoj a rozvoj vašich organizací?
2. Co se stalo v MAP (ve škole, organizaci, apod.) jako reakce na toto setkání (popř. co se v nejbližší době stane)? Jaké změny jste na základě setkání iniciovali nebo o nich uvažujete?
3. Jaké další potřeby vzhledem k podzimní minikonferenci zaměřené na čtení v oborech pociťujete?
4. Co plánujete dál? A jaké byste přivítali změny ve vzdělávacím systému, které by vám pomohly vaše plány realizovat? [2]
[1] K 24. 5. N = 13.
[2] U ostatních otázek došlo k mírným úpravám, sloučení podobných námětů…, zde ponecháno ve znění, jak to autoři systému adresují.
[3] Impulz pro projekt PPUČ, že se o vymezení gramotností, jejich nejdůležitějších složkách a formulacích doporučených, praktických výsledků učení žáků moc neví ani mezi odborníky MAP.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: