Tématem třetí minikonference odborného panelu pro čtenářskou a pisatelskou gramotnost (dále jen OP) byla odezva čtenáře na to, co čte. Hlavní téma bylo vybráno z několika zásadních výzev pro rozvoj ČG dětí a žáků v naší vlasti. Tyto výzvy byly formulovány na pražském jednání, více viz článek na metodickém portálu o tomto setkání (Havlínová & Koubek, 2017[1]). Přípravou, realizací a reflexí hlavního bloku jednání byl pověřen člen OP doc. Jaroslav Vala z katedry ČJL pedagogické fakulty Univerzity Palackého Olomouc. Také další program, který představovala inventura čtenářství členů OP a hostů a vystoupení kolegyň z krajské knihovny v Pardubicích a Národní pedagogické knihovny, se týkal sebeuvědomění čtenáře a rozvoje vyšší ČG, tedy čtenářské metakognice[2]. Vedle tohoto tématu jsme přivítali zástupce systémových projektů a projektů MAP, kteří diskutovali toto velice aktuální téma; z diskuse byl pořízen videozáznam, který je součástí tohoto článku. V závěru vystoupili členové pracovní skupiny pro tvorbu očekávaných výsledků učení v oblasti čtenářské a pisatelské gramotnosti, seznámili účastníky se stavem tohoto významného koncepčního úkolu projektu PPUČ a pozvali členy OP k tvorbě tohoto dokumentu, aby byl inspirací a rukovětí pro ředitele a další pedagogické pracovníky v každé mateřské a základní škole v ČR.
Jak děti čtou?
Tato otázka, položená prostě sdělovacím jazykem, zní zcela banálně. Ale skrývá velkou část problematiky rozvíjení čtenářské a pisatelské gramotnosti v českých školách. Děti čtou, a jak? No to přeci slyším, když čtou, zněla by obdobně povrchní odpověď, kdybychom si předem tuto otázku nerozložili na prvočinitele. A to učinil kolega Vala, když připravil hlavní blok programu: představil v něm několik modelů žákovského vnímání textu, z nichž utvořil třífaktorový nástroj na principu sémantického diferenciálu[3] k zachycení žákovských reakcí na četbu, která je jim překládána ve školních čítankách. Účastníci OP si následně prošli všechny kroky, které Vala před tím realizoval ve svém výzkumu: žákovský dotazník, rozhovory se žáky a promýšlení hlavního sdělení výzkumu. Toto bylo zformulováno do několika doporučení OP:
Knihovny podporují (komunity) čtenářství
Vystoupení zástupkyň veřejných knihoven ukázalo na možnosti spolupráce těchto institucí se školami. Nabízejí totiž obsahy pro inspiraci do výuky, ale také prostor pro rozvoj čtenářství dětí/žáků. Obě vystoupení byla zaznamenána na video viz níže. Pro školy velmi užitečná může být aplikace Lovci perel, kterou vytvořily krajské knihovny V Pardubicích a Hradci Králové. Aplikace vznikla na bázi „soutěže“ čtenářů, kteří za přečtené knihy a splněné úlohy k nim sbírali virtuální perličky. Soutěž se čím dál více transformuje v komunitní aktivitu, která umožňuje sdílení zkušeností čtenářů o tom, co se reálně čte. Pro náš projekt se jedná o příležitost, jak zapojit pilotní školy do aktivity komunitního sdílení mezi nejmladšími čtenáři, učiteli, rodiči a čtenáři z dalších škol.
Paní PhDr. Magda Junková z Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského představila nabídku NPMK k rozvoji ČG ve školách a vzdělávání učitelů: Sukovu studijní knihovnu zprostředkovávající fondy knihovny pro prezenční badatelskou činnost, vč. literatury pro děti a mládež od 18. století a projekty pro rozvoj čtenářské gramotnosti, které nabízejí široké veřejnosti aktuální literaturu pro vzdělávání učitelů a nabídku dětských knih. NPMK realizuje také projekt dalšího vzdělávání zacílený na pedagogiku a na rozvoj ČG pro učitele a knihovníky. Junková připojila také odkazy na programy NPMK, které jsou umístěny na konci videozáznamu.
MAP stojí na křižovatce
V rámci projektů MAP2 budou ve dvou stech mikroregionech či regionech spravovaných konkrétní ORP zřízeny pracovní skupiny učitelů, které mají koordinovat rozvoj ČG dětí a žáků v daném území. Mají k dispozici metodickou podporu nabízenou IPs SRP. Podpora se podle členů OP zabývá více aktivitami mimo školní výuku. Podle členů OP by naopak měl být kladen důraz na rozvoj gramotností ve výuce; už proto, že školní docházka je povinná pro všechny žáky, na rozdíl od účast v projektech knihoven a nebo ve volnočasových aktivitách. Z jednání je pořízen videozáznam, který je dostupný níže v článku.
OP se shodl na řadě dílčích závěrů, které jsou předány MŠMT:
Potřeby MAP
Podpora PPUČ
Podpora ČŠI
V závěru byl představen členům OP materiál koncepčního charakteru vymezující čtenářskou gramotnost formou očekávaných výsledků učení v této oblasti v uzlových bodech vzdělávání: na konci předškolního vzdělávání, na konci 3., 5., 7. a 9. ročníku. Zahájení diskuse o OVU pro ČG bylo též zaznamenáno na videu níže. V projektu tento text vzniká jako jeden z nejdůležitějších výstupů i výsledků projektu. V podobě projednané ve školách a s odbornou veřejností bude až ke konci projektu. V současné době je diskutován v pilotních školách pod vedením proškolených odborníků, regionálních koordinátorů gramotností (otázky pro pilotáž formulovalo vedení projektu). Všichni členové OP obdrželi dokument ihned po této minikonferenci a v tomto školním pololetí mají možnost vyjádřit se ke konkrétním částem textu. Vznikl proto též on-line dotazník s otevřenými položkami.
[1] Text je dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21686/odborny-panel-pro-rozvoj-ctenarske-gramotnosti-si-poklada-otazky-kam-mirime-kde-jsme-a-kudy-dal-.html/.
[2] K tématu více také v článku P. Koubka na RVP.CZ. Dostupný je z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21741/CTENARSKA-GRAMOTNOST-VE-VYUCE-SKOL-PPUC.html/
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025