Po pedagogické stránce byla cílem projektu příprava žáků na profesní život prostřednictvím seznámení se s reálně fungujícími firmami, tvořivým promýšlením prezentace těchto firem, nácvikem prezentačních a komunikačních dovedností, samotnou prezentací členů podnikatelských klubů a v neposlední řadě pochopením podstaty a výhod kooperace pro nejrůznější oblasti života.
Z hlediska podnikatelského sektoru přispěl projekt k propagaci ideje obchodních snídaní jako pozitivní formy spolupráce v tržním prostředí informační společnosti, dále k propojení oblasti počátečního odborného i všeobecného vzdělávání na jedné straně a reálného prostředí světa práce na straně druhé. Nezanedbatelným důsledkem tohoto propojení bylo též vytipování podnikatelských talentů v řadách žáků a jejich oslovení přítomnými zástupci firem za účelem budoucí spolupráce.
Obchodní snídaně jsou základním prvkem konceptu, který z Anglie přinesla do českého prostředí franšízová společnost Business for Breakfast ČR, s. r. o. (dále jen B4B). Představuje novou generaci zjednodušeného získávání obchodních příležitostí prostřednictvím sítě úspěšných, profesionálně organizovaných klubových setkání, jež se vyznačují dynamickou a přátelskou atmosférou, proaktivním přístupem, vytvářením nových obchodních vztahů a výměnou kvalitních referencí a doporučení. Přispívá k možnosti domluvení osobních schůzek a uzavírání strategických spojenectví pro lépe fungující a výnosnější byznys svých členů i klubových hostů.
Průběh obchodních snídaní má předem jasně daný průběh. Každé takové setkání má podobu snídaňového rautu a probíhá v několika fázích:
(Zpracováno na základě www.obchodnisnidane.cz.)
Studentská obchodní snídaně je žákovský projekt, který vyvrcholil 12. 12. 2012 realizací jedné obchodní snídaně za dodržení takřka všech procesních pravidel s jediným rozdílem – v roli zástupců jednotlivých firem vystoupili studenti tří brněnských škol: Gymnázia Globe, s. r. o., Střední školy KNIH, o. p. s. a Střední školy informatiky a spojů. Žáci měli za úkol dozvědět se o společnostech, jež posléze zastupovali, maximum poznatků. Zejména však pochopit jejich „ducha“: nejen co je předmětem podnikání, ale rovněž jakou přidanou hodnotu řídící pracovníci těchto firem přinášejí. Také jak se firma navenek prezentuje a čím by se chtěla v budoucnu stát.
Studenti během studentské obchodní snídaně soutěžili pod dohledem odborné poroty o nejprofesionálnější výkon. Do akce se zapojily rovněž další, zejména obchodně a podnikatelsky zaměřené střední školy v ČR, které se prostřednictvím dálkového přístupu účastnily poslední části obchodní snídaně (referenční ústřižky – viz výše). Tyto školy se v on-line soutěži zúčastnily klání, jehož cílem bylo vygenerovat co největší množství potencionálních obchodních kontraktů. Studentská snídaně byla přenášena pomocí kamery on-line na webové stránky projektu pro všechny další zájemce, kteří se programu nemohli zúčastnit osobně. Dvacetiminutový sestřih je volně ke stažení na www.studentskasnidane.cz.
Oficiálními pořadateli soutěže bylo brněnské víceleté Gymnázium Globe, s. r. o. spolu se Střední školou KNIH, o. p. s. a Business for Breakfast ČR, s. r. o., jež nad akcí drželo ideovou garanci. Příprava studentů na snídani realizovanou 12. prosince 2012 probíhala v několika krocích. Po vytipování nadaných žáků se tito podnikatelští adepti zúčastnili náslechové obchodní snídaně, během níž získali osobní zkušenost s průběhem reálného klubového setkání. V první polovině listopadu 2012 se uskutečnilo dvoudenní soustředění, na němž 12 studentů podstoupilo intenzivní trénink prezentačních a komunikačních dovedností včetně úvodu do problematiky podnikání. Krátce poté se 3 žáci – členové výkonného týmu studentské obchodní snídaně – zúčastnili stáže ve třech různých podnikatelských klubech, kde si v reálném provozu obchodních snídaní nacvičovali své role moderátora, koordinátora a hostitele.
Networking je dovednost komunikace s lidmi, ať už v jakémkoliv prostředí. V případě podnikání se jedná o networking používaný v obchodním prostředí. Networking zahrnuje celé umění, jak navazovat kontakt, jak zahájit konverzaci, jak získat potřebné informace, jak je zpracovat a v neposlední řadě – jak je neztratit.
Obchodní snídaně jsou pravidelná setkání podnikatelů, volně sdružených v jednotlivých klubech franšízy Business for Breakfast ČR, s. r. o. Jejich účelem je pomáhat firmám naplňovat stanovené marketingové cíle, a to prostřednictvím strukturovaného a jasnými pravidly vymezeného průběhu obchodní snídaně.
Každý podnikatelský klub pod hlavičkou Business for Breakfast má svůj výkonný tým tvořený moderátorem, koordinátorem a hostitelem – tento tým je volený z řad členů daného klubu a zajišťuje jeho autonomii. Je příkladem proaktivního přístupu k životu.
Žáci provádějí v duchu obchodních snídaní formálně strukturovanou prezentaci zvolené skutečné firmy, získávají od svých spolužáků ke svému vystoupení zpětnou vazbu a vyvozují z ní pro sebe závěry.
Žáci se během cvičení učí základním networkingovým dovednostem, které jsou používány během obchodních snídaní (zejména během jejich závěrečné části nazvané „referenční ústřižky“). Na příkladu vyplňování referenčních ústřižků jsou vedeni k pochopení principu win – win – win.
Autor prezentace by si měl před tím, než se pustí do jejího sestavování, odpovědět na otázky:
Samotná struktura prezentace se může řídit zásadami, vyjádřenými v akronymu BIKER B („motorkář B“):
Časový plán prezentace musí bezpodmínečně respektovat čas, který má prezentující k dispozici, a to s 50% rezervou.
Žáci se učí používat nástroje projektového managementu při simulovaném plánování maturitního večírku. Při plánování rozčlení projekt do základních fází a ty rozvedou do jednotlivých úkolů. Fáze a úkoly dále pomocí projektového kalendáře časově rozplánují.
Žáci sestavují projektový rozpočet, učí se odhadovat reálné finanční náklady, oceňovat své možnosti v oblasti fundraisingu a chovat se finančně zodpovědným způsobem.
Žáci v průběhu cvičení zvažují možná rizika, která potenciálně ohrožují zdar projektu, a učí se zaujímat k nim konstruktivní stanovisko.
Studentská obchodní snídaně (S.O.S.) byla připravována v několika krocích:
Do akce byly zapojeny další, zejména obchodně a podnikatelsky zaměřené střední školy v ČR, které se prostřednictvím dálkového přístupu zúčastnily projektového networkingu. S.O.S. byla přenášena pomocí kamery on-line na webové stránky projektu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.