Odborné články Gymnaziální vzdělávání Virtuální hospitace - Německý jazyk: Plány a sny
Odborný článek

Virtuální hospitace - Německý jazyk: Plány a sny

Anotace

Úvodní motivační hodina k tématu Plány a sny s cílem nácviku dovednosti mluvení. Žáci pracující především ve skupinách si nejprve vytvoří hypotézy (seznamují se s podmiňovacím způsobem v němčině), ověří je v textu a poté si připraví krátkou prezentaci.

Úvod

Výuky německého jazyka se zúčastnili žáci třetího ročníku Gymnázia v Čáslavi, pro něž je němčina dalším cizím jazykem. Zaznamenaná vyučovací hodina je motivační hodinou k tématu Plány a sny. Při výuce je využíván 3. díl učebnice Direkt, hlavním cílem je nácvik mluvení. Žáci pracují především ve skupinách. Natáčení virtuální hospitace proběhlo v červnu 2010.

Cíl

Cílem této vyučovací hodiny je, aby žáci sdělovali a získávali informace a vyjádřili přání a domněnku. Dalším cílem je vést řízený rozhovoru na téma O čem lidé sní? O čem sníš ty? a používat novou slovní zásobu k tématu.

 

O vyučovací hodině německého jazyka můžete diskutovat s vyučující této hodiny - Mgr. Ivanou Frýbovou z Gymnázia a Střední odborné školy pedagogické v Čáslavia s Mgr. Janou Nálepovou, Ph.D., z Ústavu cizích jazyků Slezské univerzity v Opavě. Pokud byste se jich na cokoliv rádi zeptali nebo máte zájem diskutovat o hodině a natáčení s dalšími diváky této virtuální hospitace, zapojte se do on-line diskuze. Ta bude probíhat 11. 11. 2010 od 16.00 do 18.00 na Metodickém portálu v prostředí diskuzí pro gymnázia.

Do diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé Metodického portálu. Registrovat se můžete zde.

Diskuzní fórum k virtuálním hospitacím naleznete zde.

K této virtuální hospitaci je otevřen pohled v digifoliu. Prohlédnout si jej můžete zde.

Reflexe

Úvod

Vyučovací hodina německého jazyka je úvodní vyučovací jednotkou k tématu O čem lidé sní a je zaměřena na nácvik dovednosti mluvení. Žáci společně vytvoří k tématu své vlastní hypotézy podle obrázku, poté si přečtou text v učebnici a srovnají hypotézy s textem. V závěru hodiny prezentují informace za použití nové slovní zásoby i podmiňovacího způsobu. Výuky se zúčastnili žáci třetího ročníku čtyřletého gymnázia. Tito žáci se učí německý jazyk třetím rokem jako další cizí jazyk a pracují s učebnicí Direkt.

Cíl

Hlavním cílem hodiny je nácvik dovednosti mluvení.

Cíle výuky:

  • na základě předloženého obrázku si žáci připraví odpovědi na otázku „O čem tito lidé sní?“; vytvářejí hypotézy;
  • žáci prezentují hypotézy svým spolužákům;
  • žáci si přečtou text v učebnici a ověří si hypotézy;
  • žáci prezentují text;
  • žáci pracují především ve skupinách.

Cíl hodiny, dílčí cíle hodiny

Hlavní i dílčí cíle byly v hodině splněny, prezentace textu byla ještě dále zadána jako domácí úkol s cílem upevnit novou slovní zásobu i použití podmiňovacího způsobu (buď kondicionálu, nebo konjunktivu II).

Aktivity, metody a formy práce

Zvolené metody a organizační formy se mi jeví jako vhodné k dosažení stanovených cílů, neboť žáci byli aktivní po celou dobu výuky, spolupracovali ve skupinách a celkem bez zábran si předávali informace. V úvodu jsem oslovila několik žáků, poté pracovali většinu času ve skupinách a v závěru ve dvojicích. Přínosem pro mne je, že se žáci nebojí mluvit a rychle se orientují v zadáních i v textu.

Hodnocení hodiny z pohledu žáků

Žáci rádi pracují ve skupinách, kde si navzájem pomáhají. Proto pro ně není prezentace před jinými spolužáky nijak obtížná. Hodinu hodnotili kladně.

V závěrečné reflexi dokázali žáci krátce pohovořit o jedné z prezentovaných osob a vytvořili otázku i odpověď v podmiňovacím způsobu. V další hodině vyprávěli žáci text v logickém sledu a dokázali vyvodit pravidlo tvorby konjunktivu II a vysvětlit jeho použití.

Vzájemná interakce mezi zúčastněnými

Podle mého názoru byli žáci po dobu celého vyučování aktivní. Rozuměli jednotlivým pokynům v německém jazyce, ve skupině si pomáhali, naslouchali jeden druhému, někdy se i navzájem opravovali. Při práci ve skupinách jsem žákům občas pomohla návodnými otázkami v německém jazyce nebo opravila jejich vyjadřování. Na obojí reagovali kladně. Atmosféra v hodinách je vždy příjemná a vzájemná interakce mezi žáky samotnými i mezi mnou a žáky je přátelská a uvolněná.

Použití jazyka

V hodinách mluvíme převážně v německém jazyce, často se snažím o různé opisy či si pomáhám mimikou a dramatickým vyjádřením. Žáky při jazykové produkci neopravuji hned, ale většinou si zapisuji chyby, ty nejzávažnější jim později sdělím. V tomto případě jsem měla čas pohybovat se mezi žáky, vyslechnout si jejich promluvu, a pokud jsem zaslechla závažnější gramatickou chybu, upozornila jsem na ni (nejvíce jsem se soustředila na vyjádření přání a snů pomocí podmiňovacího způsobu, ale opravovala jsem i pády a předložky). V několika málo případech jsem z časových důvodů použila i český překlad.

Práce s časem, rozvržení aktivit a jejich návaznost

Časově mi hodina vyšla dobře, jsem si ale vědoma toho, že jedna dívka nedostala prostor k prezentaci. Uvědomila jsem si to hned v hodině, proto jsem se na ni zaměřila v následující hodině – zjistila jsem, že látku zvládla. Někomu by se mohlo zdát, že se žáci v hodině často střídají ve skupinách, ale žáci jsou na tuto formu práce zvyklí a hodina s rychlým tempem jim vyhovuje. V další hodině se ukázalo, že probíranou látku zvládli dobře. Podle mého názoru měli dostatek času na skupinovou práci. Text ke čtení pro ně nebyl nijak obtížný – ohodnotili ho jako lehký. Více času bych příště věnovala především závěrečné reflexi ve dvojicích, aby žáci mohli vyprávět o všech osobách.

Návaznost jednotlivých aktivit byla vzhledem ke stanovenému cíli přiměřená. Žáci se snažili celou hodinu komunikovat a prezentovat informace.

Hodnocení a sebehodnocení žáků

V hodinách hodnotím žáky slovně, povzbuzuji je a zaměřuji se na jejich vlastní pokrok. Často je vedu i k sebehodnocení, vedou si vlastní jazyková portfolia a reflektují své klady a nedostatky, po práci ve skupině reflektují i proces přípravy, spolupráci se spolužáky i svůj vlastní přínos pro skupinu a její práci.

V této hodině nepatřilo hodnocení k prioritním ani dílčím cílům, neboť hodina byla k danému tématu úvodní a motivační. Nejvíce mi hodnocení chybělo v závěrečné fázi hodiny. Tím, že jsem sama musela spolupracovat s žáky (z důvodu jejich lichého počtu), nemohla jsem sledovat jejich vyprávění nebo tvorbu otázek a odpovědí, ale soustředila jsem se pouze na jednoho žáka, a to na svého partnera ve dvojici. Za normálních okolností bych se ústnímu hodnocení věnovala více.

Můj celkový dojem z natočené hodiny je dobrý. Neučila jsem nic jinak, než bych učila v jiných hodinách. Používala jsem takové metody a formy práce, které žáci dobře znají, mám je vyzkoušené a vedou žáky k předem danému cíli. Žáci byli aktivní, přátelští a nebáli se promluvit německy.

Literatura a použité zdroje

[1] – MOTTA, G. Direkt 3: němčina pro střední školy. Praha : Klett, 2008. 238 s. ISBN 978-80-86906-93-5.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
76.17 kB
PDF
Autoevaluace
pdf
86.91 kB
PDF
Evaluace
Autor
Mgr. Ivana Frýbová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Virtuální hospitace na gymnáziích.
Ostatní články seriálu:

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy;
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Spolupráce a soutěž
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Učebnice Direkt, obrázky, papíry, psací potřeby