Hodiny výtvarné výchovy zaměřené na počátky moderního malířství se zúčastnili žáci druhého ročníku gymnázia (půlka třídy). Výuka probíhala v pracovně pro výtvarnou výchovu. Vyučovací hodina byla natočena v listopadu 2009.
Cílem vyučovací hodiny je experimentální ověřování některých principů vzniku moderní malby pomocí prožitku tvůrčího procesu. Tento prožitek je základem pro hlubší chápání formálních proměn moderního umění, ale také pro chápání hlubších motivů vlastní tvorby i uměleckých a estetických preferencí žáků.
Online diskuze k této vyučovací hodině proběhne 11. 2. 2010 od 17.00 hodin na Metodickém portálu v prostředí diskuzí pro gymnázia.
Diskuzní fórum k virtuálním hospitacím naleznete zde.
Diskutovat můžete i s vyučující této hodiny – PhDr. Leonorou Kitzbergerovou, Ph.D., dále s PhDr. Jaroslavem Vančátem, Ph.D. (Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova) a PaedDr. Markétou Pastorovou (didaktičkou VV, VÚP v Praze), kteří se zapojí do online diskuze na Metodickém portálu. Evaluace byla zveřejněna po ukončení diskuze.
Do diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé Metodického portálu. Registrovat se můžete zde.
Hlavním cílem hodiny byl prožitek tvůrčího procesu, v jehož průběhu si umělec i žák uvědomují přítomnost a míru zastoupení racionálních a emotivních principů, případně vztah mezi nimi a zvolenou formu vlastního vyjádření. Tento prožitek je základem pro hlubší chápání formálních proměn moderního umění, ale také hlubších motivů vlastní tvorby i uměleckých a estetických preferencí žáků.
Žáci dvakrát pracovali s pracovními listy. V prvním případě šlo o připomenutí informací, které zazněly v předcházející hodině při výkladu a besedě nad prezentací na téma impresionismus. Žáci měli při popisu předložených reprodukcí použít z nabídnutých replik ty, které jim byly povědomé, a s jejich využitím charakterizovat hlavní rysy impresionismu.
V druhém případě se jednalo o nové informace, na jejichž základě měli žáci identifikovat charakteristické rysy předložených reprodukcí děl tří malířů postimpresionismu. Tento úkol se ukázal jako poměrně obtížný, přesto byly oba cíle splněny. Bylo zřejmé, že je třeba se k tématu ještě vrátit, což jsme učinili hned v následující hodině.
Cílem výtvarné aktivity bylo vytvořit libovolnou technikou obraz, prožít a užít si proces tvorby něčeho nového, co tu dosud nebylo, o čem žáci zprvu ani nevěděli, že budou schopni vytvořit.
V poslední části hodiny měli žáci slovně charakterizovat principy své tvorby a pokusit se pojmenovat své tvůrčí záměry. Tato aktivita má několik cílů – obohacování slovní zásoby, zpřesňování vyjadřování, probouzení zodpovědnosti za vlastní dílo a vlastní výroky, zvyšování citlivosti a pozornosti vůči druhým, odhalování principů vlastního myšlení a vztahů mezi myšlenkou a jejím vizuálním a slovním vyjádřením. Žáci si na slovní vyjadřování zvykají již od prvního ročníku, v této skupině jsou na velmi dobré úrovni.
Tato studijní skupina je tvořena žáky s mnoha kulturními zájmy, kteří jsou motivováni k poznání a ke studijnímu úspěchu. Jsou zvídaví a rádi experimentují, s chutí se pouštějí do nabízených aktivit a využívají je k vlastnímu poznávání. Mají důvěru k verbálnímu vyjadřování, zajímají se o myšlenky druhých, rádi diskutují. I když nejsou všichni jednoznačně výtvarně zaměřeni, dovedou si najít svůj způsob vyjádření a dospět ke zdárným výsledkům. Prací v hodině byli plně zaujati, pracovali soustředěně a se zájmem na dobrém výsledku. Sami byli příjemně překvapeni kvalitou a různorodostí vzniklých výtvarných prací i tím, jak citlivě dovedli o své tvorbě hovořit.
V průběhu hodiny se střídaly činnosti, při nichž žáci pracovali hromadně, spolupracovali ve skupinách, pracovali samostatně. Úloha vyučujícího je především být koordinátorem těchto činností. Z časových důvodů jsem musela více než obvykle zasahovat do skupinové práce, za běžných okolností bychom se více věnovali drobným omylům a chybným řešením, která se ve skupinách objevovala. Žáci spolupracovali velmi efektivně mezi sebou i se mnou.
Při individuální tvorbě je mojí úlohou podporovat každého žáka v jeho vlastní koncepci řešení, odhadovat, kdy potřebuje pomoc či radu, případně potlačovat rušivé vlivy (konkrétně v tomto případě odložit upravené fotografie, jejichž přítomnost sváděla některé žáky k zjednodušení úkolu). Všichni žáci byli schopni již během práce pojmenovat svůj záměr, takže bylo snadné je v jeho uskutečnění podpořit slovně či nabídkou materiálu.
Hlavním tématem a cílem hodiny je práce s růzností. Žáci mají za úkol na základě jednotlivých činností odhalit některé charakteristické rysy svého jedinečného pohledu na svět a potvrdit si získané poznatky o sobě při výtvarné činnosti. V rámci práce na tématu mají zpracovat a pojmenovat svou individuální odlišnost a trvat na ní, obhájit ji proti případným námitkám i proti skutečnosti, že ostatní řeší úkol zcela jinak. Jedním z cílů hodiny je obohacování a zpřesňování jazyka, jímž se žáci vyjadřují při vlastních receptivních a reflektivních činnostech.
V hodině se střídala práce hromadná, skupinová a samostatná. V původním plánu byla i práce ve dvojicích, ale v důsledku nedopatření jsem ji musela vynechat (postrádané reprodukce k pracovním listům byly ve druhé složce). Úkoly k pracovním listům byly zvládnutelné právě ve skupinové práci. Žáci jsou zvyklí takto střídat formy práce.
Vyučovací hodina byla časově dost náročná, naštěstí se povedlo všechny činnosti uskutečnit podle plánu a v plném rozsahu. Bylo by dobré se déle zastavit u pracovních listů, protože tam vyvstaly drobné problémy s přesným chápáním textu, avšak tato skutečnost neměla vliv na dosažení hlavního cíle a k textům jsme se vrátili v následující hodině. Jsem si vědoma toho, že je lepší, když na tvůrčí činnost mají žáci více času, ale i za vymezených zhruba třicet minut se jim podařilo dokončit téměř vše, co měli v úmyslu.
Hodnocení práce ve skupinách proběhlo formou zpětné vazby (schválení zvoleného řešení) hned po jejím dokončení. Hodnocení a sebehodnocení individuální výtvarné práce bylo obsaženo v závěrečném vlastním verbálním vyjádření žáků. Explicitní hodnocení, případně klasifikaci jednotlivých prací v hodinách nepoužívám. Žáci jsou známkou hodnoceni pouze v rámci pololetí a jsou vedeni k tomu, aby svou práci sami posuzovali vzhledem k vysloveným cílům hodiny.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Virtuální hospitace na gymnáziích.
Ostatní články seriálu: