RVP ZV i RVP GV uvádějí různé formy začlenění průřezových témat do výchovně vzdělávací činnosti školy. Následující blok ukázek různých lekcí reprezentuje jednu z těchto forem začlenění průřezového tématu "Osobnostní a sociální výchova" (dále OSV). Pracovně tuto formu můžeme nazvat "čistá OSV". Tedy OSV, které je věnován samostatný čas, která není spojena s učivem a metodami jiných předmětů, ale zabývá se jen žáky a třídou v aktuálním souladu s tím, co je obsahem jejích tematických celků.
V praxi se tato forma může dělit ještě do dílčích forem:
Za pozornost v tomto úvodu stojí i několik opakujících se didaktických prvků, které odrážejí důležité principy OSV (nejen v této formě):
Práce se samostatnou OSV vyžaduje jak důkladnější znalosti z psychologie, nauky o lidském chování a z pedagogiky aktivního a zkušenostního učení, tak i určité osobnostní předpoklady. Do "čisté OSV" by se měli pouštět především pedagogové, kteří si takovou práci vyzkoušeli pod vedením odborně kvalifikovaných lektorů nebo supervizorů atd. Tuto kvalifikaci je dobré předem ověřit.
Ukázky jsou převzaty ze závěrečných prací účastnic kurzu "Osobnostní a sociální výchova - C" v r. 2005 a prošly redakcí odborného garanta kurzu. Kurzy OSV C probíhaly po několik let v rámci projektu Dokážu to? (občanské sdružení AISIS Kladno) a zabývaly se, a i nadále zabývat budou, byť v jiných podobách, didaktikou/ metodikou samostatné OSV.
Práva a povinnosti (Martina Kvasilová) - Příloha 1
Lekce ukazuje na důležitý moment pro fungování řady sociálních skupin (vč. školní třídy) - na společnou tvorbu, následně existenci a konečně též (ne)dodržování pravidel vzájemné interakce. Toto téma souvisí s fází vývoje skupiny, v níž vznikají skupinové normy.
Vztah k tématům z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Koláž osobnosti (Zdena Tuzarová) - Příloha 2
Tato lekce obsahuje více metod než jen koláž. Vyučující lekci směrovala především k práci s charakteristikami jednotlivých členů skupiny/třídy.
Provedení této lekce vyžaduje velmi citlivý přístup a dobrý odhad vyučující, zda podobné techniky skupině neublíží, vyžaduje taktní a bezpečí vytvářející vedení!
Vztah k tématům z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Stavění věže (Daniela Navrátilová) - Příloha 3
Dnes již takřka "klasická" technika pocházející ze zásobníků sociálního výcviku, která dokáže vždy znovu zaujmout. Učení hodně záleží na následné reflexi, ve které by měl vyučující probrat postupně celý průběh práce od zadání do dokončení a důležité momenty jednotlivých fází pro skupinovou práci.
Vztah k tématu z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Diskuse (Hana Kotíková) - Příloha 4
Samostatný časový blok pro nácvik sociálních dovedností v rámci zeměpisného semináře. Věnuje se rozvíjení důležitých dovedností, z nichž se skládá efektivní diskutování. Za povšimnutí stojí v tomto případě nejen práce sama, ale i její organizační forma - včlenění samostatné OSV do rámce jiného předmětu - i to je zcela korektní možnost pro OSV. Sledovat můžeme např. směřování obsahu "rozehřívací" aktivity k hlavnímu tématu bloku.
Vztah k tématům z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Já x my (Jitka Michalcová) - Příloha 5
Autorka využívá v bloku několik aktivit. Na začátku stojí především koncentrační aktivita. Po ní následuje aktivita, u níž záleží na žácích samých, zda bude kompetitivní nebo kooperativní a pak dvě kooperativní (i když i ty se mohou v případě nezvládnutí kooperace vyvíjet jako nekooperativní, individualizované, či dokonce kompetitivní). Za pozornost stojí konkrétnější vymezení cílů, které vyučující za technikou viděla, založené na využití formulací z textu průřezového tématu OSV v RVP ZV.
Vztah k tématu z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Odhalování soch (Jana Vosátková) - Příloha 6
Lekce je určená prvňáčkům a je zaměřena na tématiku, kterou lze rozvíjet v každém věku (tedy i při práci s malými dětmi), na rozvíjení poznávacích funkcí. Autorka současně kombinuje cvičení rozvoje - zejména smyslů - sekundárně se cvičením neverbální (haptické - dotykové a jednosměrné) komunikace. Pro OSV je typické, že tyto cíle se naplňují nikoliv prostřednictvím vnímání např. listů stromů, ale prostřednictvím vnímání lidí a jejich neverbálních signalizací.
Ani u malých dětí autorka nevynechává reflexe, kterým je nepochybně musí současně učit.
Vztah k tématu z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Kodex cti (Marie Gruntová) - Příloha 7
Lekce se zabývá vztahy ve třídě složené z dívek a chlapců a vůbec kvalitou vztahů mezi oběma pohlavími v rizikové době dospívání, v níž dochází k definování vlastních ženských a mužských rolí, často na úkor druhého pohlaví (odmítání druhého pohlaví, ironie, agrese atd.).
Zajímavý je fakt, že autorka nevyšla pouze z osnovy OSV, ale lekci sestavila i proto, aby zmírnila reálné problémy ve vztazích mezi dívkami a chlapci v konkrétní třídě. Jde tedy o ukázku takové formy, kdy téma OSV nenalézáme primárně ve zmíněné osnově, ale v situaci mezi žáky, v jejich jednání, vztazích atd.
Vztah k tématu z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Jak se vidím? Jak mě vidí ostatní? (Václava Kapitánová) - Příloha 8
Autorka ve své lekci využila dvě základní cesty sebepoznání - přes "sebe samého" a přes "druhé lidi". Její lekce vyžaduje dobrý vztah se žáky a znalost skupiny.
Vztah k tématům z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Hra o rolích (Valentina Komosná) - Příloha 9
Lekce má dvě výrazné části (pomineme-li část třetí, resp. první, totiž rozehřívací cvičení s "kočičkou"). První část je věnována zkoumání skupinových (sociálních) rolí prostřednictvím metody "divadelního" hraní rolí. Druhá část je pak riziková. Otevírá téma toho, jaké skupinové role kdo skutečně zastává v této třídě.
Opět jde o téma citlivé. Jak jeho volba, tak jeho moderování vyžaduje kvalifikované jednání. Upozorňujeme též na ne zcela běžné využití metody hraní rolí.
Vztah k tématům z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Spolupráce (Helena Táborská) - Příloha 10
Blok je (kromě "rozehřívacího" rozdělení do dvojic) založen na několika fázích jedné aktivity. Typ úkolu zajišťuje skutečně tzv. pozitivní vzájemnou závislost - úkol bude splněn jen při specifické angažovanosti obou členů skupiny. Kooperaci se tu tedy prakticky "nedá vyhnout", což je také jedna z podstatných hodnot této aktivity.
Vztah k tématu z "osnovy" OSV v RVP:
Odkaz na specializované texty k OSV:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.