Odborné články Základní vzdělávání Úvodní setkání redakčního týmu školní televize
Odborný článek

Úvodní setkání redakčního týmu školní televize

6. 11. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

Žáci do kroužku vstupují s různými očekáváními. Je klíčové, aby žáky práce v redakčním týmu od začátku zaujala. Cílem úvodního setkání je prezentovat náplň a cíl kroužku, motivovat žáky a zejména položit základy pro týmovou spolupráci.

Očekávané výstupy:

  • Žák chápe pravidla pro efektivní týmovou spolupráci.
  • Žák rozumí pojmu etický kodex novináře.

Pomůcky: balicí papír (čtvrtka velkého formátu) a psací potřeby pro zaznamenání vyvozených pravidel, počítač, projektor pro seznamování s pojmem etický kodex, desky pro založení portfolií, Příloha Titulní strana portfolia, Příloha I Kapitola 1, Příloha Redakční tým (přílohy jsou na DVD, které je součástí originální příručky).

Rovněž může být vytvořena prezentace s osnovou.

Časová dotace: 45 – 60 minut

Metodický postup

  • Představení učitele, stručné seznámení s obsahovou náplní kroužku
  • Krátké představení všech členů týmu
    • Vhodnou variantou je zadání pokynů a rozdělení žáků do dvojic. Během vymezeného času se dvojice žáků vzájemně představí. Poté žáci prezentují ostatním partnera z dvojice.
  • Seznamovací hry, pohybové hry vyžadující týmovou spolupráci
  • Stanovení společného cíle a postupu
  • Prezentování náplně jednotlivých funkcí v rámci týmů (kameraman, reportér apod.)
  • Vysvětlení nutnosti týmové spolupráce
    • Jako příklad uvádíme výborného reportéra bez kameramana, kameramana bez reportéra atd., poukazujeme na množství profesí při tvorbě profesionálního filmu.
  • Vyvození pravidel pro práci v týmu
    • Použijeme brainstorming, při kterém žáci uvádějí, jaké chování by mohlo narušit či zamezit dosažení vytyčených cílů.
    • Žáky rozdělíme do skupin, v rámci kterých formulují konkrétní pravidla. Zdůrazníme formulování pravidel v kladných větách.
    • Skupiny prezentují své návrhy, o kterých je dále společ-ně diskutováno.
    • Vybereme nejdůležitější pravidla a zaznamenáme je na nástěnný plakát, který umístíme do studia.
    • Ukázka vyvozených pravidel:
      • Vždy mluví pouze jeden, nasloucháme druhým.
      • Každý má možnost vyjádřit své názory.
      • Respektujeme, že můžeme mít odlišné názory.
      • Kritika musí být konstruktivní – neříkáme pouze „je to špatně“, ale zároveň navrhujeme možné řešení.
      • Konstruktivní kritiku a chyby chápeme jako cestu ke zlepšení – chybami se člověk učí.
      • Respektujeme pokyny vyučujících.
      • Natočená videa zveřejňujeme jinde než na stránkách školní televize pouze se souhlasem vedoucího kroužku.
      • Zodpovědně plníme zadané úkoly, pomáháme druhým, při práci ve skupinách se všichni aktivně zapojujeme.
      • Při neúčasti se omlouváme předem.
  • Etický kodex
    • Žáky seznamujeme s pojmem etický kodex. Diskutujeme o povinnosti poskytovat pravdivé, přesné a nezkreslené informace, neužívat citlivé či neuctivé záběry osob.
    • Prezentujeme webovou stránku Syndikát novinářů na adrese www.syndikat-novinaru.cz.
  • Založení portfolií žáků, vyplnění úvodních stran
  • Prostor pro dotazy žáků, společné shrnutí nových poznatků, zhodnocení naplnění cílů
  • Motivace do dalšího setkání

Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Přibyl

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova