Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Sbírka na podporu zemí postižených chudobou
Odborný článek

Sbírka na podporu zemí postižených chudobou

19. 12. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

V souvislosti s dnešními dětmi velmi často slýcháme, že mají vše „zadarmo“, rodiče je zahrnují hmotnými dary a děti si tak neváží toho, co mají. Pro dnešní konzumní společnost je typické soustředění člověka na sebe samotného a zapomínání na druhé.

Cílem sbírky na podporu zemí postižených chudobou je v prvé řadě přivést nejen žáky k zamyšlení nad problematikou chudoby v jiných zemích.  Nejdříve se se žáky zabýváme otázkou chudoby v rozvojových zemích a řešíme otázku, zda bychom i my mohli nějakým způsobem pomoci. Společně rozpracujeme myšlenku uspořádat sbírku na podporu těchto zemí prostřednictvím vhodné organizace. Lze doporučit světovou organizaci UNICEF, která zaručuje, že finance budou použity adekvátně. Kladem je skutečnost, že můžeme určit, k jakým účelům budou vybrané finance použity (tablety na čištění vody, léky, školní pomůcky atd.).

Zvolíme způsob informování o problematice a sbírce. Jednou z cest je vytvoření videa. Žáci dále mohou vytvořit plakáty, navštívit jednotlivé třídy a promluvit o problematice. Samotnou sbírku je možné uskutečnit pouze v rámci školy, možností je však také informovat širší veřejnost. Je důležité, aby sbírku zajišťovala dospělá osoba  – učitel či ředitel školy. Po dokončení sbírky následuje spočítání výše vybraných financí a odeslání dané organizaci. Zpětně bychom měli získat potvrzení či certifikát, který umístíme v prostorách školy. O sbírce s žáky dále diskutujeme.

Jednorázová sbírka v rámci školy samozřejmě problém chudoby neřeší. Je ale cestou, jak mezi žáky, učiteli i širší veřejností vzbudit zájem o tuto oblast. Pokud by podobnou sbírku iniciovala každá škola, naše snaha by již mohla mít výraznější dopad. Při uvedení této aktivity do praxe přistoupili žáci k pořádání sbírky s velkým zájmem a zodpovědností. Tvorbě videa a plakátů, prezentování problémů v jednotlivých třídách i samotné sbírce věnovali skutečně mnoho času. Vedle výše vybrané částky je pozitivní zejména zájem ostatních žáků a učitelů o nastíněnou problematiku. 

Postup:

  • seznámení žáků s problematikou zemí postižených chudobou;
  • rozpracování myšlenky uspořádat sbírku;
  • volba způsobů informování o sbírce (tvorba videa, plakátů, návštěva tříd, informování zákonných zástupců o sbírce);
  • realizace sbírky;
  • odeslání vybrané částky zvolené organizaci;
  • vystavení certifikátů, diskuze o proběhlé sbírce;
  • hodnocení, reflexe.

Další zdroje

  • www.unicef.cz


Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Přibyl

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Téma článku:

Mediální výchova