Odborné články Základní vzdělávání Formy využití videotvorby ve škole
Odborný článek

Formy využití videotvorby ve škole

10. 10. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

Videotvorba nachází ve škole široké uplatnění. V ukázce formulujeme a stručně nastíníme čtyři vybrané okruhy.

Vedení redakčního týmu školní televize

Hlavní náplní školní televize je tvorba videí – zejména reportáží o životě školy a obce. Členové redakčního týmu školní televize si nejprve osvojují základní teoretické poznatky, které poté uplatňují a dále zkvalitňují při praktické činnosti. Vedle toho má pro rozvoj klíčových kompetencí stěžejní význam samotná práce v redakčním týmu. Pedagog žákům nejen předává poznatky, ale především podněcuje jejich tvořivost a koordinuje činnost celého týmu.
 

Začleňování videotvorby do běžné výuky

Videotvorba nachází široké využití při integraci do jednotlivých vzdělávacích oborů či průřezových témat. Může být uplatňována jednak v běžné výuce, jednak jako součást pro-jektů, workshopů, kurzů atd. Pedagog vyhledává témata, která je vhodné propojit s procesem tvorby videí, promýšlí interdisciplinární vztahy, plánuje postup realizace výuky, motivuje žáky, koordinuje a podněcuje jejich činnost a provádí hodnocení.
 

Tvorba učebních materiálů pomocí videa

Tisíce souborů na digitálních úložištích materiálů pro učitele napovídají, že tvorba digitálních učebních materiálů již zda-leka není doménou úzkého okruhu odborníků, nýbrž se postupně stává významnou součástí náplně práce všech pedagogů. Video jako učební materiál je při správné volbě a zpracování vynikajícím doplňkem výuky. Krátké video může velmi často nahradit dlouhé vysvětlování a výrazně napomoci žákům porozumět novým poznatkům. Vzpomeňme na zlaté pravidlo Komenského – zásadu názornosti.
 

Další možnosti využití videotechniky ve škole

Technické vybavení pro tvorbu videí můžeme ve škole využívat i dalšími způsoby. Zaměříme se na užití videotechniky k záznamu činnosti učitele a žáků ve výuce pro následný rozbor či sdílení námětů s kolegy, dále na pořádání videokonferencí nebo použití videokamery k záznamu fotografií a zvukové techniky k nahrávání mluveného slova.
Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako ná-stroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Přibyl

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova