Videotvorba nachází ve škole široké uplatnění. V ukázce formulujeme a stručně nastíníme čtyři vybrané okruhy.
Vedení redakčního týmu školní televize
Hlavní náplní školní televize je tvorba videí – zejména reportáží o životě školy a obce. Členové redakčního týmu školní televize si nejprve osvojují základní teoretické poznatky, které poté uplatňují a dále zkvalitňují při praktické činnosti. Vedle toho má pro rozvoj klíčových kompetencí stěžejní význam samotná práce v redakčním týmu. Pedagog žákům nejen předává poznatky, ale především podněcuje jejich tvořivost a koordinuje činnost celého týmu.
Začleňování videotvorby do běžné výuky
Videotvorba nachází široké využití při integraci do jednotlivých vzdělávacích oborů či průřezových témat. Může být uplatňována jednak v běžné výuce, jednak jako součást pro-jektů, workshopů, kurzů atd. Pedagog vyhledává témata, která je vhodné propojit s procesem tvorby videí, promýšlí interdisciplinární vztahy, plánuje postup realizace výuky, motivuje žáky, koordinuje a podněcuje jejich činnost a provádí hodnocení.
Tvorba učebních materiálů pomocí videa
Tisíce souborů na digitálních úložištích materiálů pro učitele napovídají, že tvorba digitálních učebních materiálů již zda-leka není doménou úzkého okruhu odborníků, nýbrž se postupně stává významnou součástí náplně práce všech pedagogů. Video jako učební materiál je při správné volbě a zpracování vynikajícím doplňkem výuky. Krátké video může velmi často nahradit dlouhé vysvětlování a výrazně napomoci žákům porozumět novým poznatkům. Vzpomeňme na zlaté pravidlo Komenského – zásadu názornosti.
Další možnosti využití videotechniky ve škole
Technické vybavení pro tvorbu videí můžeme ve škole využívat i dalšími způsoby. Zaměříme se na užití videotechniky k záznamu činnosti učitele a žáků ve výuce pro následný rozbor či sdílení námětů s kolegy, dále na pořádání videokonferencí nebo použití videokamery k záznamu fotografií a zvukové techniky k nahrávání mluveného slova.Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako ná-stroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.
PŘIBYL, Michal. Formy využití videotvorby ve škole. Metodický portál: Články [online]. 10. 10. 2012, [cit. 2024-09-27]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/16541/FORMY-VYUZITI-VIDEOTVORBY-VE-SKOLE.html>. ISSN 1802-4785.