Odborné články Základní vzdělávání Videotvorba a klíčové kompetence
Odborný článek

Videotvorba a klíčové kompetence

8. 10. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí – tak zní název projektu, jehož hlavním cílem je rozvíjet klíčové kompetence žáků prostřednictvím videotvorby, a v rámci kterého vznikla tato příručka.
Pojem klíčové kompetence, poprvé popsaný Mertensem již v roce 1974 (Siegrist a Belz, 2001), se v českém školství začal užívat především v souvislosti se vznikem rámcových vzdělávacích programů. Klíčové kompetence jsou definovány jako „souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti“ (RVP ZV, 2007, s. 14).
 
„Klíčové kompetence nestojí vedle sebe izolovaně, různými způsoby se prolínají, jsou multifunkční, mají nadpředmětovou podobu a lze je získat vždy jen jako výsledek celkového procesu vzdělávání. Proto k jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají.“ (RVP ZV, 2007, s. 14)
 
V etapě základního vzdělávání jsou podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (2007) za klíčové považovány tyto kompetence:
  • kompetence k učení;
Proces tvorby videí vede k rozvoji této klíčové kompetence díky činnostem, jako je nutnost plánování, organizování a řízení vlastního učebního procesu. Pozitivní vzájemná závislost v rámci týmu podporuje snahu zdokonalit výsledky týmové práce, čímž je podporován zájem o další vzdělávání. Teoretické poznatky žáci užívají v praxi při tvořivé práci, experimentováním vyvozují nové poznatky, které poté dále uplatňují při dalších činnostech. Videotvorba dává velký prostor pro reflexi, hledání možností vedoucích ke zdokonalení a sledování vlastního pokroku.
  • kompetence k řešení problémů;
Žákům jsou pedagogem předkládány problémové úlohy, řada problémových situací vyvstane při vytváření videí. Žáci se učí rozpoznat problém, analyzovat jej a hledat možné způsoby jeho řešení. Své návrhy postupů řešení prezentují a obhajují před dalšími členy týmu, uvědomují si zodpovědnost za svá rozhodnutí. Velkým přínosem je realizace řešení v praxi umožňující posouzení efektivity návrhu a možnosti jeho dalšího využití při řešení obdobných situací.
  • kompetence komunikativní;
Pozitivní vzájemná závislost v rámci týmu vede žáky k respektování pravidel pro efektivní komunikaci. Učí se formulovat své myšlenky, argumentovat a naslouchat druhým.
Vystupování před kamerou, vedení rozhovorů, sestavování a namlouvání komentářů významně přispívá ke zkvalitňování mluveného a psaného projevu žáků.
  • kompetence sociální a personální;
Na rozvoj sociálních a personálních kompetencí má zásadní vliv práce v týmu. Snaha dosáhnout společného cíle pozitivně ovlivňuje poznávání a osvojování pravidel spojených s efektivní týmovou spoluprací.
Vstupování do různých rolí v rámci týmu (kameraman, reportér, střihač atd.) je zároveň nástrojem seberealizace žáků vedoucí k získání sebedůvěry a obecně pozitivního obrazu o sobě samém.
  • kompetence občanské;
Žáci jsou vedeni k plnění svých povinností a dodržování daných pravidel, poznávají jejich význam a zodpovědnost za své jednání. Zároveň se učí respektovat názory a přesvědčení druhých.
  • kompetence pracovní.
Nadpředmětový charakter činností spjatých s tvorbou videí přispívá k rozvíjení kompetencí nezbytných pro budoucí výkon různých profesí. Školní televize a další podobné aktivity se ve své podstatě blíží skutečným pracovním podmínkám. Videotvorba vyžaduje používání technických nástrojů (kamera a příslušenství, počítač apod.), přičemž je kladen důraz na respektování pravidel pro jejich užití. Žáci uplatňují teoretické poznatky v praxi s cílem vytvořit kvalitní produkt. Hledáním způsobů prezentace výsledků své práce, propagací školní televize či videí tvořených se specifickým záměrem a snahou oslovit diváky rozvíjejí své podnikatelské myšlení.
 

Zdroje a literatura:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In: Metodický portál RVP [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. [cit. 2011-08-04]. Dostupné z:
http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf.
 
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako ná-stroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.
Autor
Michal Přibyl

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova