Odborné články Základní vzdělávání Role pedagoga při vedení redakčního týmu školní televize
Odborný článek

Role pedagoga při vedení redakčního týmu školní televize

24. 10. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

V porovnání s tradičním pojetím učebního procesu, kdy žáci především přijímají obsah prezentovaný učitelem, je při vedení redakčního týmu školní televize kladen maximální důraz na aktivitu a tvořivost žáků.

Role pedagoga a vztah učitel – žák odpovídají požadavkům moderní pedagogiky (Grecmanová, Urbanovská a Novotný, 2000; Petty, 2002; Maňák a Švec, 2003).

Je důležité uvědomit si, že k naplnění hlavního cíle – rozvoje klíčových kompetencí žáků – je nutná jejich tvůrčí činnost. Není-li to nezbytně nutné, měli bychom se proto vyvarovat velkých zásahů do práce žáků a vnucování našich představ – a to i za cenu méně kvalitních výsledků. Míra aktivity a samostatnosti žáků je samozřejmě částečně dána jejich věkem a úrovní osvojených dovedností. Nejsou-li např. v počátku dovednosti jako střih, natáčení se složitějšími pohyby kamery apod. na úrovni umožňující realizaci záměru, může danou funkci částečně zastoupit pedagog.

Pedagog žákům v první fázi předává nezbytné teoretické poznatky o videotvorbě a s ní spojených postupech, které jsou základem pro budoucí tvořivou práci. Poté žáky vede k užívání a obohacování poznatků v praxi a především podněcuje tvořivost a usměrňuje aktivitu žáků. Právě „podporování větší míry aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků motivující k autoregulaci jejich učení, podněcování myšlení a tvořivé aktivity žáků a poskytování většího prostoru pro jejich rozhodování o vlastním učení, vyžadování větší odpovědnosti žáků za výsledky jejich učení“ odpovídá podle Maňáka a Švece (2003, s. 18) pojetí moderní pedagogiky.

Další úkoly pedagoga

  • Utváření a řízení týmu ve smyslu předkládání harmonogramu, zajištění jeho dodržování, koordinování spolupráce jednotlivých členů apod.
  • Prezentace školní televize, komunikace s vedením školy a obecně zajištění všech potřebných kroků umožňujících realizaci celého procesu.

Aktivity spojené s vedením redakce školní televize jsou časově značně náročné. Nároky jsou navíc kladeny na technické znalosti a dovednosti pedagoga, na oblast mluveného projevu či tvorbu mediálního sdělení. Možností je vedení redakce dvěma a více učiteli. Vhodnou kombinací například může být spojení učitel informačních a komunikačních technologií a učitel českého jazyka.

Přínosné a motivující pro žáky je také zajištění spolupráce s odborníky – např. formou konzultací, besed s kameramanem či televizním reportérem, zážitkem je exkurze do televizního studia.

Vztah učitel – žák

Vztah učitel – žák se od tradičního pojetí vzdělávacího procesu liší. Oboustranná snaha dosáhnout společného cíle vede k pozitivní vzájemné závislosti mezi učitelem a žákem.

Na počátku stanovujeme společné cíle, rozdělujeme úlohy a sledujeme a usměrňujeme naplňování cílů. Učitel žákům předává znalosti, učí je novým dovednostem, podněcuje a usměrňuje jejich činnost. Žáci nově získané poznatky a dovednosti rozvíjejí a tvořivě uplatňují v praxi. Nebude-li jedna strana fungovat správně, k naplnění cíle nemůže dojít. Učitel a žák se tak stávají partnery na cestě k dosažení cíle.

V běžném vyučování je věnováno velmi málo času naslouchání žákům, ale v případě školní televize hraje dialog důležitou roli. Jak již bylo zmíněno, důraz je kladen na tvořivost a týmovou spolupráci, která naslouchání druhým přímo vyžaduje. Během celého procesu neustále vyvstává celá řada otevřených otázek, k jejichž řešení napomáhá vhodná volba metod a forem práce.


Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako ná-stroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.

Literatura a použité zdroje

[1] – PETTY, G. Moderní vyučování. 2. vydání. Praha : Portál, 2002. 380 s. ISBN 80-7178-681-0.
[2] – MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
[3] – GRECMANOVÁ, Helena; URBANOVSKÁ, Eva; NOVOTNÝ, Petr. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Přibyl

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova