Odborný článek

Rostliny a člověk

Anotace

Jedná se o výukový program s názvem Člověk a rostliny. Je zaměřený především na valeologické skupiny rostlin a ucelení informací získaných v botanice v základní škole.

Úvod

Tento výukový program byl sestaven pro žáky 9. tříd. Při hledání nějakého systému při opakování vědomostí přírodopisu v rámci 2. pololetí v 9. ročníku jsme nenašli žádnou vhodnou metodu pro motivaci dětí k rozeznávání rostlin, se kterými se denně setkávají.

Žáci si nejen zopakují vědomosti získané studiem botaniky, ale také zjišťují nové poznatky o souvislostech mezi jednotlivými valeologickými skupinami rostlin, které mohou dále využít v běžném životě.

Je nutné počítat s tím, že výukový program má časovou dotaci 120 minut (což odpovídá 3 vyučovacím hodinám).

Cíl

Cílem výukového programu je sjednotit poznatky žáků 9. ročníků z botaniky a naučit je pozorovat rostliny na základě stavby jejich těla. Dalším cílem je naučit žáky rozdělovat rostliny do valeologických skupin, na jejichž základě rozlišujeme rostliny jedovaté, nebezpečné a alergenní, léčivé, pochutiny a koření, zeleninu a ovoce, základní potravinové zdroje.

Žáci se zaměřují především na své zkušenosti a praktické využití rostlin v běžném životě.

Místo realizace: Učebna (klasická nebo v přírodě).

Časová dotace: 120 minut (3 vyučovací hodiny).

Doporučená velikost skupin: 3–5 žáků (6 rovnocenných skupin).

VVC:

Výchovné cíle:

  1. Kognitivní: znalost, pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení.
  2. Afektivní: přijetí, reakce, zpracování, organizace, charakteristika.
  3. Motorické: napodobení, manipulace, přesnost, struktura, přirozenost.

Cílová kategorie (úroveň osvojení):

  1. Zapamatování: žák správně definuje pojem botanika, popíše a zařadí rostliny, napíše stavbu rostliny.
  2. Pochopení: žák správně interpretuje a formuluje své znalosti, správně popíše obrázek nebo rostlinu a její části, opraví chybné informace, efektivně vysvětlí dané téma.
  3. Aplikace: žák efektivně využívá získané údaje a poznatky, rozpozná užitkové části rostliny, demonstruje získané vědomosti a dovednosti při pokusu nebo ukázce, správně nakreslí náčrtek, uvede vztah mezi použitým materiálem, vysvětlí využitelnost rostlin pro člověka.
  4. Analýza: žák dokáže správně rozebrat informace a vybere si to nejdůležitější, je schopen rozlišovat, specifikovat, správně identifikuje část rostliny využitelné člověkem.
  5. Syntéza: žák klasifikuje přírodniny na základě systému živé přírody, klasifikuje přírodniny se stejnou valeologickou stupnicí, kombinuje všechny získané poznatky a vytváří závěr.
  6. Hodnocení: žák efektivně posuzuje materiály, obhajuje svá pozorování a získané výsledky, srovnává je s teorií, uvede klady a zápory práce s materiálem, kriticky zhodnotí získané schopnosti a dovednosti.

Pojmy opěrné: stavba rostlinného těla, list, květ, plod, systém rostlinné říše, ekosystémy, rostliny zdraví prospěšné a nebezpečné.

Pojmy nové: historická centra rozšíření rostlin, významné rostliny, funkce rostlin v okolí člověka.

Reflexe

  1. Výukový program je pro učitele náročný na přípravu a na čas (shánění pomůcek, příprava učebny).
  2. Pokládáme za přínosné možné praktické využití získaných vědomostí a dovedností.
  3. Celý program vede žáky k samostatnosti a tvůrčí činnosti, také ke spolupráci (s kamarády nebo v předem připravených umělých skupinách).
  4. Velmi přínosná je také prezentace výsledků žáků, která rozvíjí jejich komunikační schopnosti a vybízí je ke vzájemnému pozitivnímu hodnocení.
  5. Při výukovém programu se všichni žáci aktivně zapojovali a v kolektivu bylo jasně patrné uvolnění, pozitivní naladění, zapojení vlastních zkušeností s rostlinami a radost z práce.
  6. Jedním z významných aspektů je, že žáci jsou nuceni naučit se efektivní práci s literaturou, kdy musí umět třídit informace na přínosné a nedůležité.
  7. Vzhledem k našim zkušenostem doporučujeme výukový program pro fixaci dosud získaných informací botanického rázu a pochopení významu rostlin v lidském životě.

Literatura a použité zdroje

[1] – Učební úlohy z biologie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 167 s. ISBN 80-7182-164-0.
[2] – ORGANISMY – PROSTŘEDÍ – ČLOVĚK Učebnice přírodopisu pro 9. ročník základní školy. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1996. ISBN 80-86034-02-X.
[3] – SOCHOR, Milan. Botanika – teorie a praxe. [cit. 2010-03-10]. Dostupný z WWW: [http://botanika.borec.cz/o_plod.php].
[4] – Fraus. [cit. 2010-03-10]. Dostupný z WWW: [http://www.fraus.cz/data/prirodopis ].
[5] – [cit. 2010-03-10]. Dostupný z WWW: [http://www.giobioobrazky.ic.cz/botanika/typy_korenu.JPG].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
2.48 MB
Dokument
Fotografie
doc
21.48 kB
Dokument
Příloha 1 – motivační příběh
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 10 – scénář výuky
doc
39.06 kB
Dokument
Příloha 11 – tabulka valeologických skupin
doc
23.44 kB
Dokument
Příloha 12 – použitá literatura
doc
28.32 kB
Dokument
Příloha 2 – tabulka pro učitele
doc
116.21 kB
Dokument
Příloha 3 – test
doc
42.97 kB
Dokument
Příloha 4 – teorie k tématu
doc
26.37 kB
Dokument
Příloha 5 – využití rostlin
doc
3.35 MB
Dokument
Příloha 6 – pracovní list
doc
120.12 kB
Dokument
Příloha 7 – autorské řešení
doc
47.85 kB
Dokument
Příloha 8 – pojmová mapa
doc
29.3 kB
Dokument
Příloha 9 – metodika výuky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kateřina Švandová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní listy, tabule (nebo velký papír využitelný jako tabule v učebně v přírodě), pastelky a fixy, papír pro tvorbu pojmové mapy, test, učebnice, atlasy rostlin, přírodniny, časopisy, knihy, nůžky, lepidlo