Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla svržena...

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Monika Stehlíková
Pro lidi, kteří přežili svržení atomové bomby v Hirošimě či Nagasaki, existuje v japonštině označení hibakuša. To v doslovném překladu znamená explozí zasažení lidé. Japonec Cutomu Jamaguči byl ale dokonce dvojitý hibakuša. V době výbuchu atomové bomby v Hirošimě tu byl totiž zrovna na služební cestě a to tři kilometry od epicentra výbuchu. Na levé části těla byl vážně popálený, přesto se mu podařilo vrátit zpátky do rodného Nagasaki. Tam atomová bomba dopadla hned následující den. I tady byl ozářen, přesto Cutomu Jamaguči přežil. Zemřel v roce 2010 na rakovinu žaludku. Bylo mu 93 let.

Cíl výuky

Žáci:

  • pochopí termíny „studená válka“ a „zbraně hromadného ničení“; dokáží uvažovat o politickém významu celé akce;
  • chápou komplikovaný mravní rozměr prvního použití jaderných zbraní (civilní oběti v obou městech vs. ukončení války).

Délka:

2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)

Aktivita před filmem:

1) Rozdáme žákům text k videu a zadáme na doma následující úkoly (PL 1):

  • Zjistěte, co znamená termín „studená válka“.
  • Zjistěte, které státy jsou stálými členy Rady bezpečnosti OSN, odkdy a proč.
  • Jak souvisí s tématem tento obrázek? (Dívka v plavkách nazývaných „bikini“ na fotografii z 60. let 20. století.)

2) Na začátku následující hodiny žáci krátce odpoví na zadané úkoly. Odpovědi jen korigujeme, je-li třeba, nejde o přesnou definici či podrobnější historický přehled.

3) Pustíme video nebo přečteme text z knihy „Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii“.

4) Rozdělíme třídu do čtyř skupin – dvě mají najít argumenty pro atomový útok na Hirošimu a Nagasaki, dvě proti.

5) Skupiny se shodným zadáním se spojí, porovnají své argumenty, vyberou tři, které považují za nejzásadnější, a zapíší je na tabuli. Zástupce každé strany co nejpřesvědčivěji přednese své argumenty.

6) Rozdáme pracovní list 2 s úkoly – žáci je vyplní doma. Ty, které považujeme za nejzajímavější, někam vyvěsíme, aby si je mohli přečíst i ostatní.

  • Které argumenty jsou pro vás nejpřesvědčivější? (Vyberte nejméně jeden pro a jeden proti.)
  • Svůj názor vyjádřete v krátkém úvahovém textu (maximálně 200).

Doporučení:

Příběhy přeživších naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.

Pracovní list najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/828244/den-kdy-byla-svrzena-atomova-bomba-na-hirosimu-6-srpen


Kapitolu Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu z cyklu Slavné dny pro gymnaziální vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/828244/den-kdy-byla-svrzena-atomova-bomba-na-hirosimu-6-srpen včetně příloh.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf351 kBMetodika pro učitele k tisku
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám