45 minut
1. Učitel promítne žákům fotografii a vyzve je, aby metodou brainstormingu okomentovali obrázek a vyvodili tak téma první poloviny hodiny – doping. Následuje společná diskuse.
http://www.utanpotlassport.hu/wpcontent/uploads/2013/01/dopingcyclists.jpg
(Obrázky jsou dostupné na odkazu, či v přiložené metodice a na http://www.slavne-dny.cz/episode/696178/den-kdy-lance-armstrong-po-sedme-vyhral-tour-de-france-24-cervenec.)
2. V následující části si žáci vyzkouší metodu volného psaní, kdy jejich zadání bude mít tuto podobu: „Vymysli nějaký fiktivní příběh související s obrázkem, který Vám bude nyní promítnut.“
http://static.euronews.com/articles/bonus/193776/etienne-barthomeuf-cartoongenetics.jpg
Po stanoveném čase učitel vybere několik příběhů k přečtení. Příběhy je možno také dopsat za domácí úkol a příští hodinu využít jako úvodní motivační část.
3. Poté učitel rozvede řízenou diskusi o tom, jakých sportů se doping nejčastěji dotýká. Na shrnutí tématu promítne žákům graf zachycující četnost použití dopingu v různých sportech. Tento graf se pokusí žáci okomentovat v anglickém jazyce.
4. Diskusi bude vyučující směřovat ke konkrétním osobnostem sportu, které mají nějakou souvislost s dopingem.
5. Celkovou reflexí tématu doping může být vytvoření myšlenkové mapy na toto téma.
doping
_________________ ___________________
________________ ______________ _______________
____________ ____________ ____________ ______________
____________________________
1. řádek – Téma
2. řádek – Popis námětu – jeho podstatných vlastností (jaký je námět)
3. řádek – Tři slova, která vyjadřují dějovou složku námětu (co dělá, co se dělo) – použijeme slovesa
4. řádek – Doplnit čtyři slova, které se vztahují k námětu
5. řádek – Doplnit synonymum, které rekapituluje téma
6. Po této části učitel přechází k druhému tématu hodiny – pozitivní vzor. Opět formou brainstormingu a následnou diskusí stanoví definici pojmu a uvádí společně s žáky konkrétní příklady, kde a jak se může pozitivní vzor projevovat. Vyučující přivede žáky k tématu nemoci a roli pozitivního vzoru v ní. Vhodně položenými otázkami se ptá na konkrétní příklady.
7. Poté učitel pustí žákům příklad sportovce, který je pro mnohé pozitivním vzorem s bojem se zákeřnou nemocí, pro jiné je spojován především s dopingovu aférou – video, popisující příběh Lance Armstronga či text jeho příběhu z publikace „Slavné dny. 50 + 2 historických událostí“ k přečtení.
8. V posledním cvičení učitel promítne žákům pro inspiraci obrázek, jejich úkolem bude vytvořit libovolnou technikou plakát proti dopingu. Tento úkol je možné zadat jako domácí či jej nechat dopracovat přímo v hodinách výtvarné výchovy.
http://athleticsillustrated.com/wp-content/uploads/Doping_Flash.jpg
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, myšlenkovou mapou a zhlédnutím samotného videa či přečtení textu.
Kapitolu Den, kdy Lance Armstrong po sedmé vyhrál Tour de France z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/696178/den-kdy-lance-armstrong-po-sedme-vyhral-tour-de-france-24-cervenec včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: