Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den, kdy vybuchl Černobyl
Odborný článek

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy vybuchl Černobyl

23. 4. 2015 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Monika Stehlíková

Anotace

Od černobylské tragédie právě dnes uplynulo čtvrtstoletí. Nebezpečí jaderné energie je ovšem letos mnohem aktuálnější než v minulých letech kvůli událostem z Japonska. Píše se, že havárie elektrárny Fukušima zamořila okolí radiací zhruba 9krát nižší než tomu bylo v Černobylu (a také zde zatím nejsou žádné oběti na životech). Ale u jaderných úniků se účty skládají až v horizontu let, či spíše desetiletí.

Cíle:

Žáci:

  • chápou vzpomínky pamětníků jako specifický typ historického pramene,
  • chápou roli médií jako zdroje informací i prostředku manipulace, 
  • porozumí významu moderních technologií (Internet, Twitter) v mediálním světě 21. století.

Délka:

2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)

Postup:

  1. Žákům zadáme domácí úkol: „Podívejte se se svými rodiči nebo prarodiči na video o havárii jaderné elektrárny v Černobylu a zeptejte se jich, odkud v roce 1986 čerpali podrobnější informace o této události. Jejich vzpomínky shrňte do krátkého (max. 100 slov) textu.“ Žákům dáme k dispozici nejen příslušný link, ale také text z knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“.
  2. Následující hodinu se ujistíme, že žáci porozuměli obsahu videa, resp. textu, a napíšeme na tabuli tři základní varianty:
  • Neměli žádné informace
  • Měli informace z oficiálních zdrojů (Československá televize, Rudé právo apod.)
  • Měli informace ze zahraničního vysílání (západoněmecká a rakouská televize, Rádio Svobodná Evropa, Hlas Ameriky apod.)
  • Vyzveme žáky, aby označili variantu, kterou se dozvěděli v rodině, a počet hlasů přečteme. Je nanejvýš pravděpodobné, že bod č. 2 zatrhne minimum žáků.
  • Necháme přečíst podle svého uvážení některé záznamy vzpomínek a položíme otázku, co vedlo Sovětský Svaz i komunistické Československo k zatajování informací o ohrožení zdraví před vlastními občany.
  • Domácí úkol, lze realizovat i v hodině, pokud máte k dispozici Internet.
    • Prohlédněte si titulní stránky deníku Rudé právo od 27. 4. do 7. 5. 1986 a vypište všechny titulky. Kterým tématům je věnována hlavní pozornost? Kdy se poprvé na titulní stránce objevuje informace o havárii?
    • Úkol na doma, popřípadě je možné napsat úvahu i v hodině (dle času): „Bylo by možné i dnes několik dnů po katastrofě tajit před vlastními občany i cizinou základní fakta? Jakou roli by nejspíš sehrál Internet nebo Twitter?“ (krátký úvahový text o maximálně 300 slovech). Následující hodinu vyzveme dobrovolníky, aby své texty přečetli nahlas, případně je vyvěsíme na nástěnku nebo umístíme na třídní FB.
  • Na aktivitu je možné navázat diskuzí o míře svobody na internetu, o jeho spolehlivosti i o možnostech internet kontrolovat, nebo dokonce jeho využití omezovat.
  • Doporučení:

    Podstatné informace o osudu černobylské elektrárny naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.


    Kapitolu Den, kdy vybuchl Černobyl z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/579084/den-kdy-vybuchl-cernobyl-26-duben včetně příloh.

    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    pdf
    349.61 kB
    PDF
    Metodika pro učitele k tisku
    pdf
    261.72 kB
    PDF
    Pracovní list pro SŠ

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    Monika Stehlíková

    Hodnocení od uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Zařazení do seriálu:

    Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
    Ostatní články seriálu:

    Klíčové kompetence:

    • Gymnázium
    • Kompetence občanská
    • o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života, rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu

    Průřezová témata:

    • Základní vzdělávání
    • Mediální výchova

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová, Individuální

    Organizace prostorová:

    Školní třída

    Nutné pomůcky:

    text k videu, přístup k Internetu pro práci doma, psací potřeby, tabule nebo flipchart, kniha Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii (str. 106)