Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela olympijská myšlenka
Odborný článek

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela olympijská myšlenka

14. 9. 2015 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Monika Stehlíková

Anotace

Na olympiádu v Mnichově roku 1972 bude bohužel málokdo vzpomínat v souvislosti se sportovními výkony. Všechno totiž přebila akce palestinských teroristů, na jejímž konci bylo 11 mrtvých izraelských sportovců. Řada omylů a chyb německých úřadů při řešení situace je předlouhá – do reportáže se třeba nevešel fakt, že celou akci měl završit příjezd obrněných transportérů, ale po začátku přestřelky je nejprve zapomněli zavolat a pak se 20 minut nemohly dostat na letiště kvůli davům přihlížejících lidí. Výsledkem byl alespoň fakt, že hned po olympiádě německá vláda zřídila speciální protiteroristické komando GSG 9, které se posléze stalo jednou z nejelitnějších bojových jednotek na světě.

Cíl

Žáci:

  • porozumí významu textu,
  • umí vyhledávat v internetových zdrojích a získané informace stručně a přehledně zpracovat,
  • umí uvést příklady, kdy byla mírumilovná olympijská myšlenka zneužita k politickým nebo komerčním cílům.

Délka:

2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)

Postup:

  1. Pustíme film.
  2. Rozdáme žákům text k videu z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii” a vyzveme je, aby v něm vyznačili slova, slovní spojení apod., kterým nerozumí. Pokud je to v našich silách, nejasnosti vysvětlíme.
  3. Rozdáme PL 1 (úryvek komentáře z revue Babylon a reklama firmy Coca-Cola z olympiády v Berlíně 1936) – žáci mají za úkol napsat svůj postoj k angažmá komerčních firem při sportovních akcích pořádaných nedemokratickými režimy. Vyzveme několik žáků, aby své práce přečetlo, na tabuli píšeme argumenty pro a proti.
  4. Na závěr hodiny zadáme domácí práci – PL 2 s úkoly (viz pracovní list).
  5. V následující hodině odpovědi ve společné diskuzi shrneme a stručně charakterizujeme problém spojení sportu a politiky a lidských práv v souvislosti s olympiádou v Berlíně 1936, Moskvě 1980, Pekingu 2002 a v Soči 2002.

Doporučení:

Důležité informace o jednotlivých olympionicích naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.

Pracovní listy k aktivitě najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/609809/den-kdy-zemrela-olympijska-myslenka-5-zari.


Kapitolu Den, kdy zemřela olympijská myšlenka z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/609809/den-kdy-zemrela-olympijska-myslenka-5-zari včetně příloh.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
334.96 kB
PDF
Metodika pro učitele k tisku

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Monika Stehlíková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence občanská
  • posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviska a jedná k obecnému prospěchu podle nejlepšího svědomí

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Globální problémy, jejich příčiny a důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní listy 1 a 2, text k videu, přístup k internetu, psací potřeby, tabule nebo flipchart, kniha Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii (str. 218)