Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Cestování – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Cestování – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Cestování.

Plánujeme dopravu – navigace  

Cíl: Posílit a rozvinout dovednosti práce s mapou a orientace na mapě, vyhledání více tras digitální mapy a jejich porovnání. Získaná data mapy analyzovat a interpretovat je jako odpovědi na dané otázky.

  • Otevřete online nástroj „mapa“ a vyhledejte místo, kam chcete cestovat.
  • Zvolte trasu a zadejte výchozí místo, odkud cestujete.
  • Seznamte se s informacemi o trasách, které se vám jako možnosti ukázaly. Poznamenejte si, co vše z nalezených tras dokážete vyčíst.
  • Dohodněte se, co vše ovlivní náklady na dopravu z výchozího místa na cílové místo.
  • Porovnejte vyhledané trasy na základě toho, co podle vás nejvíce ovlivňuje náklady na dopravu.
  • Připravte si prezentaci všech tras a důvodů, proč byste je zvolili, či nezvolili.

Cestovní PODCAST

Cíl: Vyhledat klíčové informace k vybranému místu a připravit si jejich krátkou ústní prezentaci. Prostřednictvím mobilní technologie a aplikace pro pořízení záznamu zvuku vytvořit podcast a uložit jej do sdíleného cloudového prostoru.

  • Dohodněte se ve třídě na zajímavých místech k „návštěvě“.
  • Rozdělte si vybraná místa do skupin – dohodněte se, která skupina má jaké místo.
  • Vyhledejte si o daném místě zajímavosti – proč jej navštívit.
  • Společně si je „dejte na stůl“ a rozhodněte se, kdo si kterou zajímavost vybere. Jeden z vás má roli moderátora podcastu.
  • Každý si připravte k danému místu minutovou reportáž, např. název místa, proč místo navštívit, konkrétní zajímavosti a informace o místě apod. Moderátor si připraví úvod podcastu, propojení jednotlivých částí – reportáží – a závěr podcastu.
  • Na svých mobilních telefonech spusťte aplikaci pro nahrávání zvuku (nebo si aplikaci stáhněte) a nahrajte zvukovou podobu reportáže, resp. moderátorské vstupy.
  • Jednotlivé zvukové části – reportáže – uložte do cloudu, propojte je v editačním programu do jednoho souboru nebo si je přehrajte ve správném pořadí z jednotlivých mobilních zařízení.
  • Odkaz na výsledný zvukový soubor můžete prezentovat např. na stránkách školy, rozeslat rodičům či spolužákům jiných tříd.

Plánujeme dopravu – jízdní řády

Cíl: Naučit se prostřednictvím specializované aplikace vyhledávat dopravní spojení mezi dvěma místy. Vybírat klíčové informace, díky kterým je možné porovnat různé způsoby dopravy, jejich výhody/nevýhody. Samostatně přemýšlet na základě získaných informací.

  • Zvolte dohodnutou online aplikaci, např. cz.
  • Zadejte vhodný jízdní řád, např. vlaky a autobusy.
  • Zadejte cílovou stanici a nastavte parametry – na který den a hodinu spojení potřebujete.
  • Zvolte vyhledat spojení a porovnejte zjištěné informace: typ spoje – vlak, autobus; délka jízdy; přestup mezi spoji apod.
  • Jaké další informace jste zjistili?
  • Co dalšího byste mohli v prostředí aplikace udělat?

Zajímavosti daného místa – itinerář

Cíl: Sestavit soubor informací o daném místě, vyhledat a vybrat zajímavá místa k návštěvě, výletu. Místa a informace o nich prozkoumat, sestavit je do tabulky a vzájemně porovnat. Na základě společně vybraných míst sestavit plán výletu, exkurze.

  • Rozdělte se na skupiny a dohodněte se na místě, které chcete navštívit.
  • Vyhledejte si o daném místě na internetu informace, které jsou pro vás zajímavé, přínosné, inspirující.
  • Společně se dohodněte, kterou z různých vyhledaných zajímavostí chcete navštívit, a rozdělte si je mezi sebe.
  • K zajímavostem najděte další informace, které si zaznamenávejte včetně odkazů na vyhledané zdroje.
  • Konkrétní informace k jednotlivým zajímavostem si ukládejte např. do tabulky.
  • Data a informace v tabulce si vzájemně prezentujte.
  • Společně sestavte plán výletu a pořadí návštěv zajímavostí daného místa.

Cestovní BLOG

Cíl: Sestavit společný textový dokument na principu hlasového zadávání textu, vytvořit strukturu dokumentu a sestavit cílový text o vybraném místě na principu spolupráce ve třídě. Naučit se ovládat hlasové zadávání textu, posílit dovednost čtení s porozuměním.

Chystáte se na exkurzi, výlet, návštěvu muzea, divadla či jiného místa? Využijte cestu jako inspirativní prostředí pro sepsání společného cestovního blogu.

  • Ještě před cestou sestavte náměty, co by mohlo být obsahem vašeho cestovního blogu (např. popis cesty – dopravní prostředek, kudy jsme jeli, co jsme viděli, co se po cestě stalo apod.; místo – co jsme viděli, slyšeli, zažili, náš dojem, příroda, památky, kdo zde žil apod.; další náměty).
  • Z nasbíraného vyberte „to nej“ a rozdělte si, kdo a co bude zaznamenávat.
  • Dohodněte se a připravte si nástroje pro záznam textů (ideální může být Google Dokument s hlasovým zadáváním či jakýkoliv poznámkový blok např. s klávesnicí GBoard s hlasovým zadáváním českého textu).
  • Během cesty dávejte žákům/žákyním podporu a ujišťujte se, zda zvládají vše potřebné pro záznam.
  • Po návratu do školy texty po hlasovém zadávání upravte a vložte do společného dokumentu či na webovou stránku dle vašich možností.
  • Najděte ideální možnosti, jak obsah blogu prezentovat.

Kam doporučujeme cestovat

Cíl: Poznat místa v ČR, naučit se zjistit a ověřit informace o nich a posbírat klíčové informace pro prezentaci daného místa. Analyzovat prezentované informace a rozhodnout o výběru vhodného místa.

  • Otevřete si online mapu – např. Společná mapa (padlet.com).

  • Promyslete si nějaké zajímavé místo, které jste například již navštívili a považujete jej pro své spolužáky za zajímavé a méně známé.
  • Vyhledejte a vložte do mapy vámi navrhované místo a zapište do záznamu, v čem je místo zajímavé, proč jej doporučujete navštívit (místo můžete vyhledat či jej vložit ručně do mapy).
  • K danému místu můžete vložit či vyhledat obrázek.
  • Po dokončení práce zapojených spolužáků si projděte několik míst, která spolužáci vložili.
  • Připravte si k nim otázku a ocenění.

Které místo byste nakonec vybrali? Jaké argumenty pro jeho výběr máte?

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.