Anotace
Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám ukážeme jak na to, aby byla práce s technologiemi smysluplná a efektivní. Zároveň vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce. Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář pro nás i pro ostatní učitele.
Co jsou to náměty „jak na digi na 1. stupni ZŠ“
Náměty jsou rozdělené po tématech. V rámci jednotlivých témat ukazujeme možnosti toho, jak lze rozvíjet digitální kompetence vašich žáků tak, aby daný obor a téma byly stále na prvním místě a práce s digitálními technologiemi byla prostředkem k tomu, jak výukových cílů dosáhnout efektivněji. Zároveň ukazují, že digitální kompetence nerovná se pouhé použití aplikace v hodině s žáky, ale že jde o celý komplex jednotlivých dílčích dovedností a znalostí žáků, které rozvoji jejich digitálních kompetencí přispívají.
Berte náměty jako ochutnávky toho, co by se dalo ve třídě s žáky vyzkoušet. Možná zjistíte, že už toho spoustu děláte. Konkrétní provedení je zcela na vás, nesmíte přitom však zapomínat na některé postupy a principy, bez kterých se realizace žádné aktivity neobejde.
Zásady využití námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“
- Stanovte si konkrétní cíl z pohledu rozvoje digitální kompetence, promyslete si kritéria, podle kterých poznáte, že byl naplněn.
- Formulujte zadání tak, aby vycházelo z kontextu zkušeností žáků s digitálními technologiemi a z aktuální úrovně toho, co žáci s digitálními technologiemi dovedou.
- Při vyhledávání informací poskytněte žákům vždy výchozí doporučené zdroje, ve kterých mohou nalézt pro ně srozumitelné odpovědi.
- Společně se učte, jak hledat a ověřovat data a informace. Zaměřte se na práci s klíčovými slovy, zkoušejte, jak klíčová slova a jejich kombinace ovlivní vyhledané informace.
- Veďte žáky k tomu, aby porovnávali informace alespoň ze dvou zdrojů (nemusí být oba online).
- Jděte žákům příkladem a ve výuce používejte materiály (texty, audio, obrázky/fotografie, videa a podobně), které vycházejí z volně použitelných zdrojů. Zdroje citujte v souladu s autorskými právy!
- Pokud pořizujete audiozáznam nebo videozáznam, nezapomeňte na souhlas toho, kdo je na záznamu (nejen dospělých, ale i žáků). S žáky se předem domluvte, k čemu bude záznam sloužit, zda a kde bude zveřejněn a proč.
- Věnujte čas upevňování dovedností, které žáci při využívání konkrétních digitálních technologií a aplikací potřebují.
- Aplikace, které se chystáte s žáky použít, nejprve sami vyzkoušejte, seznamte se s nimi, zjistěte podmínky pro jejich používání. Veďte žáky k tomu, aby si vybírali vhodné aplikace z bezpečného zdroje.
- Komunikujte a spolupracujte s žáky i online a učte je, jak zajistit bezpečné online prostředí. Využijte vhodné okamžiky pro nastavení a formulaci jednoduchých pravidel například pro pořizování audia, videa, fotografování nebo pro práci s mobilními technologiemi venku.
- Zařaďte mezi používané zdroje informací AI, učte se společně s žáky, jak ji efektivně používat. Učte žáky, aby data a informace, které od AI získají, posuzovali stejně jako ostatní zdroje.
- Při každém použití digitálních technologií veďte žáky k tomu, aby si uvědomili zásady bezpečného přístupu k nim: používání hesla, odhlašování a přihlašování, co (ne)sdílet a podobně. Buďte žákům příkladem.
- Poskytněte žákům prostor pro sdílení a prezentování výsledků jejich práce. Moderujte sdílení a diskuze tak, aby směřovaly ke stanoveným cílům.
- Realizujte společně bezpečnou zpětnou vazbu, zda a jak se podařilo naplnit stanovené cíle. Zpětná vazba by měla být formativní (popisná).
Na co bychom se měli sami sebe ptát?
Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.
Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.
Reflektivní otázky pro učitele:
- Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
- V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
- Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
- Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
- Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
- Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
- Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
- Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
- Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
- Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
- Jaké další otázky si chci položit?
V následujících článcích již přinášíme konkrétní náměty k jednotlivým tématům. Stačí si níže vybrat téma, které vás zajímá, a kliknout.
Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.