Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Život v minulosti a dnes – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Život v minulosti a dnes – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

23. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Hana Havlínová Ph.D.

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Život v minulosti a dnes.

Kdo byl kdo

Cíl: Orientovat se na časové ose a umístit vybranou historickou postavu do správného období. Uvědomit si možnosti a limity při použití konkrétních klíčových slov k vyhledávání, naučit se ukládat odkazy na vyhledané zdroje.

  • Vyberte si osobnost z historie naší země.
  • Zadejte její/jeho jméno do vyhledávače s cílem najít informace o jeho/jejím životě.
  • Sestavte seznam klíčových slov, která osobnost charakterizují. 
  • Zadejte klíčová slova do vyhledávače a ověřte, zda vyhledá zadanou osobnost. Liší se typ vyhledaných informací a zdroje, když zvolíte jiné klíčové slovo (např. Karel IV. král, Karel IV. stavitel, Karel IV. bojovník)?
  • Ukládejte si odkazy na vyhledané zdroje.
  • Vytvořte o osobnosti prezentaci (písemnou, elektronickou, audio). Nezapomeňte na uvedení zdrojů.
  • Představte ostatním svou osobnost prostřednictvím klíčových slov, která ji charakterizují. Poznají, o koho se jedná?
  • Vytvořte společnou časovou osu a umístěte na ni osobnosti podle období, ve kterém žily. Mohly se některé potkat?
  • Zhodnoťte, co se vám při práci osvědčilo, případně, co byste udělali jinak.

Život v naší škole před padesáti lety

Cíl: S využitím orální historie zjistit, jak vypadal život ve škole v nedávné minulosti, a srovnat se svým odhadem. Formulovat vhodné otázky, odpovědi zachytit prostřednictvím zvukového záznamu a následně je prezentovat.

  • Zjistěte, jak vypadal život ve vaší škole před 50 lety.
  • Připravte si otázky, co byste chtěli zjistit, co vás zajímá.
  • Zkuste odhadnout, co zjistíte.
  • Najděte někoho, kdo do vaší školy před 50 lety chodil.
  • Jeho/její odpovědi na otázky si nahrajte (zvukový záznam).
  • Odpovědi zpracujte (upravte nahrávku, napište podle záznamu text, využijte nástroj pro přepis zvukového záznamu).
  • Představte svoje zjištění ostatním.
  • Porovnejte odpovědi pamětníků navzájem a se svým odhadem. Jsou shodné, nebo se liší?
  • Pokud se liší, zkuste odůvodnit, čím to může být způsobeno.
  • Svoje zjištění můžete porovnat také se záznamem ze školní kroniky.

Jak se žilo v…

Cíl: Porovnat život z konkrétního období v minulosti naší země se současností. Zjistit, zda se při vyhledávání informací výsledky liší podle použitého klíčového slova. Naučit se ukládat odkazy na vyhledané zdroje.

  • Vyberte si časové období z minulosti naší země.
  • Vytvořte si online myšlenkovou mapu a odhadněte, jak lidé v dané době žili, např. co jedli a pili, jak se oblékali, jak trávili volný čas, jaká byla obvyklá povolání, jak vypadala škola.
  • Hledejte informace k jednotlivým částem myšlenkové mapy v online zdrojích. Zkoumejte, jak se liší výsledky vyhledávání podle zadání klíčového slova do vyhledávače. 
  • Ukládejte si odkazy na vyhledané zdroje do jednoho souboru.
  • Vyhodnoťte, v čem a proč se zdroje liší, a rozhodněte, se kterými budete dále pracovat.
  • Najděte na webu místní knihovny nebo ve škole encyklopedie, ze kterých je možné také informace čerpat. Vybrané si zapůjčte. Ověřte informace, srovnejte je s informacemi z internetu. 
  • Zpracujte a vložte vyhledané a ověřené informace do sdíleného souboru. Vytvořte např. prezentaci, nástěnku, wordový soubor s obrázky. 
  • Dodržujte uvádění zdrojů.
  • Prezentujte svoji práci a doplňte ji informací, jak v dané oblasti vypadá život dnešních lidí. 
  • Vytvořte společnou časovou osu pro všechny skupiny a umístěte na ni zvolená období.
  • Chcete-li, za pomoci učitele položte AI dvě různé otázky týkající se období, které jste zpracovávali. Pozorujte, v čem se odpovědi shodují a v čem se liší, a prozkoumejte jejich věrohodnost ve srovnání s tím, co jste se dozvěděli. Nové informace zkuste ověřit. 

Aplikace HistoryLab

Cíl: Prostřednictvím doporučené aplikace zkoumat konkrétní období z minulosti naší země. Učit se diskutovat na základě položených otázek a zdůvodňovat odpovědi.

  • Vyplňte e-mailovou adresu podle zadání učitele.
  • Prohlížejte, čtěte, diskutujte a postupně zaznamenávejte své odpovědi přímo do aplikace.
  • Na samostatný list papíru nebo do sdíleného dokumentu si zaznamenejte otázky, které vás napadají.
  • Po vyplnění všech odpovědí se můžete vrátit na začátek a projít aktivitu ještě jednou.
  • Až budete s výsledkem spokojeni, odpovědi uložte a podle pokynů učitele odešlete.
  • Společně si prohlédněte vyplněná cvičení a porovnejte odpovědi.
  • Diskutujte o odlišných odpovědích a zkuste je zdůvodnit. Společně hledejte odpovědi na sepsané otázky.

Jak si děti dříve hrály

Cíl: Sestavit přehled dětských her z období před 30–60 lety a vytvořit přehledný graf nebo tabulku. Natočit srozumitelný videonávod na vybranou dětskou hru.

  • Zjistěte, jakou hru hráli vaši rodiče nebo prarodiče, když byli ve vašem věku, a jaká byla její pravidla.
  • Ve skupině sestavte pravidla vybrané hry.
  • Natočte videonávod, jak si hru zahrát.
  • Videonávod pusťte ostatním. Pochopí podle něj pravidla, aby si hru také mohli zahrát?
  • Podle svého zjištění, jaké hry hráli rodiče a prarodiče, společně sestavte přehled her a zaznamenejte jejich četnost: Kolik rodičů si vzpomnělo na stejnou hru? Údaje uspořádejte do grafu nebo do tabulky.

Technické vynálezy

Cíl: Učit se vyhledávat informace odpovídající vybranému tématu, ukládat si odkazy na použité zdroje. Prostřednictvím konkrétního předmětu porovnat způsob života v minulosti a dnes.

  • Zvolte si běžný přístroj z vaší domácnosti, např. lednici, pračku, telefon.
  • Vyhledejte o vybraném přístroji informace, např.: Kdo ho vynalezl? Kdy? Proč? Jak původně vypadal? Jak se změnil v průběhu času?
  • Ukládejte si odkazy na zdroje informací i obrázky/fotografie. Porovnejte nalezené informace v jiném zdroji.
  • Zpracujte informace tak, abyste přístroj mohli představit ostatním.
  • Pomocí otázek ano/ne nechte ostatní hádat, o jaký přístroj se jedná. (Např.: Používá se na oblečení? Dává se oblečení dovnitř přístroje? Je potřeba voda? Je to pračka?)
  • Prezentujte výsledek svojí práce ostatním. Nezapomeňte uvést zdroj informací a autora obrázků/fotografií.

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
PhDr. Hana Havlínová Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.