Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Úvodní článek k námětům „jak na digi na 1. stupni ZŠ“
Odborný článek

Úvodní článek k námětům „jak na digi na 1. stupni ZŠ“

23. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Adéla Zehringerová
Spoluautoři
PhDr. Hana Havlínová Ph.D.
Mgr. Denisa Freithová
Nikola Kudrnáčová
Adéla Lábusová
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám ukážeme jak na to, aby byla práce s technologiemi smysluplná a efektivní. Zároveň vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce. Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář pro nás i pro ostatní učitele.

Co jsou to náměty „jak na digi na 1. stupni ZŠ“

Náměty jsou rozdělené po tématech. V rámci jednotlivých témat ukazujeme možnosti toho, jak lze rozvíjet digitální kompetence vašich žáků tak, aby daný obor a téma byly stále na prvním místě a práce s digitálními technologiemi byla prostředkem k tomu, jak výukových cílů dosáhnout efektivněji. Zároveň ukazují, že digitální kompetence nerovná se pouhé použití aplikace v hodině s žáky, ale že jde o celý komplex jednotlivých dílčích dovedností a znalostí žáků, které rozvoji jejich digitálních kompetencí přispívají.

Berte náměty jako ochutnávky toho, co by se dalo ve třídě s žáky vyzkoušet. Možná zjistíte, že už toho spoustu děláte. Konkrétní provedení je zcela na vás, nesmíte přitom však zapomínat na některé postupy a principy, bez kterých se realizace žádné aktivity neobejde.

Zásady využití námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“

  1. Stanovte si konkrétní cíl z pohledu rozvoje digitální kompetence, promyslete si kritéria, podle kterých poznáte, že byl naplněn.
  2. Formulujte zadání tak, aby vycházelo z kontextu zkušeností žáků s digitálními technologiemi a z aktuální úrovně toho, co žáci s digitálními technologiemi dovedou.
  3. Při vyhledávání informací poskytněte žákům vždy výchozí doporučené zdroje, ve kterých mohou nalézt pro ně srozumitelné odpovědi.
  4. Společně se učte, jak hledat a ověřovat data a informace. Zaměřte se na práci s klíčovými slovy, zkoušejte, jak klíčová slova a jejich kombinace ovlivní vyhledané informace.
  5. Veďte žáky k tomu, aby porovnávali informace alespoň ze dvou zdrojů (nemusí být oba online).
  6. Jděte žákům příkladem a ve výuce používejte materiály (texty, audio, obrázky/fotografie, videa a podobně), které vycházejí z volně použitelných zdrojů. Zdroje citujte v souladu s autorskými právy!
  7. Pokud pořizujete audiozáznam nebo videozáznam, nezapomeňte na souhlas toho, kdo je na záznamu (nejen dospělých, ale i žáků). S žáky se předem domluvte, k čemu bude záznam sloužit, zda a kde bude zveřejněn a proč.
  8. Věnujte čas upevňování dovedností, které žáci při využívání konkrétních digitálních technologií a aplikací potřebují.
  9. Aplikace, které se chystáte s žáky použít, nejprve sami vyzkoušejte, seznamte se s nimi, zjistěte podmínky pro jejich používání. Veďte žáky k tomu, aby si vybírali vhodné aplikace z bezpečného zdroje.
  10. Komunikujte a spolupracujte s žáky i online a učte je, jak zajistit bezpečné online prostředí. Využijte vhodné okamžiky pro nastavení a formulaci jednoduchých pravidel například pro pořizování audia, videa, fotografování nebo pro práci s mobilními technologiemi venku.
  11. Zařaďte mezi používané zdroje informací AI, učte se společně s žáky, jak ji efektivně používat. Učte žáky, aby data a informace, které od AI získají, posuzovali stejně jako ostatní zdroje.
  12. Při každém použití digitálních technologií veďte žáky k tomu, aby si uvědomili zásady bezpečného přístupu k nim: používání hesla, odhlašování a přihlašování, co (ne)sdílet a podobně. Buďte žákům příkladem.
  13. Poskytněte žákům prostor pro sdílení a prezentování výsledků jejich práce. Moderujte sdílení a diskuze tak, aby směřovaly ke stanoveným cílům.
  14. Realizujte společně bezpečnou zpětnou vazbu, zda a jak se podařilo naplnit stanovené cíle. Zpětná vazba by měla být formativní (popisná).

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V následujících článcích již přinášíme konkrétní náměty k jednotlivým tématům. Stačí si níže vybrat téma, které vás zajímá, a kliknout.

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Adéla Zehringerová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.