Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.
Více o seriálu článků o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde .
Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.
Náměty jsou rozděleny po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Bezpečnost na internetu.
Práce s heslem
Cíl: Učit se vytvořit bezpečně heslo.
Co potřebujeme, abychom byli v bezpečí, když se někam přihlašujeme? Co potřebujeme, abychom byli v bezpečí ve virtuálním světě? Co nás chrání? Jak má vypadat bezpečně heslo? Co by mělo obsahovat? Jaké by mělo být? Jak se dá zvýšit bezpečnost při přihlašování?
- Projděte se žáky základní pojmy a potom je nechte vyřešit pomocí mobilu krátkou aktivitu ve Wordwallu zde :
- přihlásit se = přihlásit se = zpracovat přihlášení k účtu
- uživatelské jméno = uživatelské jméno
- heslo = heslo
- bezpečný = zajištěný
- bezpečný = bezpečný
- bezpečí = bezpečí
- přezdívka = přezdívka – není nutné používat své celé a pravé jméno, můžeme se zalogovat pod přezdívkou
- dvoufázové ověřování = snižuje riziko nabourání do účtu, při přihlašování se vyžaduje prokázání dvou faktorů – přihlášení + a např. PIN nebo otisk prstu / snímek obličeje
- Žáci si sami vyzkouší bezpečnost svých vlastních hesel pomocí aplikace PasswordMonster , případně dalších: https://cs.vpnmentor.com/tools/passwordmeter/ , https://hodza.net/password-meter/ .
- Zahrajte si hru ve skupině: Vyberte si společně nějaký způsob, jak vytvořit neosobní heslo bezpečně – např. několik slov z oblíbených písniček – a doplnit z nich bezpečné heslo (změnou písmen na velká, přidáním znaků, čísel). Postupujte podle nějakého pravidla tak, aby heslo bylo stále zapamatovatelné – např. každé druhé písmeno nahraďte číslem nebo znakem. Pak heslo nasdílejte a nechte ostatní hádat, jak bylo heslo vytvořeno (z jaké věty, písničky, podle jakého klíče).
Co by mělo zaznít?
heslo:
- by mělo být nepředvídatelné a zároveň zapamatovatelné, není vhodné používat jména mazlíčků, adresy apod.;
- měla by to být kombinace velkých a malých písmen, čísel a znaků;
- bezpečnost zvýšíme, pokud čísla a znaky vložíme doprostřed slova;
- nejbezpečnější je náhodná kombinace písmen, čísel a znaků, ale pak máme problém se zapamatováním;
- doporučený počet znaků u bezpečného hesla je v současné době 12, ještě lepší je mít heslo dlouhé 16–20 znaků.
- Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/av dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale iv nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimetru.
Bezpečná komunikace s neznámými lidmi na internetu
Cíl: Vyzkoušejte si chování bezpečně v online prostoru na modelových situacích.
- Připravte se pomocí online kvízu modelové situace na vyhodnocení bezpečného chování na internetu. Žáci a učitel spolupracují, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá žákům s porozuměním anglickému textu.
- Diskutujte společně se žáky, nechte je sdílet jejich zkušenosti a názory: Co znamená bezpečný pohyb na internetu? Co to je digitální stopa? Jak as kým komunikovat online? Co potřebujeme, abychom byli v bezpečí ve virtuálním světě?
- Projděte se žáky základní pojmy:
- cizinec = cizí člověk
- zkontrolovat = ověřit
- spolehlivé informace = spolehlivá informace
- důvěřovat = důvěřovat
- důkaz = důkaz
- Rozdělte žáky do skupin (po 3–5) a zadejte jim úkol, abyste sepsali základní pravidla, co dělat/nedělat při komunikaci s neznámým člověkem na internetu.
Co by mělo zaznít?
Buďte lepší při pohybu a setkávání v online světě:
- Lidé na internetu nejsou vždy těmi, za které se vydávají.
- Zárukou bezpečnosti nejsou ani desítky fotografií na profilu nebo stovky virtuálních přátel.
- Každou informaci z online světa berte s rezervou, přistupujte k ní kriticky. Proč by vám někdo nabízel něco tak výhodného?
- Hlídejte si vše, co na internetu píšete, sdílíte – cokoli vložíte, půjde už jen velmi těžko vzít zpět. Kopii si už dávno mohl stáhnout někdo další a šířit ji dál. Nikdy neposílejte intimní fotky.
- Surfujte na internetu opatrně – vyhýbejte se nebezpečným stránkám stejně, jako se vyhýbáte nebezpečným ulicím za tmy.
- Neotevírejte přílohy z neznámých čísel a adres, neklikejte na odkazy.
- Nenechte se vyprovokovat k nevhodným reakcím od neznámých lidí.
- Udělejte si čas na nastavení soukromí na vašich účtech.
Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/av dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale iv nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v
Co na sociální sítě nepatří?
Cíl: Učit se bezpečnou komunikací na sítích.
Je lepší mít účet nastavený jako soukromý, nebo veřejný? Co můžeme sdílet na sociálních sítích a co bychom nikdy neměli sdílet? Co to je digitální stopa a jaké bychom mohli způsobit problémy do budoucna?
- Projděte se žáky základní pojmy:
- sociální sítě/média = sociální sítě
- soukromí = soukromí
- veřejný = veřejný
- sdílení = sdílení
- Skupinová práce: Dejte dohromady 5 základních pravidel, co je dobré dělat při komunikaci na sociálních sítích.
Co by mělo zaznít?
https://o2chytraskola.cz/assets/files/original/b1d7127f2bcca34804ec12ed1a72caf5.pdf
- Hra – simulace chování na sociálních sítích. Žáci a učitel spolupracují, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá porozumění anglickému textu.
- Tvorba falešného fakebookového profilu pomocí hry – žáci si zkusí ve skupině vytvořit profil na FB (jejich úkolem je prodiskutovat falešné rozhodnutí se, veřejný, nebo soukromý účet, jakou zvolit profilovou fotku, jaké úvodní informace sdílet…).
- Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/av dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale iv nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimetru.
Phishing
Cíl: Učit se vyhodnotit, jako zprávu můžeme bezpečně otevřít.
Jak poznat, čemu můžeme na internetu důvěřovat a čemu rozhodně ne? Na co bychom si měli dávat pozor? Co je to phishing?
Co by mělo zaznít?
Neklikejte na odkazy, neotevírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres. Adresa se může od známých oficiálních adres pouze v písmenkách. K rozlišení takových e-mailů nám pomáhá, že často obsahují chyby v české gramatice.
- Projděte se žáky základní pojmy:
- soubor = soubor
- příloha = příloha
- zkontrolovat = ověřit
- spolehlivé informace = spolehlivá informace
- phishing = typ internetového podvodu k získávání citlivých údajů v elektronické komunikaci (snaha získat hesla, čísla kreditních karet…)
- vishing = forma phishingu přes hlas (voice), tedy telefonický hovor, volá např. zaměstnanec banky nebo policista
Základní desatero bezpečnosti:
- Starejte se o bezpečí svého počítače. Jak? Pomocí antivirových programů.
- Zabezpečte si mobilní telefon. Jak? Stejně jako u PC je možné si stáhnout různé ochranné aplikace.
- Ověřujte si původ aplikací. Jak? Čtěte recenze, využívejte oficiální obchody s aplikacemi, např. Google Play, App Store.
- Chraňte své doklady. Jak? Nikomu je nesdělujte. Neukládejte je na veřejných PC.
- PIN jako oko v hlavě. PIN a karta nepatří na jedno místo.
- Mějte bezpečné heslo. Vytvořte si silné, neosobní, zapamatovatelné heslo. Hesla s žádným nesdílejte.
- Pozor na neznámé přílohy. Neotvírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres, neklikejte na odkazy.
- Nakupujte jen u ověřených prodejců.
- Čtěte upozornění banky a banky, pokud máte podezření, že se s vaším účtem děje něco divného.
- Hlídejte si posty – cokoli někam zadáte, už jde těžko vzít zpět. Nesdílejte intimní fotografie ani detailní fotografie obličeje zepředu.
- Skupinová práce: Dejte žákům do skupiny Základní desatero bezpečnosti nebo ho promítněte přes dataprojektor a nechte ho, ať si ho projdou a vyhodnotí, která pravidla se jich týkají.
Zadání pro žáky: Zkuste vyhodnotit, která z pravidel se týká vás a která zatím spíše vašich rodičů. Víte, od jakého věku se vás také bude týkat?
https://www.avast.com/cz/besafeonline/chat/kdyz-ti-prijde-podezrela- zprava .
- Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/av dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale iv nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimetru.
Vyzkoušeli jste některé náměty ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.
Na co bychom se měli sami sebe ptát?
Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.
Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině dělám, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.
Reflexivní otázky pro učitele:
- Co bych bez digitálních technologií při výuce/a obtížně nebo nefunguje/a?
- V čem digitální technologie pomohly mému žákům při učení?
- Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
- Do jaké míry se žáci aktivně účastní výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
- Na co přesně danou aktivitou u žáků navazují (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
- Co se žáci touto aktivitou skutečně naučili?
- Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivity rozvíjeli?
- Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/aa proč?
- Co bych rád/a předal/a kolegym/kolegyním?
- Jaká pravidla jsou podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
- Jaké další otázky si chci položit?
V níže uvedených materiálech/odkazech najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin souvisejících, včetně zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.