Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Denní režim – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Denní režim – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

24. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Adéla Lábusová
Spoluautor
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Denní režim.

Jak poznáme, co je zdravé? 

Cíl: Rozpoznat přínos a pocity spojené s volbou aktivit včetně důsledků, jaké to má na naše zdraví.

  • V rámci brainstormingu napište (v online prostředí jako např. Mentimeter, Jamboard, Lucidchart apod.) různé činnosti, kterým se rádi věnujete ve volném čase. Povzbuzujte k vyjmenování i činností s digitálními technologiemi.
  • Přečtěte si sepsané výsledky a pojmenovávejte u konkrétních činností, v čem je daná činnost příjemná, povzbuzující. Proč se dané činnosti rádi věnujete? Co vás na tom baví? Co vám to přináší?
  • Můžete vytvořit sdílenou tabulku v online prostředí s výčtem činností a pojmenováním přínosů a zpracovat ji ve skupinách. 
  • K daným činnostem do tabulky napište, co se na základě nich můžete naučit, jaké dovednosti rozvíjet. 
  • Ke stejným činnostem sepište (formou přidání sloupce/řádku) nepříjemné pocity nebo důsledky, které mohou vznikat. Zamyslete se, kdy (za jakých okolností) se mohou tyto nepříjemné důsledky projevovat. 
  • Následně se u konkrétních činností zamýšlejte, jak poznáme, zda daná činnost člověku skutečně prospívá, podporuje jeho zdraví a spokojenost. Poznáme to vždy podle pocitů, které máme, když danou činnost realizujeme? Hledejte spojitosti, jaké důsledky má… (např. když se před spaním dívám na obrazovku, baví mě to, ale špatně se mi usíná a jsem druhý den unavený/á; když cvičím a je to náročné, ale pak se cítím dobře apod.).
  • Zaměřte se na pojmenování důsledků hraní různých digitálních her. Společně hledejte, co může digitální hra rozvíjet a v čem to může být naopak rizikové a proč. 
  • Na základě předchozí aktivity sestavte pro a proti hraní digitálních her. Opět ve skupinách zapisujte do tabulky. Své výsledky sdílejte, porovnávejte a diskutujte.

Digitální profil v bezpečí

Cíl: Uvědomit si, jaké informace za jakých okolností a s kým je vhodné sdílet. Porozumět individuálnímu vnímání identity. 

  • Diskutujte, proč na internetu sdílet informace o sobě a naopak nesdílet.
  • Rozdělte se do skupin a pomocí společné myšlenkové mapy (např. OrgPad.com – každá skupina má svou část jedné mapy) zaznamenejte, jaké typy informací považujete za důležité, aby o vás věděli ostatní spolužáci ze třídy (např. datum narození, zájmy, silné stránky, co mi chutná, sourozenci, oblíbené filmy, hračky atd.).   
  • Vzájemně si prohlédněte návrhy skupin a pobavte se o tom, jak kdo dané informace vnímá, jak důležité mu připadají a proč. Ujistěte se, že to, co chcete o sobě sdílet, je ryze individuální. Do diskuze zařaďte právo stop – právo komunikaci zastavit, když je vám něco nepříjemné nebo někdo „nemluví za sebe“. 
  • Vytvořte každý sám za sebe svůj profil – sestavte a zaznamenejte, co považuje za důležité, aby o tom spolužáci ve třídě věděli. (Pracujte v online prostředí, např. na sdíleném disku, každý má svůj dokument; v rámci společné prezentace má každý jeden slide; můžete využít také generátor fiktivního profilu na sociální síti.)
  • Projděte si profily spolužáků ve třídě a reflektujte, co vás překvapilo, zaujalo, co jste nevěděli. 
  • Vraťte se ke zpracovaným profilům, představte si je na sociální síti a zkuste si uvědomit, koho a proč byste na základě profilu zařadili mezi své přátele. 
  • Prodiskutujte, kdo jsou přátelé na sociální sítí. 
  • Prohlédněte si a prostudujte následující leták: https://o2chytraskola.cz/assets/files/original/b1d7127f2bcca34804ec12ed1a72caf5.pdf
  • Reflektujte, co vás k letáku napadá, co byste chtěli zdůraznit, co vnímáte jako podstatné.

Netiketa

Cíl: Porozumět smyslu pravidel v offline a online prostředí, posunout se v jejich respektování a dodržování.

  • Připomeňte si nějaká existující pravidla, např. silniční, školní pravidla nebo etiketu – vyberte několik konkrétních pravidel, která připomenete ostatním (třeba formou sdílené online nástěnky – OrgPad, Padlet, Miro). 
  • Rozdělte se do skupin a rozdělte si příklady pravidel. Ve sdíleném online prostředí sepište, k čemu konkrétní pravidlo slouží, co chrání, jaký má smysl, význam. 
  • Projděte si výsledky práce ostatních skupin a pojmenujte si podstatu toho, čemu pravidla obecně slouží (fyzické a psychické bezpečí, ohleduplnost, respekt, spravedlnost atd.). 
  • Vraťte se do svých skupin a vytvořte v online dokumentech jednoduchá pravidla, která pomáhají dobré komunikaci. 
  • Prezentujte skupinám navržená pravidla. Svá pravidla porovnejte s jinými pravidly, která sdílíte ve fyzickém světě (např. třídní pravidla). Ve vybraném zdroji ověřte, jak se vaše pravidla „potkávají“ s pravidly v následujících zdrojích:

Digitální komunikace a spolupráce | DigiUčitel.cz (digiucitel.cz)

V digitálním světě: Jak mluvit na internetu – Mediální vzdělávání – Mediální vzdělávání pro 1. stupeň ZŠ – JSNS

Jak na internet – Sociální sítě

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Adéla Lábusová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.