Žák sčítá, odčítá do 20 bez přechodu přes základ, sestavuje k danému schématu odpovídající příklady, daný příklad znázorní schématem, řeší odpovídající aplikační úlohy.
Postup výpočtu příkladů typu 14 + 3 = 17, 17 – 3 = 14 se opírá o asociativnost sčítání tj. 14 + 3 = (10 + 4) + 3 = 10 + (4 + 3) = 10 + 7 = 17. Matematickým záznamem postupu výpočtu příkladu odčítání 17 – 3 je 17 – 3 = (10 + 7) – 3 = 10 + (7 – 3) = 10 + 4 = 14. Vzhledem k tomu, že užívání závorek je pro žáky 1. ročníku obtížné, využívá se k záznamu početního postupu osvědčeného způsobu (viz prezentace snímek 2). Žáci takovýto rozklad dvouciferného čísla provádějí pomocí znázornění v mřížce nebo na počítadle.
Sčítání, odčítání bez přechodu přes základ 10: Žáci mohou dostat za úkol položit do mřížky 12 červených knoflíků a 3 modré knoflíky (prezentace snímek 2), odsunout na počítadle 12 červených krychliček a 3 modré. Vyučující pak klade žákům otázky:
Žáci sestaví příklad 12 + 3 = .
Pak odpovídají na otázky:
Žáci pod vedením vyučujícího počítají: 12 rozložíme na 10 a 2, 2 + 3 = 5, 10 + 5 = 15.
Po probrání několika příkladů sčítání se žáci seznámí s odčítáním. Žáci položí do mřížky 15 červených knoflíků a pak ve druhém řádku 3 knoflíky otočí na modrou stranu. Pak počítají, kolik červených knoflíků zůstalo v mřížce. Pod vedením vyučujícího sestaví příklad 15 – 3 = a počítají: 15 rozložíme na 10 a 5, 5 – 3 = 2, 10 + 2 = 12. Po probrání několika dalších příkladů odčítání žáci sestaví k téže situaci knoflíků v mřížce (krychliček na počítadle) jak příklad sčítání tak příklad odčítání.
Sčítání a odčítání do 20 bez přechodu přes základ 10 se upevňuje i formou řešení jednoduchých rovnic a aplikačních (slovních) úloh. Při řešení aplikačních úloh se žáci již setkávají s písemným zadáním úlohy jak plným textem, tak stručným záznamem. Stručný záznam žáci sami neprovádějí, ale pouze ho doplňují. Odpověď formulují ústně, v pracovních listech ji pouze doplňují.
Cvičení
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Prvňáci a matematika.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: