Odborné články Základní vzdělávání Prvňáci a matematika X. Číslo 9
Odborný článek

Prvňáci a matematika X. Číslo 9

7. 10. 2013
Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Marie Janků

Anotace

Článek je metodickým průvodcem pro učitele k digitálním učebním materiálům (prezentace, pracovní listy) Prvňáci a matematika, Číslo 9, které jsou desátým tématem kolekce Prvňáci a matematika. Je zde naznačen postup seznamování žáků s číslem 9: numerace, sčítání a odčítání a popis činností při práci s uvedenými učebními materiály.

Téma Číslo 9 se probírá obdobně jako předchozí témata.  Novým prvkem je zde zavedení písmene místo rámečku jako znaku proměnné v nerovnicích tj. místo 2 < ◊ se zapisuje 2 < n. Seznámení žáků s písmenem jako znaku proměnné je důležitou přípravou na používání vzorců. Dále se při sčítání a odčítání vyskytují i složitější nerovnice, v nichž je na jedné straně znaku nerovnosti součet nebo rozdíl, tj. např. 5 + 4 < n. Dále se při sčítání a odčítání prohlubují poznatky žáků o vzájemných souvislostech mezi těmito operacemi. Pomocí pohybu figurek po hrací dráze a využití šipek při záznamu si žáci výrazněji uvědomují, že odčítání je opačný početní výkon ke sčítání a obráceně, viz prezentace snímek 22, cv. 2, pracovní listy cv. 34.

Numerace 

- tj.počítání po jedné, čtení, psaní, znázorňování čísla 9, porovnávání čísla 9 s čísly 0 až 9 (<, >, =), přirozené uspořádání čísel 0 až 9, nerovnice a řešení aplikačních úloh pomocí nerovnic.

Při poznávání čísla 9 žáci počítají nejrůznější předměty. Výraznějším reprezentantem skupin o devíti prvcích jsou kuželky a seskupení věcí ve třech řadách a třech sloupcích.

Porovnávání čísel je zde opět motivováno pohybem figurek po hrací dráze a toho se využívá i při zavedení písmene jako znaku proměnné v nerovnicích. Žáci mohou pracovat ve dvojicích nebo ve skupinách. Žáci umístí figurky na hrací dráze tak, aby ostatní neviděli, kde jejich figurka stojí. Jeden z žáků ukáže umístění své figurky. Ostatní říkají, zda jejich figurka stojí na menším či větším čísle. Např. Jeden žák oznámí: "Moje figurka stojí na čísle 5." Další žák např. Jitka oznámí: "Moje figurka stojí na čísle větším." Tomáš oznámí: "Moje figurka stojí na čísle menším."
Vyučující žáky vyzve, aby uvažovali o tom, jak postavení svých figurek vzhledem k číslu 5 zaznamenají. To, že figurka Jitky stojí na větším čísle než 5 zaznamenáme nerovnicí 5 < j; nerovnicí 5 > t zaznamenáme, že Tomášova figurka stojí na čísle menším než 5. Žáci pak hádají, na kterých číslech tak asi mohou stát figurky Jitky a Tomáše.

Cvičení

  1. Tabule - prezentace, snímek 2, cv. 1, pracovní list, cv. 1: Žáci počítají kuželky, čtvercové lístky, z nichž je sestaven obrázek psa, cvičících dětí. Může dostat každý cvičenec papírovou čepici? Kolik kvítků vykvetlo v květináči? Kolik krychlových kostek tu je? Kolik teček je na dominové kartě? Kolik knoflíků je na kartičce? Kolik je tu kuřátek? Každý diagram, kterým je vyznačeno 9 obrázků, spojují čarou s číslem 9.
  2. Děti se těšily na návštěvu zoologické zahrady a jmenovaly zvířata, která tam uvidí. Pavlína říkala: "Bude tam slon, medvěd, velbloud, žirafa, opice, zebra, vlk, hroch, nosorožec." Kolik zvířat Pavlína vyjmenovala?
  3. Tabule - prezentace, snímek 2, cv. 2: Žáci počítají papírové lodičky, které po vodě propluly.
  4. Tabule - prezentace, snímek 3, pracovní list, cv. 2: Nácvik psaní číslice 9.
  5. Procvičování čtení čísel 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, např. vyučující říká čísla a žáci je ukazují svými kartami. Žáci řadí karty s čísly nejdříve podle diktátu a pak je seřadí od nuly do devíti.
  6. Procvičování psaní čísel. Žáci píší do sešitů číslice 0, 1 , 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 podle diktátu vyučujícího, a pak píší řadu čísel 0 až 9 v jejich přirozeném uspořádání.
  7. Vyučující ukazuje žákům karty s čísly 0 až 9 - žáci je čtou a na papír, na folii podle pokynů kreslí čárky, kroužky apod.
  8. Hra ve dvojicích popř. ve skupinách: Žáci mají karty s čísly. Jeden žák položí na lavici kartu s číslem a ostatní položí na lavici kartu s číslem,  které je v řadě čísel hned před (hned za) daným číslem.
  9. Tabule - prezentace, snímek 4, cv. 1, 2, snímek 5, cv. 1, 2, pracovní list, cv. 3, 4, 5, 6: Žáci doplňují čísla, která jsou hned před, hned za zapsaným číslem podle toho, jak je naznačeno šipkou. Cvičení, v nichž žáci doplňují čísla 1 až 9 do tabulky v řadách a sloupcích, je určeno bystřejším žákům, kteří probírané učivo v podstatě ovládají. Je vhodné je zadávat jako nepovinné a hodnotit kladně alespoň částečně správně doplněné.
  10. Tabule - prezentace, snímek 6, pracovní list, cv. 7: Žáci házejí hrací kostkou, posouvají figurky po hrací dráze a porovnávají počty skoků figurek, počty teček, které padly na kostce. Tyto činnosti pak zaznamenávají i v pracovním listě, zapisují nerovnosti.
  11. Tabule - prezentace, snímek 7, cv. 1, 2, pracovní list, cv. 8, 9: Žáci porovnávají počty teček na dominových kartách, počty kuliček na dvou drátech počítadla a zapisují příslušné nerovnosti.
  12. Tabule - prezentace, snímek 8, cv. 1, pracovní list, cv. 10: Žáci zapisují čísla, počty prvků vyznačených obrázků a doplňují mezi čísla znaky < , >, =. Zapisují tak nerovnosti, rovnosti. Dále tvoří o obrázcích aplikační úlohy.
  13. Tabule - prezentace, snímek 8, cv. 2,  pracovní listy, cv. 11, 12: Žáci znázorňují nerovnosti.
  14. Na tabuli jsou zápisy např. 2 < 9, 2 > 9, 2 = 9 / 9 < 9, 9 > 9, 9 = 9 / 9 < 4, 9 > 4, 9 = 4. Žáci zápisy čtou a rozhodují, zda je nebo není pravda to, co je zapsáno na tabuli. Pravdivé zápisy podtrhnou, nepravdivé škrtnou.
  15. Hra ano, ne: Na tabuli je připevněna obrácená karta s jedním z čísel 0 až 9. Úkolem žáků je uhodnout, které z čísel je na kartě.
  16. Tabule - prezentace, snímek 9, cv. 1, 2, 3,  pracovní list, cv. 13, 14:Písmeno jako znak proměnné, vyvození. Tato cvičení navazují na činnosti žáků s figurkami na hrací dráze, které zaznamenají pomocí nerovnice. Žáci řeší nerovnice znázorněné figurkami na hrací dráze. Čísla, která je možno zapsat místo písmene v nerovnici v řadě čísel 0 až 9, podtrhnou, ostatní škrtnou. Pak řeší i složené nerovnice.
  17. Tabule - prezentace, snímek 10,  pracovní list, cv. 15:Žáci formulují k obrázku úlohu pod vedením vyučujícího. Na hřišti cvičí 9 dětí ve třech řadách po třech. Každé z dětí se drží obruče. Je dětí stejně jako obručí? Žáci úlohu znázorní a vyřeší. Přitom uvažují,  jak je možné, že obručí je méně než žáků přestože každý z žáků drží obruč. (Každou z obručí drží dva cvičenci.)
  18. Tabule - prezentace, snímek 11, 12, pracovní list, cv. 16, 17: Rozklad č. 9. Žáci mají 9 dvoubarevných knoflíků. Ty otáčejí tak, že jeden je barevný, ostatní bílé, pak dva barevné atd. Rozklad čísla 9 zapisují. Na krychličkovém počítadle otáčejí krychličky na jednotlivých drátech po devíti krychličkách postupně červenou a modrou stranou, pokaždé jinak. Tuto činnost pak zaznamenají na pracovním listě. Žáci mají kartu rozdělenou na dvě pole a v ruce 9 knoflíků. Knoflíky pokládají do polí na kartě a zapisují, jak knoflíky rozložili. Pak na pracovním listě kreslí, co dělali.

Sčítání a odčítání 

- tj. sestavování příkladů sčítání a odčítání, znázorňování příkladů sčítání a odčítání, rovnice - sestavování, rovnice – znázorňování, aplikační úlohy.

Příklady sčítání a odčítání v oboru přirozených čísel do 9 se opět vyvodí na činnostech s knoflíky v dlaních, s grafickým znázorněním této činnosti prostřednictvím diagramů, obdobně jako v předchozích tématech. Ke každé situaci a diagramu žáci sestaví a zapíší příklady na sčítání i odčítání. Žáci pak sestavují příklady sčítání a odčítání k jednoduchým schématům a diagramům i konkrétním situacím.

Znázorňování příkladů sčítání a odčítání se procvičuje tak, že jsou na tabuli zapsány příklady sčítání a odčítání do devíti nebo je vyučující žákům ukazuje na kartách, a žáci je znázorňují různými způsoby. Žáci si procvičují i využívání tabulky sčítání jak ke kontrole výpočtů, tak k výpočtům.    

Rovnice je opět vhodné vyvodit pomocí manipulativních činností.

Při řešení aplikačních úloh žáci využívají rovnic k matematickému záznamu úlohy. Tvoří úlohy k obrázkům v diagramech i ke konkrétním obrázkům tak, aby se otázka vztahovala na ty objekty, u nichž je v diagramu prázdný rámeček.   

Cvičení 

  1. Tabule - prezentace, snímek 13, pracovní list, cv. 18: Žáci mají knoflíky. Berou je do dlaní, a pak ruce spojí. Kreslí diagramem, schématem, co dělali, a pak sestavují příklady na sčítání a odčítání.
  2. Žáci mají dominovou kartu. Kladou do jednotlivých polí knoflíky a říkají, jak vypočítají, kolik je všech knoflíků na kartě; jak vypočítají, kolik knoflíků je v jednom poli. Říkají popř. zapisují příklady sčítání a odčítání znázorněné knoflíky na kartě.
  3. Vyučující ukazuje žákům dominové karty, odsouvá kuličky, krychličky na počitadle a žáci sestavují, říkají znázorněné příklady sčítání a odčítání.
  4. Tabule - prezentace, snímek 14, cv. 1, 2, 3, pracovní list, cv. 19, 20: Žáci sestavují, zapisují znázorněné příklady sčítání a odčítání.  
  5. Tabule - prezentace, snímek 15, pracovní list, cv. 21: Hrací dráha. Žáci házejí hrací kostkou a s figurkami postupují po očíslované hrací dráze. Přitom říkají, jak vypočítají, na které číslo figurka po hodu kostkou postoupí. Zkoušejí házet střídavě bílou a černou kostkou. Bílá kostka znamená skoky vpřed, černá skoky zpět. Na tuto činnost pak navazuje práce v pracovním listě.
  6. Vyučující žákům říká a ukazuje karty s příklady sčítání a odčítání. Žáci je znázorňují knoflíky na dominové kartě, popř. na počítadle nebo knoflíky ve dlaních, a říkají výsledek.
  7. Tabule - prezentace, snímek 16, cv. 1, 2, pracovní list, cv. 22, 23, 24: Žáci znázorňují příklady sčítání diagramy a dominovými kartami. V pracovním listě žáci přičítají, odčítají čísla v kroužku a výsledky zapisují do rámečků.
  8. Tabule - prezentace, snímek 17, pracovní list, cv. 25: Tabulka sčítání. V pracovním listě žáci tabulku sčítání nejdříve doplní, a pak vyučující žákům říká a ukazuje na kartách příklady sčítání a odčítání. Žáci vyhledávají výsledky příkladů v tabulce a výsledky zapisují na papír nebo ukazují kartou s číslem.
  9. Vyučující žákům diktuje postupně např. 3 + 6 - 2. Žáci si dílčí výsledky poznamenají nebo počítají zpaměti a ukáží konečný výsledek kartou.
  10. Tabule - prezentace, snímek 18, cv. 1, pracovní list, cv. 26, 27: Žáci počítají příklady. Přitom využívají i tabulku sčítání.
  11. Tabule - prezentace, snímek 18, cv. 2, snímek 19, cv. 1, pracovní list, cv. 28: Žáci doplňují čísla do rámečků, počítají řetězy. Toto cvičení je možno využít k soutěži. Při práci ve dvojicích počítá jeden žák zpaměti a druhý využívá tabulku sčítání. Soutěží, kdo dříve a kdo bezchybně.
  12. Hra - soutěž: Žáci stojí ve dvou zástupech a soutěží, které družstvo lépe počítá. Žáci mohou stát i ve více družstvech a výsledky příkladů vyslovených učitelem nebo ukázaných na tabuli zapisuje na stírací tabulku vždy první žák v družstvu.
  13. Tabule - prezentace, snímek 19, cv. 2, pracovní list., cv. 29: Žáci musí nejdříve vypočítat součet, rozdíl na jedné straně znaku nerovnosti, aby mohli určit, která čísla je možno dosadit, zapsat místo písmene – znaku proměnné.
  14. Tabule - prezentace, snímek 20, pracovní listy cv. 30: Rovnice. Hrajeme třepanou: Žáci berou do dlaní 9 knoflíků, dlaněmi zatřepou a dlaně oddělí, jednu dlaň rozevřou a počítají, kolik knoflíků je v druhé dlani, popř. tvoří všechny čtyři příklady sčítání a odčítání knoflíky v dlaních znázorněné.
  15. Tabule - prezentace, snímek 21, cv. 1, 2,  pracovní list cv. 31, 32: Žáci sestavují a zapisují rovnice znázorněné diagramy. Rovnice znázorňují.
  16. Tabule - prezentace, snímek 22, cv. 1, pracovní list, cv. 33: Žáci tvoří k obrázkům úlohy tak, že se otázka vztahuje k tomu, u čeho je prázdný rámeček.
  17. Hra: Myslím si číslo. Vyučující říká: Myslím si číslo. Když k němu přičtu 2 vyjde mi 9. Které číslo si myslím? Žáci ukazují výsledky kartami s čísly.
  18. Tabule - prezentace, snímek 22, cv. 2,  pracovní list, cv. 34: Toto cvičení navazuje na činnosti žáků s hracími kostkami a pohybem figurek po hrací dráze. Žáci počítají, na které číslo figurka postoupí po hodu hrací kostkou a kolik skoků musí udělat zpět, má-li se vrátit na místo před hodem kostkou, což se zaznamenává pomocí šipek. Přitom se zdůrazní, že figurka udělá stejný počet skoků vzad jako jich udělala vpřed.
  19. Tabule - prezentace, snímek 23, cv. 1, 2,  pracovní list, cv. 35, 36: Žáci pod vedením vyučujícího formulují úlohy k obrázkům - o malých a velkých rybičkách v akváriu a o kuželkách, které padly a které zůstaly stát po hodu koulí. Úlohy znázorní, zapíší rovnici, vyřeší ji a formulují odpověď.
  20. Tabule - prezentace, snímek 24, 25, pracovní list, cv. 37, 38: Žáci řeší úlohy o polenech, která byla na hromadě, která  přiložily děti na ohýnek a která na hromadě zbyla. Další úlohu čtou a doplní podle obrázku. Úlohy znázorní, zapíší rovnici vyřeší ji a formulují odpověď.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Marie Janků
Komentář recenzenta
Metodiky k výuce jsou vždy velmi žádané, především ze strany začínajících učitelů. A pokud je konkrétní téma rozpracováno v takových detailech, jako nabízí právě tento článek, nalezne si zde inspiraci i zkušenější pedagog. Díky podrobnému popisu práce nejen s jednotlivými cvičeními, ale i charakteristikou probíraného jevu a upozorněním na jeho problematické aspekty, považuji tento článek za velmi přínosný.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností

Vazby na materiály do výuky: