Odborné články Základní vzdělávání Příprava na natáčení
Odborný článek

Příprava na natáčení

5. 12. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

S postupem přípravy na natáčení žáky seznamujeme po osvojení znalostí a dovedností z oblasti technického vybavení, základů filmové řeči, stavby mediálních sdělení a mluveného projevu. Vše, co si žáci v předchozích fázích osvojovali, musí totiž při přípravě na natáčení zohlednit.

Očekávané výstupy:

  • Žák zná posloupnost kroků při přípravě na natáčení.
  • Žák se ve skupině aktivně zapojuje do přípravy na natáčení.

Pomůcky: Přílohy z originálního DVD, kamera, stativ, v případě potřeby další vybavení, projektor a počítač.

Časová dotace: Tato část je rozdělena do dvou jednotek o délce 45 – 60 minut.

Základy přípravy na natáčení

Metodický postup:

Seznámení žáků s náplní jednotky/bloku, motivace

  • Žáky na úvod seznámíme s významem kvalitní přípravy na natáčení. Poukážeme na cíl, kterým bude osvojit si základní principy spojené s přípravou na natáčení. Oznámíme, že každá skupina bude tvořit své vlastní video.

Příprava na natáčení

  • Při přípravách procházíme několika kroky. Oporou nám jsou listy, pomocí kterých se můžeme na natáčení systematicky připravit.
  • Listy Příprava na natáčení a Rozpracovaný scénář rozdáme žákům, případně je promítneme pomocí projektoru.
  • Postupně věnujeme pozornost jednotlivým bodům.

Námět, cíl

  • Stěžejními body, od kterých se odvíjí další postupy, jsou námět a cíl. Námět je to, o čem bude video pojednávat, cíl udává, co chceme videem říci budoucímu divákovi.
  • Vše demonstrujeme na příkladu. Žákům sdělíme, že již brzy zahájíme „vysílání“ školní televize. Nejprve ale musíme diváky nalákat. Vytvoříme proto naše první video - upoutávku na školní televizi. Námětem tedy bude upoutávka na školní televizi.
  • Jaký bude cíl tohoto videa? Vyslechneme názory žáků a případně je doplníme. Je důležité, aby zaznělo, že cílem je přesvědčit diváky, aby sledovali první vysílání školní televize.
  • Na jaké otázky by video mělo odpovědět? Žáci by měli zmínit otázky kdo?, co?, kdy? a kde?. Sami by měli říci, že se jedná o oznámení.

Podmínky

  • Před natáčením musíme vycházet z podmínek, za kterých budeme video vytvářet.
  • Vyzveme žáky, aby ve skupinách navrhli, co všechno musíme v přípravné fázi zohlednit.
  • Odpovědi v případě potřeby doplníme, zapíšeme na tabuli či nástěnný plakát.
  • Vrátíme se k předchozí fázi, kdy jsme stanovili námět a cíl. Nyní zohledníme podmínky, ve kterých budeme natáčet.
  • Postupujeme podle bodů zaznamenaných na tabuli či nástěnném plakátu.

Rozdělení funkcí a úkolů

  • Každý člen skupiny plní při tvorbě videa určitou funkci, rovněž může nést zodpovědnost za zadaný úkol (např. zajištění potřebných pomůcek).

Základní scénář

  • Na základě stanoveného námětu, cíle a znalosti podmínek vymýšlíme obsah videa.
  • Společně se žáky stručně popíšeme, co se bude dít před kamerou v upoutávce. Ptáme se žáků, jakými způsoby bychom mohli video pojmout. O návrzích hovoříme a dále je rozpracováváme.
  • Popis úvodní části videa dle jednoho z návrhů zaznamenáme.

Rozpracování obsahu na jednotlivé záběry

  • Dalším krokem je rozpracování obsahu formulovaného ve větách do jednotlivých záběrů, přičemž opět zohledňujeme podmínky natáčení.
  • Začneme nákresem půdorysu místa natáčení a označením hlavních objektů pro lepší orientaci. Nyní můžeme podle nákresu vymýšlet, ze kterého stanoviště získáme záběry, které by nejlépe vystihovaly náš záměr.
  • Zvažujeme velikost záběru, délku trvání, dění v záběru, pohyby kamery, přemýšlíme i nad zpracováním na počítači.
  • Obsah videa zaznamenaný na tabuli společně rozpracujeme na jednotlivé záběry. Postupujeme v posloupnosti číslo záběru, objekt (místo natáčení), velikost záběru, délka záběru, obsah záběru (popis dění před kamerou, mluvené slovo), kamera (pokyny pro kameramana – např. nájezd zoomem, panoráma atd.), poznámky (např. zpracování videa ve střihovém programu – přidání titulku).

Praktické cvičení

  • Žáky rozdělíme do skupin (nejlépe čtyřčlenných).
  • Úkolem každé skupiny bude kompletně zpracovat upoutávku na první vysílání školní televize nebo na blížící se školní akci (akademie, den otevřených dveří atd.).
  • Skupinám vysvětlíme zadání, rozdáme listy Příprava na natáčení a Rozpracovaný scénář a dáme prostor k výběru tématu, cíle a základního scénáře. Podmínky předem stanovíme – např. natáčení v konkrétní třídě, dostupné pomůcky, čas na natáčení či výsledná délka videa. Jednotlivé kroky budeme se skupinami konzultovat.
  • Dopracování zadáme skupinám za domácí úkol.
  • Dáme prostor pro dotazy žáků, společně shrneme nové poznatky, zhodnotíme naplnění cílů.

Praktické cvičení

Metodický postup:

Seznámení žáků s náplní jednotky/bloku, motivace

  • Při minulém setkání jsme se seznamovali s postupem při přípravě na natáčení. Každá skupina také zahájila plánování vytvoření vlastního videa. Dnešním cílem bude video na základě přípravy zpracovat.
  • Zopakujeme základní kroky při přípravě na natáčení.

Praktické cvičení

  • Žáci pracují ve stejných skupinách jako při minulé jednotce.
  • Každý tým stručně prezentuje svůj záměr, v případě potřeby je dále doplněn.
  • Skupiny natáčí potřebné záběry a editují video na počítači.
  • Výsledek opět poslouží jako zpětná vazba o efektivitě procesu. Videa společně zhlédneme. Úkolem dalších skupin bude video zhodnotit – určit, co se jim na videu nejvíce líbí, co se zdařilo a co by naopak bylo možné zlepšit. V případě potřeby tyto informace doplníme.
  • Dáme prostor pro dotazy žáků, společně shrneme nové poznatky, zhodnotíme naplnění cílů.

Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.
Autor
Michal Přibyl

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova