Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ
Věková skupina: 5. ročník / 10–11 let
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – český jazyk
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Celkově tato aktivita podporuje vědomé a odpovědné používání digitálních technologií . Pomáhám rozpoznat nejen manipulativní praktiky, ale také si vlastní efektivní digitální stopu a schopnost vyhledávání a ověřování informací.
Z námětovníku projevů žáka:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace:
Pasti mozku:
Kognitivní zkreslení: chyby v různých myšlenkových procesech a tzv. mentální zkratky, zkreslený pohled na realitu
(Pokud použijete pravítko, uvidíte, že jsou všechny rovné a navzájem rovnoběžné.)
Je kruh uprostřed obrazu opravdu nepravidelný?
Zdroj: https://www.dama.cz/clanek/14-optickych-klamu-otestujte-svuj-mozek-a-vnimani#part=3
Další inspirace:
Zdroj: Optická iluze osobnosti: Co vidíte jako první? Toto to znamená o vaší osobnosti - ProSvět.cz
Uvědomění:
Co je to skrytá reklama:
Velmi často se skrytou reklamou setkáváme ve filmech. Zeptejte se žáků, zda si nějaký takový příklad z filmu nebo seriálu vybaví. Případně můžete otázku zadat jako domácí úkol do příštích hodin.
Reklama podsouvá lidem, co mají dělat. Jak?
Je třeba si uvědomit, co má reklama za cíl.
Často bývá reklama schovaná pod označením obchodní sdělení .
Reklama zneužívá krásu nebo není vůbec označená:
Reklama na sociálních sítích má také svá pravidla.
Na co nesmí být zaměřena reklama, jejíž cílovou skupinou jsou mladiství?
Pro děti bývá atraktivní téma influencerů a youtuberů, a proto je bude zajímat, že i pro jejich reklamní působení jsou nastavena jasná pravidla.
Co je to clickbait a proč se používá?
Příklady: Nebezpečí…, Šok pro všechny…, Neuvěříte…
Hatebait = titulek lákající na kontroverzní témata, negativní emoce.
Co je to hashtag a k čemu se používá?
Co je to personalizace?
Personalizace je přizpůsobení služby nebo produktu konkrétnímu jednotlivci (na základě jeho předchozího pohybu na internetu)
Úkol pro žáky:
Vytvořte vlastní „mini-algoritmus“: Jak se na základě počasí rozhoduji, co si obléknu.
Úkol pro žáky: Zapiš svými slovy, co se dozvěděl/a nového o manipulaci.
Učitel připraví pro žáky základ myšlenkové mapy:
Žáci zapisují do myšlenkové mapy vše, co se jim vybaví, když se řekne manipulace , vyjadřují se svými slovy, ale používají i nové pojmy z předchozích aktivit. Práce s mapou je intuitivní, stačí kliknout a přes ikonu „+“ přidat další slovo.
Práce s myšlenkovou mapou můžete zkusit zde .
Shrnutí:
Lidská mysl je snadno ovlivnitelná. Toho často využívá reklamu a sociální sítě. Sítě předvídají, co by se mohlo zajímat na základě jeho předchozího chování na sítích a zájmů jeho přátel. Cílem je, abychom se obsahem nechali ovlivnit a rádi se na sociální síť vraceli. Algoritmy nás mohou obohacovat, ale také s námi mohou manipulovat – to záleží jen na nás. Algoritmus je pouze program, nic víc, nic míň. Pokud budeme rozumět tomu, jak algoritmy fungují, naučíme se vyhledávat i jiný obsah a názory než jen ty, které nám nabízíme. Velkým nebezpečím je také omezení diskuze kvůli algoritmům na sítích, protože pokud cíleně nevyhledáváme i protichůdné názory, ocitáme se v zajetí pouze našich vlastních nebo nám podobných myšlenek.
Metodická poznámka:
Společně jsme dospěli k závěru, že je třeba se nad vším, co děláme v online prostoru, dostatečně zamýšlet, nenechat se ovlivnit a bránit se cílené manipulaci.
Otázky pro žáky:
Praktické aktivity (např. tvorba myšlenkové mapy a mini-algoritmu) přispěly k lepšímu pochopení souvislostí. Společná práce na myšlenkové mapě pomohla propojit nové informace s dosavadními zkušenostmi. Výsledkem bylo uvědomění, že algoritmy jsou nástrojem, který nás může obohatit, ale také námi může manipulovat – záleží, jak s ním nakládáme.
Tento přístup pomáhá žákům kriticky uvažovat o digitálním prostředí a poskytuje jim nástroje, jak se v něm lépe orientovat.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivitu si vyzkoušeli žáci 5. ročníku. Pro mnohé z nich bylo velmi obtížné projít v testu větší množství textu, ale informace vyhodnotili jako hodně zajímavé a důležité pro běžný život. Slabší čtenáři mohou pracovat ve dvojicích a společně se poradit. Případně kvíz projděte se žáky společně (sdílejte přes dataprojektor). Některé pojmy žáci znali, protože se s nimi na internetu běžně setkávají, ale neuměli je vysvětlit. Rozvinula se delší debata nad tím, co s námi celkově sítě dělají.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Bezpečnost na internetu.
Ostatní články seriálu:
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025