Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ
Věková skupina: 4.–5. ročník / 9–11 let
Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – český jazyk, cizí jazyk – anglický jazyk
Tematický okruh: čtení, komunikační a slohová výchova
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Metodická poznámka: Pracujeme na školních zařízeních. Pokud žák používá vlastní zařízení, je třeba souhlas rodičů.
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace:
1) Co jsou to média a jaká média znáš? Co nám média dávají?
Ze kterého média nejčastěji čerpáš informace?
2) Vysvětlíme žákům, jaký je rozdíl mezi faktem a názorem:
Fakta
Názory
Uvědomění:
3) Pustíme si video: rozdil-mezi-nazory-fakty
Zadání pro žáky při sledování videa: Zapište si svými slovy do sešitu, co to je gatekeeping.
4) Rozdělíme žáky do skupin, každá skupina dostane lísteček se zadáním; na každém lístečku je jeden názor a jeden fakt o známých osobnostech, zvolila jsem téma „osobnosti z našeho regionu“.
Zadání pro žáky: Rozhodněte, zda se jedná o fakt, či názor, a své rozhodnutí vysvětlete:
A) Emil Zátopek se narodil v Kopřivnici.
Emila Zátopka moc obdivuju pro jeho vytrvalost.
B) Herečka Ivana Chýlková se narodila v roce 1963 v Ostravě.
Ivana Chýlková je výborná herečka, hraje v super seriálech.
C) Leoš Janáček se narodil v Hukvaldech v roce 1854.
Každý rok si užívám Janáčkovy Hukvaldy.
D) Fotbalista Marek Jankulovski se narodil v roce 1977 v Ostravě.
Jankulovski je borec.
5) Zamyslíme se společně nad tím, proč se šíří dezinformace:
6) Co můžeme udělat pro to, abychom si informace ověřili?
Ověřování
7) Odhadněte, zda je fotografie pravá, či vytvořená AI (deep fake). Koho z těchto lidí byste jako šéf zaměstnali a u koho víte, že se vás snaží oklamat a používá snímek vytvořený pomocí AI?
Celé postavy + prostředí:
https://detectfakes.kellogg.northwestern.edu/
Pouze obličeje: který ze dvou obličejů je reálná fotografie?
https://www.whichfaceisreal.com/index.php
8) Nabídneme žákům různé způsoby, jak si můžeme fotografie ověřit.
Ověřování fotografií
9) Využijeme Google Lens k ověření fotek.
K tomuto tématu můžete použít video:
Popis práce s Goohle Lens na počítači najdete zde?
Jak použít Google lens k ověření fotky
V přírodovědě žáci narazili na tento obrázek. Odkud pochází?
Naskenujeme obrázek pomocí Google Lens:
Zdroj obrázku:
https://dackel.net/dackelinfos/weitere-dackelthemen/flohbefall-beim-dackel/
Žáci zkoušeli vyhodnocovat své vlastní fotografie i obrázky různých předmětů, ze sociálních sítí, někteří zadávali i obrázky z předchozího cvičení. Celkově hodnotili Google Lens jako velmi užitečnou aplikaci.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivitu jsem vyzkoušela v 5. ročníku, žáci dobře pochopili rozdíl mezi faktem a názorem, dobře vyhodnotili, že média by nám měla přinášet fakta i názory, a že je jen na nás, abychom se v nich zorientovali. Velká diskuze proběhla na téma manipulace, žáci vnímají toto téma jako hodně aktuální. Rozhodování, zda fotka byla vyrobena pomocí AI, nebo ne, bylo velmi obtížné. Ověřování fotek pomocí Google Lens se podařilo všem.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Bezpečnost na internetu.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025